|
کدخبر: 19080

بانک‌های کشور دوست با ایران همکاری نکردند

دبیر کل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: بانک‌های ترکیه در سال‌های قبل به تبعیت از اتحادیه اروپا و تحت‌فشار آمریکا همکاری خوبی با ایران نداشتند.

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش درباره دلایل پایین بودپن سطح همکاری‌های بانکی میان ایران و ترکیه اظهار کرد: بیشتر بانک‌های ترکیه، بانک‌های خارجی هستند و به‌بیان‌دیگر درحالی‌که ترکیه بیش از ۸۰ بانک دارد تنها پنج تا شش بانک این کشور متعلق به ترکیه است. به‌این‌ترتیب شرکت‌هایی که با این بانک‌ها کار می‌کنند حق همکاری با ایران را نداشتند.

وی درباره احتمال اجرایی شدن پیمان پولی ایران و ترکیه از این هفته اظهار کرد: از دو سال قبل، تبادل ارزی و پول ملی میان ایران و ترکیه مطرح بود که حتی در جلساتی که وزیر اقتصاد ترکیه با وزیران اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت وقت ایران داشتند، مقرر شد که ما مبادلات تجاری را با پول ملی دو کشور اجرایی کنیم.

ابراهیمی افزود: این نوع از همکاری در این دو سال کم‌وبیش اجرایی می‌شد و به بیانی دیگر ۱۰ درصد مبادلاتمان را تشکیل می‌داد. بااین‌حال این سطح از همکاری‌ها کافی نبود. از ۱۱ میلیارد دلار صادرات ایران به ترکیه بیش از ۹ میلیارد دلار را گاز و نفت تشکیل می‌دهد بنابراین ذخیره پولی ما در ترکیه، رقم بالایی است.

به گفته دبیر کل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه؛ این‌که پیمان پولی ایران و ترکیه به‌طور کامل اجرایی نشد، ضرر تجار در تبادلات تجاری را به دنبال داشت. چراکه تجار ایرانی مجبور بودند پول نقد جابجا کنند و در این میان افرادی سودجو، دریافت پول از ایرانی‌ها را حاشا می‌کردند.

ابراهیمی با اشاره به مذاکراتی که در چند روز گذشته در سطح رئیس‌جمهورهای دو کشور انجام شد،تصریح کرد: بر اساس گفته رئیس‌جمهوری ایران این هفته، درصد همکاری‌های پولی دو کشور بالا می‌رود. در پی این اقدام،‌ خریدهای مستقیم ایران و ترکیه با ریال و لیر انجام می‌شود و شاهد سهولت در امر بازرگانی خواهیم بود. همچنین از بر باد رفتن پول تجار نیز جلوگیری می‌شود.

دبیر کل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: ترکیه با چین و روسیه نیز پیمان پولی دارد و این نزدیکی با روسیه آن‌چنان است که در خیابان‌ها، عابر بانک‌هایی نصب‌شده است که کارت‌بانک‌های روسی را قبول می‌کنند.

ارسال نظر