|
کدخبر: 31779

کدام پیام‌رسان می‌تواند جایگزین تلگرام شود؟

فیلترینگ تلگرام و اینکه پس از این پیام‌رسان چه برنامه یا برنامه‌هایی را می‌توان جایگزین کرد، یکی از موضوع‌هایی است که این روزها ذهن مردم را درگیر خود کرده است.

گسترش نیوز: بحث فیلتر شدن تلگرام و این سوال که پس از این پیام‌رسان چه برنامه یا برنامه‌هایی را می‌توان جایگزین آن کرد، یکی از داغ‌ترین موضوعات این روزهای ایران است. وقتی صحبت از یک شبکه اجتماعی می‌شود علاوه بر موضوع ارتباط ( شامل صوت، متن، ارسال فایل و...) باید امکان دسترسی به کانال‌های ارتباطی مختلف، مقالات، موضوعات روز و... وجود داشته باشد. در این میان با فیلتر شدن تلگرام این فضا برای شبکه‌های اجتماعی داخلی فراهم شده که خودی نشان دهند و با تبلیغات‌های مختلف و اطلاع‌رسانی نظر مردم را به خود جلب کنند.

نگاهی به فروشگاه‌های اینترنتی مانند کافه‌بازار که بیش از ۳۳ میلیون کاربر دارد نشان می‌دهد از میان پیام‌رسان‌های ایرانی نرم‌افزار «سروش» با بیش از 4 میلیون کاربر رتبه نخست را در بین پیام‌رسان‌های داخلی به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی به ترتیب می‌توان پیام‌رسان‌های «گپ» و «آی‌گپ» و «بله» را مشاهده کرد. با توجه به اینکه خبرهایی درباره فیلترینگ تلگرام در آینده‌ای نزدیک (احتمالا اوایل اردیبهشت ماه) به گوش می‌رسد، بد نیست با نگاهی به ویژگی‌های چند پیام‌رسان برتر وضعیت آنان را از نزدیک بررسی کنیم.

مقایسه پیام‌رسان‌ها و ویژگی‌های آن‌ها:

سروش

soroush.jpg

نرم‌افزار سروش با توجه به اینکه سابقه فعالیت چندانی ندارد، اما باز هم توانسته آمار به نسبت خوبی در میان پیام‌رسان‌های داخلی کسب کند. از ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، پرداخت قبوض، امکان دسترسی به سایت‌های مختلف اشاره کرد. البته این پیام‌رسان برخی از ویژگی‌هایی تلگرام مانند( گروه، کانال، فرستادن فایل و...) را نیز دارد. سروش بجز وب بر روی همه پلتفرم‌ها قابل اجراست و اپلیکیشن مخصوص خود را دارا است. «مدیر پیام‌رسان سروش اعلام کرده مصرف اینترنت این نرم‌افزار در دو اپراتور همراه‌ اول و ایرانسل، تا پایان سال جاری رایگان است».

گپ

gap.png

این پیام‌رسان نیز مانند تلگرام از قابلیت ایجاد گروه، کانال و... برخوردار است. یکی از ویژگی‌هایی که این پیام‌رسان را متمایز کرده امکان ساخت فروشگاه و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای است که مناسب ایجاد مشاغل اینترنتی و ایجاد فروشگاه‌های کوچک اینترنتی است. مهم‌ترین تفاوت و شاید نقطه ضعف «گپ» نسبت به «سروش» این است که در تولید محتوای کانال‌های تعاملی و دسته‌بندی شده نقش کاربر پررنگ نیست، اما در پیام‌رسان سروش کاربران می‌توانند در کانال‌های مختلف تولید محتوا کنند و کاربران هم آن را پذیرفتند.

پیام‌رسان «گپ» از نسخه‌های موبایل و وب بهره می‌برد اما نسخه ویندوز آن هنوز در دسترس نیز که بزرگترین نقطه ضعف این برنامه محسوب می‌شود.

آی گپ

igap.jpg

این نرم‌افزار تا حدود زیادی مشخصات مشابه تلگرام مانند ارسال و دریافت فایل بدون محدودیت‌، ایجاد گروه، کانال و مدیریت راحت آنها دارا است. همین موارد باعث شده تا آی‌گپ به اپلیکیشنی فراتر از پیام‌رسان تبدیل شود و جایگزین خوبی برای تلگرام باشد. البته از جمله ضعف‌های شناخته شده این پیام‌رسان می‌توان به نداشتن سوپر گروه و تماس تصویری اشاره کرد. این پیام‌رسان با تلاش بیشتر در این مسیر می تواند پاسخ کاربران را تا حدود زیادی برآورده کند.

بله

bale.png

این پیام‌رسان یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملی ایران به شمار می‌رود که می‌توان علاوه بر گفت‌وگو عملیات بانکی مانند انتقال پول، خرید آنلاین، پرداخت قبوض، خرید شارژ و... را در آن انجام داد. این نرم‌افزار به دلیل داشتن بات‌ها، مشابه تلگرام شده و بیشتر برای انجام عملیات بانکی مفید است. علاوه بر این از نقص‌های این نرم‌افزار می‌توان به نداشتن تماس تصویری و سوپر گروه اشاره کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها