|
کدخبر: 31348

اختراعی برای درجه بندی گل ها

مدیر پژوهشی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران با اشاره به دستاوردهای علمی این پردیس گفت: این محققان علاوه بر تولید غده‌های گیاه پرکاربرد ثعلب، موفق به طراحی دستگاهی برای درجه‌بندی گل‌ها شدند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، عادل اسدزاده ، با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی اجرا شده در پردیس ابوریحان دانشگاه تهران گفت: یکی از دستاوردهای پژوهشی این پردیس طرح "غده‌زایی درون شیشه‌ای گیاه ثعلب بوده است که از سوی دکتر شیرین دیانتی دیلمی استادیار گروه باغبانی پردیس و با همکاری مهندس زهره سلطانی اجرایی شد.

وی پودر گیاه ثعلب را یکی از مواد پرکاربرد در صنایع بهداشتی و غذایی دانست و افزود: در حال حاضر این گیاه در کشور کشت نمی‌شود و بیشتر، از خارج وارد کشور می‌شود.

اسدزاده ادامه داد: تاکنون برای تولید غده‌های این گیاه، آن را از گیاه رویش یافته در منابع طبیعی جداسازی و جمع آوری می‌کردند که این روش منجر به از بین رفتن کامل گیاه ثعلب می‌شد.

مدیر پژوهشی پردیس ابوریحان با بیان اینکه محققان این طرح در پژوهش‌های قبلی خود به شیوه تولید و تکثیر گیاه ثعلب دست یافته‌ بودند، اضافه کرد: با توجه به اهمیت تولید غده این گیاه، در این طرح به بررسی ایجاد روشی کارآمد برای تولید گیاهان غده‌دار کشت بافتی پرداخته شد.

وی با تاکید بر اینکه این محققان به تولید محصول گیاهان غده‌دار ثعلب در شرایط کنترل شده دست یافتند، خاطر نشان کرد: در صورت سرمایه گذاری و توسعه تکنیک این روش می‌توان علاوه بر آنکه به جلوگیری از برداشت بی‌رویه گیاه از طبیعت، زمینه‌ای نوین در زمینه تولید این محصول ارزشمند در کشور ایجاد کرد.

اسدزاده طرح "دستگاه درجه بندی گل" را از دیگر دستاوردهای پردیس ابوریحان دانشگاه تهران عنوان کرد که از سوی دکتر غلامرضا چگینی دانشیار گروه فنی کشاورزی این پردیس و با همکاری علیرضا سلیمانی‌پور، دکتر جعفر مساح و دکتر پیام زرافشان اجرایی شده است.

وی با اشاره به چالش‌های دسته بندی گل‌های زینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شیوه‌های موجود برای دسته بندی گل‌ها وابسته به شخص است که این روش نادقیق و زمان بر است از این رو تکنیک‌های ابزاری در این زمینه از ارحجیت برخوردار هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها