|
کدخبر: 17778

وقتی حریم خصوصی به‌پایان می‌رسد

شکی نیست که با ورود اینترنت به زندگی انسان‌ها و ایجاد فضایی به نام دنیای مجازی، روند زندگی افراد به‌طور کامل متحول شد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه «گسترش تجارت» نوشت: در این تغییر سریع، مزایای زیادی نیز نصیب کاربران اینترنتی شد اما پا به‌پای افزایش مزایای دنیای دیجیتال، خطرات سایبری نیز قد علم کرد.

امروزه بحث امنیت سایبری در فضای مجازی و چگونگی پیشگیری یا مقابله با خطرات سایبری به یکی از موضوعات پربحث تبدیل‌شده است. درحال‌حاضر سایه هکرها بر سر همه کاربران، حتی کاربران معمولی شبکه‌های اجتماعی هم سنگینی می‌کند. کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند که کاربران برای کاهش خطرات سایبری، ضمن رعایت نکات ساده امنیتی، باید همواره این موضوع را به خاطر بسپارند که در این فضا حریم خصوصی معنایی ندارد. به همین دلیل هم کاربران باید مراقب آنچه در این فضا به اشتراک می‌گذارند، باشند.

با افزایش نفوذ اینترنت در زندگی کاربران، بحث امنیت سایبری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. اهمیت این موضوع تا آنجایی پیش رفت که می‌توان دید هرسال در سراسر جهان هزینه‌های هنگفتی از سوی سازمان‌ها و دولت‌ها برای مقابله با خطرات سایبری صرف می‌شود تا از نشر اطلاعات و تبعات بعدی آن در امان بمانند.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که خطرات سایبری تنها به سازمان‌ها محدود نمی‌شود. بلکه با افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در میان جامعه، پدیده هک کاربران نیز به میهمان همیشگی این شبکه‌ها تبدیل شد. نگاهی به آمار قربانیان هک شبکه‌های اجتماعی در چند سال گذشته، گواهی بر فراگیر بودن این حملات است. در میان میلیون‌ها حمله سایبری، می‌توان به آخرین نمونه حملات سایبری در شبکه اینستاگرام، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی مجازی اشاره کرد. بر اساس خبری که چند هفته پیش منتشر شد، گذرواژه میلیون‌ها کاربر اینستاگرامی از طریق هک سرورهای آن افشا شد و امنیت کاربری آنان به خطر افتاد.

در این زمینه محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: امروز خبری به دستم رسید که کلمه عبور میلیون‌ها کاربر اینستاگرام از طریق هک سرورهای آن افشاشده است. برای حفظ حریم خصوصی کاربران ایرانی، توصیه می‌کنم سریعا نسبت به تغییر کلمه عبور خود اقدام کنند. زمانی که شرکت‌های بزرگ دنیا در برابر هک نفوذپذیر هستند، خودایمن‌پنداری فرضیه‌ای اشتباه است. البته بحث هک کاربران همیشه از طریق هک سرورها انجام نمی‌شود و در برخی از مواقع این خطر از سوی کاربران و با نادیده گرفتن نکات ساده درباره الفبای زندگی کاربری تشدید می‌شود.

امنیت بیشتر، خطر کمتر

یاشار بهمند، کارشناس امنیت سایبری در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» ضمن پاسخ به این پرسش که روند نفوذ به اکانت کاربران در شبکه‌های اجتماعی چگونه انجام می‌شود، می‌گوید: در شبکه‌های اجتماعی هرقدر میزان سدهای امنیت ورود به شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، امنیت کاربر هم بیشتر می‌شود، اما این موضوع به معنای امنیت صددرصد نیست.

بهمند بحث امنیت سایبری را با یک مثال بیان می‌کند و می‌گوید: به بیان ساده‌تر هکر مانند دزد اتومبیل است، دزدی که هر قفلی هم مقابل خود ببیند باز می‌کند، اما در صورت استفاده از قفل‌های با امنیت بالا، زمان بیشتری را صرف می‌کند و این موضوع شانس به سرقت رفتن اتومبیل را کم می‌کند. کاربر باید این موضوع را در نظر داشته باشد که هرقدر از راهکارهای امنیتی بیشتری آگاه باشد و استفاده کند، شانس هک شدنش کمتر می‌شود. استفاده از ورود دومرحله‌ای یکی از مهم‌ترین راهکارها برای مقابله با پدیده هک است.

وی در ادامه سخنان خود به بحث امنیت شبکه‌های اجتماعی پرداخته و می‌افزاید: رمزگذاری شبکه اجتماعی نیز در تامین امنیت کاربران حاضر در آن محیط نقش زیادی دارد. به‌عنوان نمونه می‌بینیم که در برخی از شبکه‌های اجتماعی کلمات پس از قرار گرفتن در بستر شبکه، به کد و رمزهای کاراکتری تبدیل می‌شود. هرقدر رمزگذاری پیشرفته‌تر باشد، احتمال دستیابی به محتوا کمتر است.

این کارشناس معتقد است میزان امنیت شبکه‌های اجتماعی تا حدودی به کاربران آن و نوع کاربری آن مرتبط است و می‌گوید: به‌طورکلی هیچ شبکه اجتماعی به‌طور کامل امن نیست و اگر اطلاعات مهمی وجود دارد که کاربر نسبت به انتشار آن تمایلی ندارد، نباید در این فضا بارگذاری شود. بااین‌حال راهکارهایی مانند استفاده از رمزهای ترکیب حروف و عدد و البته رمزهای غیرقابل حدس تا میزان زیادی به امنیت کاربران کمک می‌کند.

هیچ‌وقت ردپایی به‌جا نگذارید

علی علی‌اکبری، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با روزنامه «گسترش‌تجارت» به بحث امنیت سایبری و چگونگی آشنا کردن کاربر با این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌جرات می‌توان گفت که کاربر در شبکه‌های اجتماعی هیچ حریم شخصی مشخصی ندارد. بر همین اساس هم کاربر باید در وهله نخست با آگاهی نسبت به این موضوع، از نحوه کارکرد این شبکه‌ها مطلع شود تا بتواند از خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. البته راهکارهای دیگری هم وجود دارد که می‌توان از آنها بهره برد.

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای حفاظت از امنیت کاربر می‌گوید: به‌عنوان نمونه انتخاب گذرواژه‌های پیچیده با تعداد کاراکتر طولانی یکی از راه‌های مقابله با هک در شبکه‌های اجتماعی است. علاوه بر این در روند انتخاب گذرواژه، می‌توان مخلوطی از عدد، حروف کوچک و بزرگ و نشان‌ها را انتخاب کرد. باید این نکته را در نظر داشت که گذرواژه‌های ساده و قابل حدس که در دیکشنری هکرها وجود دارد، می‌تواند کاربر را آسیب‌پذیر کند.

علی‌اکبری همچنین اظهار می‌کند: علاوه بر این فعال کردن قابلیت ورود دومرحله‌ای به شبکه‌های اجتماعی هم تا میزان زیادی به امنیت سایبری کاربر کمک می‌کند. به‌عبارت‌دیگر زمانی که شخصی می‌خواهد با استفاده از گذرواژه وارد یکی از شبکه‌های اجتماعی شود، حتی در صورت دستیابی به گذرواژه، بازهم باید کدی را که همان لحظه از طریق موبایل یا ایمیل دریافت می‌شود، وارد کند تا بتواند به محتوای اکانت دسترسی یابد.

این کارشناس در پایان سخنان خود از راهکارهای دیگری برای حفظ امنیت سایبری کاربر سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: این نکته را باید در نظر داشت که کاربر نباید هیچ‌وقت ردپایی از خود به‌جای بگذارد. حتی اگر کاربران ناچار به استفاده از سیستم‌های عمومی ازجمله سیستم‌های موجود در محل کار هستند، بازهم باید به ذخیره اطلاعات در مرورگرها یا اکانت گوگل دقت کنند و پس از پایان کار از اکانت خود به‌طور کامل خارج شوند. در این زمینه پاک‌سازی اطلاعات از کوکی سیستم و استفاده از فهرست‌های ماهانه برای موارد امنیتی از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع را هم باید در نظر داشت که وقتی فردی گذرواژه خود را در اختیار دیگری قرار می‌دهد، این خطر وجود دارد که باقی اکانت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز درخطر قرار گیرد. چراکه به‌طورمعمول بیشتر کاربران به دلیل دشوار بودن یادآوری گذرواژه‌های مختلف و درگیر نشدن با چالش فراموشی گذرواژه‌ها، از یک کلیدواژه یکسان برای همه اکانت‌های مجازی خود استفاده می‌کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها