|
کدخبر: 17635

تلگرام، روزانه میزبان ۳ میلیون پست ایرانی

درحالی آمارهای رسمی، شمار کاربران ایرانی تلگرام را کمتر از ۳۰ میلیون نشان می‌دهد که مراجع غیررسمی تعداد افراد ایرانی حاضر در این شبکه ارتباطی موبایلی را ۴۰ میلیون نفر اعلام کرده‌اند.

به گزارش گسترش تجارت، روزنامه «گسترش تجارت نوشت: این رقم بالا، تلگرام را به محبوب‌ترین پیام‌رسان موبایلی در ایران تبدیل کرده است، به نحوی که براساس آماری که رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران منتشر کرده، پیام‌رسان تلگرام در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در ایران بر سکوی نخست ایستاده است و درحال‌حاضر ۵۸/۴ درصد افراد ۱۸ سال به بالای جامعه از آن استفاده می‌کنند.

تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های پرمتقاضی در ایران است که به لطف آن خبرها حتی ثانیه‌ای هم در مبدا نمی‌مانند و به سرعت پخش می‌شوند. این نرم‌افزار پیام‌رسان با قابلیت‌های جدیدی که هر چند وقت از آن رونمایی می‌کند، پیر و جوان ندارد و همه از این برنامه موبایلی به مدت طولانی در روز استفاده می‌کنند.

محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با نگاهی به روند مطالبات مخاطبان این پیام‌رسان موبایلی می‌گوید: اگر روند پیگیری مطالب مخاطبان تلگرام را در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ مقایسه کنیم، به‌خوبی متوجه تغییر ذائقه مخاطبان این پیام‌رسان محبوب می‌شویم؛ چراکه در آذر ۹۴، ۶۶/۷درصد مخاطبان، در بهمن ۹۵، ۲۴ درصد مخاطبان و در شهریور ۹۶، ۲۲/۲درصد مخاطبان از تلگرام بیشتر به‌عنوان سرگرمی استفاده می‌کردند.

این آمار با نگاهی به گستره جامعه مخاطبان تلگرامی منطقی به نظر می‌رسد و این پیام را می‌رساند که تلگرام از یک سرگرمی به یک شبکه ارتباطی جدی در حوزه خبر و اقتصاد تبدیل‌شده است. آخرین آمار رسمی، تعداد کاربران این پیام‌رسان را ۲۵ میلیون و یک مرجع غیررسمی، بیش از ۴۰ میلیون نفر اعلام کرده درحالی‌که تعداد کاربران کل این شبکه پیام‌رسان در جهان کمتر از ۱۰۰ میلیون نفر است.

در این میان می‌توان دید که ایرانی‌ها درمجموع و به‌طور متوسط روزانه ۳ میلیون پست در کانال‌های تلگرام منتشر می‌کنند. همین موضوع تاییدی بر این موضوع است که تلگرام برای کاربران ایرانی محبوب‌ترین شبکه ارتباطی به شمار می‌آید و باید با دقت نظر بیشتری به زوایای مختلف این محبوبیت پرداخت.

مهم‌ترین شبکه ارتباطی در ایران

محمد لسانی، کارشناس رسانه و فضای مجازی در گفت‌وگو با روزنامه «گسترش‌تجارت» ضمن بررسی وضعیت پیام‌رسان‌های ارتباطی به محبوبیت تلگرام به‌عنوان مهم‌ترین شبکه ارتباطی در ایران می‌پردازد و می‌گوید: در ایران تلگرام نخستین و مهم‌ترین شبکه ارتباطی به شمار می‌آید. این پیام‌رسان توانسته علاوه بر اجرای نقش پیام‌رسان ارتباطی، در نقش مجری اقتصادی نیز ظاهر شود.

این کارشناس رسانه در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی انجام‌شده در این شبکه ارتباطی می‌افزاید: در فضای تلگرام شاهد آن هستیم که جدا از پدیده خریدوفروش محصولات در کانال‌های تلگرامی، بخشی از درآمد ادمین‌های کانال‌ها از دریافت تبلیغات است. علاوه بر این اهمیت کانال‌های تلگرامی تا آنجایی پیش رفته که می‌توان گفت چرخش مالی تلگرام براساس خریدوفروش کانال‌ها، اعضای‌شان و میزان بازدیدها پایه‌گذاری شده است. برهمین اساس هم تلگرام توانسته به یکی از مؤثرترین پیام‌رسان‌ها در زمینه تجاری تبدیل شود و افراد زیادی را به‌سوی خود جلب کند.

وی در ادامه سخنان خود بحث تاثیرگذاری تلگرام بر مخاطب را محور قرار می‌دهد و می‌گوید: تلگرام پیام‌رسانی پمپاژمحور به شمار می‌آید و بیشتر به انتشار اطلاعات اهمیت می‌دهد. ما در تلگرام شاهد مخاطب انبوه در قالب کانال‌های تلگرامی و مخاطب گروهی در گروه‌ها هستیم. این موضوع از جهاتی خوب است و از جهاتی دیگر یک چالش به‌شمار می‌آید، چراکه کنترل شبکه‌های اجتماعی پرکاربر، امری دشوار است.

لسانی در پایان سخنان خود به راه‌حلی برای کنترل شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی مانند تلگرام اشاره و اظهار می‌کند: برای آنکه با چالش کنترل شبکه‌های ارتباطی دست‌به‌گریبان نشویم، باید به‌جای نگاه کلان یعنی کنترل ملی و قانونی، به سراغ سواد رسانه‌ای رفت و راه کنترل فردی و خانوادگی را در پیش بگیریم. چراکه به نظر می‌رسد تنها از این شیوه است که می‌توان هزینه آسیب‌های واردشده از فضای مجازی را کاهش داد.

میزبانی از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی

حسن میثمی، مدرس و کارشناس حوزه فضای مجازی نیز همچون لسانی معتقد است تلگرام در ایران توانسته از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

وی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» ضمن تایید این دیدگاه اظهار می‌کند: تلگرام درواقع یک پیام‌رسان است که به دلیل داشتن امکاناتی همچون ایجاد گروه و کانال تا حدودی خصوصیات یک شبکه اجتماعی را به همراه دارد، اما به‌طور کامل نتوانسته از یک پیام‌رسان به یک شبکه اجتماعی تبدیل شود.

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی ماهیت تلگرام را در خبررسانی می‌داند و با اشاره به خصوصیات این شبکه ارتباطی می‌گوید: تلگرام ماهیت خبررسانی دارد و به دلیل کاربری ساده خود توانسته به‌سرعت همه‌گیر شود. این شبکه ارتباطی در حوزه توزیع محتوا، چه ازنظر سرعت انتشار و چه ازنظر حجم مطالب منتشرشده، توانسته باقدرت ظاهر شود و به همین دلیل هم تعداد بیشتری از مخاطبان را به‌سوی خود کشانده است. بااین‌حال نباید فراموش کرد که این شبکه ارتباطی محتواساز نیست. به‌عبارت‌دیگر محتوا در تلگرام متولد نمی‌شود، بلکه در این شبکه منتشرشده، به‌دست مخاطب می‌رسد و از این راه اثرگذار به‌شمار می‌آید.

وی در ادامه سخنان خود به گستره مخاطبان تلگرام در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: باید این نکته را در نظر داشت که به‌طورکلی مخاطبان هر شبکه اجتماعی یا ارتباطی براساس کارکرد شبکه مشخص می‌شوند. به‌عنوان نمونه تلگرام به دلیل نوع کاربری خود توانسته مخاطب عام را به‌سوی خود جلب کند و به‌تبع آن بیشترین تعداد مخاطب را نیز به خود اختصاص داده است. با نگاهی به گستره کاربران ایرانی حاضر در تلگرام می‌توان دید که حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون ایرانی در تمام گروه‌های سنی از کودک گرفته تا میانسال از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

میثمی، گستره مخاطب را دلیلی بر درآمدزایی می‌داند و می‌افزاید: تلگرام در بخش درآمدزایی نیز توانسته در نقش قوی‌ترین شبکه ارتباطی ظاهر شود. نگاهی به آمار درآمدزایی کانال‌ها، چه در بحث جذب آگهی و چه در بحث خریدوفروش محصول یا حتی کانال و تعداد اعضا، نشان می‌دهد ارقام هنگفتی در این شبکه ارتباطی مبادله می‌شود. بااین‌حال به دلیل نبود راهی برای کنترل این دسته از مبادلات، آمار رسمی در زمینه حجم درآمد اقتصادی تلگرام وجود ندارد.

سخن پایانی

بدون نگاه کارشناسی و تنها با مشاهدات میدانی هم می‌توان به این نتیجه رسید که تلگرام محبوب‌ترین شبکه ارتباطی در ایران است. باید این حقیقت را پذیرفت که به‌جای مقابله با شبکه ارتباطی موردعلاقه ۴۰ میلیون کاربر ایرانی، باید راه مصالحه را در پیش گرفت تا از آسیب‌های این شبکه ارتباطی کم شود. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که می‌بینیم تلگرام سردمدار محبوبیت در میان شبکه‌های ارتباطی، به مهم‌ترین منبع نشر اخبار و اطلاعات در فضای مجازی و راهی غیررسمی برای مبادلات اقتصادی و تجاری در بازار خرده‌فروشی تبدیل‌شده است. بر همین اساس هم باید برای استفاده از مزایای آن و کاهش معایب موجود، راه کنترل و مدیریت محتوای منتشرشده در آن را در پیش گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها