|
کدخبر: 11193

درخواست اعضای کمیسیون شبکه و امنیت سازمان «نصر» از دولت

«رگولاتوری» سکوت خود را بشکند

اعضای کمیسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی رایانه در ادامه اعتراض‌های خود نسبت به وضعیت واردات کالاهای امنیت و شبکه در کشور، مشکلات موجود در زمینه ثبت سفارش، تایید نمونه و ترخیص کالای وارداتی تجهیزات شبکه و امنیت را تشریح کردند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه «گسترش تجارت» نوشت: آزاد معروفی، رییس کمیسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی رایانه در این نشست با اشاره به مشکلاتی که با اعمال دستورات سازمان رگولاتوری به وجود آمده این پرسش را مطرح کرد که اگر قرار بود سیاست‌های سخت‌گیرانه رگولاتوری در مقابل تجهیزات امنیت و شبکه وارداتی، راهی برای جلوگیری از ورود اجناس بی‌کیفیت و قلابی باشد، پس چرا هنوز شاهد وفور اجناس بی‌کیفیت و قاچاق در بازار ایران هستیم؟

پیش از این روزنامه «گسترش تجارت» در گزارش به بررسی مشکلات وارد‌کنندگان تجهیزات امنیت و شبکه پرداخته بود و ضمن انجام مکاتبات با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیر مواضع این سازمان است.

نشست خبری با محوریت اعتراض کمیسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی رایانه به وضعیت واردات کالاهای امنیت و شبکه در کشور، در جریان برپایی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ و در غرفه سازمان «نصر» برگزار شد و آزاد معروفی، رییس کمیسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی رایانه و جمعی از اعضای این کمیسیون از جمله احسان زرین‌بخش و رحیم ناصری در آن حضور داشتند. اعضای کمیسیون در این نشست از مشکلات موجود در زمینه ثبت سفارش، تایید نمونه و ترخیص کالا به عنوان دغدغه‌ای بزرگ یاد کردند که در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شده، اما بیش از ۹ سال است که گریبان‌گیر صنف شبکه شده و صدمات و خسارت‌های بسیار بزرگی را برای این صنف به همراه آورده است.

بنابر اظهارات سخنرانان این نشست خبری، با دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تمامی شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات امنیت و شبکه باید برای کالاهای شبکه وارداتی خود، تاییدیه‌های آزمایشگاه شبکه را کسب کنند تا بتوانند کالاهای خود را از گمرک ترخیص و وارد بازار کنند. این فرآیند گاهی بیش از ۴۰ روز به طول می‌انجامد و همین موضوع هم باعث بروز مشکلات بسیاری برای واردکنندگان شده و هم باعث تاخیر در اجرای پروژه‌ها و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور می‌شود.

سخت‌گیری‌های بی‌نتیجه

آزاد معروفی، رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه تهران در این نشست با انتقاد از دخالت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در حوزه آزمایش تجهیزات و دستگاه‌های شبکه وارداتی گفت: معتقد هستیم که حیطه فعالیت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید مطابق با نام‌ آن باشد؛ یعنی این سازمان باید به جای ورود به دیگر حوزه‌ها، فقط در حوزه رادیو ورود کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در ۹ سال گذشته با اعمال دستورات این سازمان برای وارد‌کنندگان تجهیزات شبکه به وجود آمده، این پرسش را مطرح کرد که نتیجه این همه سخت‌گیری پس از ۹ سال چیست؟

وی ادامه داد: اگر قرار بود نتیجه این سیاست‌ها جلوگیری از ورود اجناس بی‌کیفیت و قلابی باشد، پس چرا هنوز شاهد وفور اجناس بی‌کیفیت و قاچاق در بازار ایران هستیم؟ از سوی دیگر با هزینه‌های عجیب و غریب برای هر آزمایش مواجه هستیم. به عنوان نمونه می‌بینیم که برای آزمایش هر فایروال (نوعی دستگاه امنیت شبکه) که تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ارزش دارد، آزمایشگاه‌ها مبلغ ۵ میلیون تومان هزینه دریافت می‌کنند. همین هزینه‌های عجیب و غریب باعث دلسردی شرکت‌های خصوصی برای ادامه فعالیت در این حوزه می‌شود.

معروفی در ادامه سخنان خود یکی از راه‌حل‌های برداشتن موانع از پیش پای وارد‌کنندگان تجهیزات شبکه و امنیت را افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و تجهیز آزمایشگاه‌های موجود دانست و گفت: زمانی که تعرفه واردات تجهیزات شبکه ناگهان به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد، مذاکرات سازمان نظام صنفی رایانه در نقش مقام مذاکره‌‌کننده وارد عمل شد و توانست گامی موثر برای اصلاح این تعرفه بردارد. بر همین اساس هم امیدواریم مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای حل مشکلات وارد‌کنندگان تجهیزات امنیت و شبکه نیز موثر باشد.

نامه‌های بی‌پاسخ به رگولاتوری

احسان زرین‌بخش، عضو کمیسیون شبکه سازمان نصر تهران و نماینده سازمان نصر در رگولاتوری نیز در این نشست از تاریخچه مذاکرات این کمیسیون با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: ما برای حل مشکلات واردکنندگان تجهیزات شبکه و امنیت، نامه‌نگاری با این سازمان را از بهمن ۹۴ آغاز کردیم و در این نامه‌ها از مشکل تاخیر یک ماهه ترخیص تجهیزات از آزمایشگاه‌های تایید نمونه سخن گفتیم. برخلاف انتظارها به جای رسیدگی به این موضوع در سال ۹۵ این زمان به دو ماه افزایش یافت و باز هم ناچار به نامه‌نگاری شدیم، اما هنوز پاسخ شفاف و صریحی از سوی این سازمان دریافت نکرده‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود بر این موضوع تاکید می‌کند که واردکنندگان تجهیزات با موضوع تایید نمونه در آزمایشگاه‌ها مشکلی ندارند و توضیح می‌دهد: نقد ما بر لزوم تایید نمونه در آزمایشگاه‌ها نیست، بلکه مشکل ما این است که این فرآیند زمان‌بر و هزینه‌بر است و همین موضوع روند رسیدن کالا به‌دست مشتری را دشوار می‌کند که نتیجه آن افزایش هزینه‌ و رونق قاچاق خواهد بود. علاوه بر این در بخش‌نامه‌های رگولاتوری می‌بینیم که بندی به نام ترخیص مشروط وجود دارد، یعنی اگر محموله‌ای که وارد گمرک می‌شود و گواهی تایید نمونه دریافت کرده، باید ترخیص شود و بخش دیگر که گواهی دریافت نکرده در انبار باقی بماند، اما متاسفانه رگولاتوری با اشاره به اینکه سیستم‌های خود را به‌روز کرده می‌گوید کل محموله باید یکجا ترخیص شود. این موضوع علاوه بر ضرر به وارد‌کننده باعث تاخیر در افتتاح پروژه‌های مشتریان می‌شود و به ناچار آنان را به سوی کالای قاچاق هدایت می‌کند.

فرآیند طولانی و دردسرساز آزمایش‌

رحیم ناصری، یکی دیگر از اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه به عنوان سومین سخنران این نشست با اشاره به سخت‌گیری آزمایشگاه‌های تایید نمونه برای آزمایش تجهیزات شبکه گفت: مشتریان دولتی و مدیران سخت‌گیر فناوری اطلاعات این سازمان‌ها و به طور کل همه مدیران پروژه‌های بهترین نوع تجهیزات را برای انجام پروژه‌های خود انتخاب می‌کنند. این در حالی است که در میان تجهیزات شبکه با وجود آنکه نشان‌های مطرح جهان هستند و استانداردهای بین‌المللی و بالاترین سطح گواهی‌نامه جهانی را دارند، درگیر فرآیند‌های بسیار طولانی ۴۵ تا ۵۰ روزه آزمایش می‌شوند. این آزمایش‌ اصالت کالا را مشخص نمی‌کند و برخلاف نگرانی مدیران کشور است، علاوه بر این نگرانی‌هایی که از ورود کالاهای امنیتی وجود دارد، با این آزمایش‌ها رفع نمی‌شود.

ناصری در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات ناشی از این زمان طولانی آزمایش گفت: شرکت‌های خصوصی با دور زدن تحریم‌ها پس از ۲ ماه موفق به خرید کالای مورد نظر مشتری‌های خصوصی و دولتی می‌شوند، پس از آن هم ۲ ماه برای ترخیص کالا صبر می‌کنند و ۲ماه نیز از زمان فروش تجهیز تا دریافت پول زمان می‌برد که در نتیجه سرمایه یک شرکت در این شرایط ۶ ماه می‌خوابد. در نتیجه نمی‌توان به آینده واردت در چنین شرایطی امیدوار بود چرا که بازگشت سرمایه با مشکلات متعدد مواجه شده است و همین موضوع فعالان این حوزه را دلسرد می‌کند.

همچنین اعضای این کمیسیون در این نشست از طولانی بودن زمان آزمایش نمونه‌ها انتقاد کردند. آنان معتقدند زمان طولانی آزمایش تجهیزات شبکه وارداتی در کنار هزینه بسیار بالای آن باعث خسارت‌های متعدد شده است، این در شرایطی است که برخی از نمونه‌ها در پایان کار موفق به دریافت تاییدیه نمی‌شوند و اجازه ترخیص کالا را پیدا نمی‌کنند. همین موضوع به معنای برگشتن به نقطه آغاز آزمایش‌ها و صرف چندباره هزینه و زمان است و در نهایت به خسارت‌های کلان برای وارد‌کننده منجر می‌شود.

روزنامه «گسترش تجارت» نیز پیش از این در گفت‌وگو با واردکنندگان تجهیزات شبکه و امنیت به بررسی مشکلات آنان پرداخته و با ارسال نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستار پاسخگویی آنان در این زمینه شده بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها