|
کدخبر: 31937

پول پارو کردن به سبک جام جهانی + آمارهای عجیب!

این بار جام‌جهانی به روسیه رفت و تیم‌های راه‌یافته در آب و هوای سرد و خنک روسیه به مصاف یکدیگر می‌روند.

گسترش نیوز: تیم ملی کشورمان برای دومین بار متوالی به جام‌جهانی راه یافت که این اتفاق برای ما یک رکورد محسوب می‌شود، با آمدن کارلوس کیروش به عنوان سرمربی تیم ملی وضعیت تیم روز به روز بهتر شد. زمانی که کیروش تیم ملی را در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ تحویل گرفت، تیم ایران در رتبه چهارم آسیا و ۴۶ جهان بود؛ که در ابتدای کار کیروش وضعیت تیم بدتر هم شد و تا رتبه ۶۷ جان پایین آمد اما رفته رفته وضعیت بهتر شد.

حال با نگاهی اقتصادی به این پیشرفت می‌توان دریافت که هرچقدر هزینه شود همانقدر هم نتیجه گرفته می‌شود. برای جذب کارلوس کیروش و کادر حرفه‌ای‌اش مبلغی در حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه شد که نسبت به دیگر مربیان سابق مبلغ بالایی بود. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به برگزاری دیدارهای دوستانه خارج از خانه و اردوهای تیم ملی، هزینه اقامت، هتل، بلیت هواپیما و... اشاره کرد که گفته می‌شود این هزینه‌ها تاثیر مثبت داشت و مفید واقع شد و نتیجه‌اش را هم گرفتیم. (به طور خلاصه می‌توان گفت، برای حرفه‌ای شدن باید هزینه کرد).

صعود تیم‌ ملی ایران بدون حتی یک گل خورده، همچنین مقام نخست آسیا (تیم ملی فوتبال ایران از آذر سال ۹۳ تا به امروز صدرنشین بلامنازع تیم‌های آسیایی بوده و ۳۳ ماه مداوم دیگر تیم‌های آسیایی پایین‌‌تر از ایران بوده‌اند در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، تیم کی‌روش در آبان امسال، ۳سال مداوم است که صدرنشین آسیاست که این خود رکورد بسیار خوبی محسوب می‌شود) و همچنین حضور بین ۳۰ تیم برتر جهان (بعد از حدود یک دهه)، نشانگر این پیشرفت و تغییر در تیم ملی از زمان حضور کارلوس کیروش بوده است.

jam-jahani.jpg

نگاه کلی به تاثیر جام‌جهانی در کسب درآمد

جام‌جهانی فوتبال پرطرفدارترین دوره مسابقات در دنیا محسوب می‌شود و بدون شک از نظر میزان اهمیت و اثرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، برگزاری جام جهانی فوتبال به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان، بیش از همه شایان توجه است چراکه طبق برآوردها نیمی از مردم کره زمین جام جهانی ۲۰۱۰ را دیده بودند و در امسال نیز علاوه‌بر صدها میلیون بیننده مستقیم، پیش‌بینی شده که ۳/۷میلیون گردشگر داخلی و خارجی را به روسیه می‌کشاند.

کشورهای میزبان جام‌جهانی فرصت بسیار خوبی برای شناساندن محصولات صادراتی خود و تبلیغ و فروش آنها دارند، نوسازی استادیوم‌ها، حمل‌ونقل تماشاگران و بازیکنان، نوسازی و بهبود وضعیت فرودگاه‌ها، اضافه کردن پارک‌ها و امکانات تفریحی و... همگی زمینه‌هایی برای اشتغال و کسب درآمد توسط قشرهای مختلف جامعه است. برای مثال در جام جهانی برزیل مصرف مواد غذایی رشد زیادی داشت و این فرصت را برای سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و به‌ویژه قهوه‌فروشان فراهم شد تا درآمدهای خوبی را به واسطه کسانی که برای تماشای بازی‌ها آمده بودند کسب کنند.

براساس گزارش رسمی فیفا، این ارگان توانسته میلیاردها دلار از برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال در برزیل درآمد کسب کند. فدراسیون جهانی فوتبال ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از آخرین دوره رقابت‌های جام جهانی در سال ۲۰۱۴ درآمدزایی کرده است که از این میزان (۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) سود خالص برای فیفا به ارمغان آورد. از کل درآمد فیفا، (۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) از درآمد گزارش شده از محل حق پخش تلویزیونی رقابت‌ها محقق شده است. در حالی که (یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) آن را اسپانسرها پرداخت کرده و (۵۲۷ میلیون دلار) دیگر درآمد ناشی از فروش بلیت بازی‌ها عنوان شده است.

جام جهانی برزیل در سال ۲۰۱۴، برای برزیل نیز سود چند میلیارد دلاری داشت که مقدار دقیق آن مشخص نیست اما به اندازه‌ای بود که به یکی از عوامل محرک برای اقتصاد این کشور تبدیل شد. همین رویداد ورزشی باعث شد تا برزیل به اقتصادی نوظهور در جهان تبدیل شود. در کنار اینها امروز چندین ورزشگاه نوساز و حرفه‌ای در برزیل وجود دارد که هم رده بهترین‌ها در جهان هستند.

البته هزینه‌های برگزاری جام‌جهانی هم بسیار سنگین است و کار آسانی نیست. در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل برای ساخت، مرمت و بازسازی استادیوم‌ها و طرح‌های مرتبط با زیرسازی، رقم چشمگیری بالغ بر ۵/۱۴ میلیارد دلار هزینه شد. جالب است بدانیم که در سال ۲۰۱۰ نیز هزینه برگزاری جام جهانی فوتبال در افریقای جنوبی بیشتر از مقداری بود که پیش‌بینی شد.

بنابر گزارش ها رقمی بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای نوسازی و احداث ورزشگاه‌های جدید از جمله هزینه‌هایی است که این کشور برای میزبانی رقابت‌های جام جهانی فوتبال متقبل شده است. عمده‌‌ترین هزینه صورت گرفته رقمی معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و در نهایت صرف مبلغ ۳۹۲ میلیون‌دلار برای بهبود شرایط و نوسازی بنادر ورودی افریقای جنوبی بود. اما با این حال افریقای جنوبی موفق شده تا ۶ میلیارد دلار سود خالص از میزبانی جام جهانی فوتبال به‌دست آورد.

علاوه بر این جام‌جهانی در دیگر کشورها هم تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد دارد. در زمان برگزاری بازی‌ها و پخش زنده آن از طریق تلویزیون میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا مشغول تماشای مسابقات هستند و این فرصت خوبی برای تبلیغات تلویزیونی و شناساندن برندهای است که شناخته نشده‌اند، یا به عنوان مثال مصرف تنقلات هنگام تماشای مسابقات افزایش پیدا می‌کند، اینها برخی از مواردی است که به‌طور کلی تاثیر جام‌جهانی بر اقتصاد جامعه را نشان می‌دهد. امید آنکه این فرصت برای کشورمان فراهم شود و بتوان از این طریق کمکی به اقتصاد کشور کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها