|
کدخبر: 12462

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان:

اقتصاد مقاومتی سرآغاز اشتغال پایدار

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: تلاش برای به حداکثر رساندن تولید براساس ظرفیت واقعی صنایع و تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی در حال احداث، از مهم‌ترین اولویت‌های ما در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود تا بتوانیم با همت جمعی گام‌های بزرگ و ماندگاری در راستای ایجاد اشتغال پایدار، تولید و خودکفایی ملی برداریم.

علی منتظری با تبریک فرا رسیدن روز ملی گرامیداشت صنعت و معدن، با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال" اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" از سوی رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر اولویت دهی به حل مشکلات تولید و اشتغال در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: ایجاد ظرفیت‌های اشتغالزایی با افزایش تولید و افزایش شیفت‌های کاری در بخش تولید و صنعت و نیز تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی در حال احداث، از اهم اولویت‌های اجرایی و عملیاتی این سازمان در سال جاری است.

وی در گفت‌وگو با "" تصریح کرد: افزایش تولید در واحد‌های صنعتی به ویژه بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی در شرکت‌هایی که با ظرفیت پایین تر در حال فعالیت هستند یکی از اولویت‌های اصلی ما در سال جاری است چون این امر علاوه بر افزایش میزان تولید، موجب افزایش اشتغال نیز می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی با شاخصه هایی مانند اولویت دهی به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا و اهمیت بهره‌برداری از طرح برای توسعه استان، پیگیری اعطای تسهیلات حمایتی به واحدهای تولیدی از محل اعتبارات رونق تولید و....، حل مشکلات واحد‌های تولیدی با پیگیری مصوبات و موضوعات مرتبط با کارگروه رفع موانع تولید، تلاش در جهت بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی که نیاز به نوسازی ماشین‌آلات دارند، توجه ویژه به تقویت واحد‌های دانش‌بنیان و دارای فن آوری به روز در جهت افزایش تولید را از دیگر اولویت‌های بخش صنعت در سال جاری دانست و خاطر نشان کرد: برای دستیابی به این اهداف در سال جاری از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. وی نگاه ویژه و حمایت از واحد‌های صادرات محور استان در راستای افزایش میزان صادرات تولیدات استان، تلاش در جهت اجرایی نمودن برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت استان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه با محوریت شاخص‌های سرمایه‌گذاری در استان را از اولویت‌های این سازمان در بخش صادرات عنوان کرد و افزود: در بخش معدن و فعالیت‌های معدنی در سطح استان، پیگیری اکتشاف مواد معدنی در مناطقی که عملیات مطالعات اکتشافی در آن صورت نگرفته به منظور افزایش اکتشاف مواد معدنی در استان، بهره‌برداری از ذخایر کشف شده مواد معدنی استان و افزایش میزان استخراج مواد معدنی به منظور تامین نیاز واحدهای صنعتی و همچنین پروژه‌های عمرانی استان، از دیگر ارکان مهم کاری این سازمان در سال جاری است. وی فعال‌سازی و احیای واحد‌های صنعتی و معدنی غیر فعال در استان گیلان، ساماندهی واحد‌های صنعتی فاقد پروانه و مکانیزه نمودن واحدهای صنفی به ویژه واحدهای دارای اولویت برای تجهیز به صندوق مکانیزه، سامان دهی و توسعه فروشگاه‌های بزرگ بر پایه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناطق مختلف استان، حمایت از افزایش تولید فرش دستباف و تلاش در جهت برندسازی مطلوب تر برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی، ترویج فرهنگ حمایت از کالاهای تولید داخل به ویژه محصولات تولیدی استان را از دیگر اولویت‌های اجرایی این سازمان در سال جاری عنوان کرد.

منتظری همچنین ساماندهی انبارهای ذخیره کالا در سطح استان از طریق سامانه انبار با هدف شناسایی و نظارت بر ذخایر کالا در گیلان، همکاری و تلاش در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و برگزاری مستمر جلسات کارگروه مربوطه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا در استان، هوشمند‌سازی بازرسی و کنترل و نظارت هوشمند بر فعالیت‌های واحد‌های صنفی و تولیدی در سطح استان، برگزاری مستمر جلسات کمیسیون نظارت به منظور رسیدگی به موضوعات و مسائل مرتبط با حوزه تجارت در استان، پیگیری رونق تجارت خارجی از طریق برگزاری مستمر جلسات کارگروه صادرات غیرنفتی استان و برپایی نمایشگاه‌های تخصصی، توجه ویژه به مبحث آموزش و ارتقای مهارت‌های تخصصی در راستای برنامه‌های شورای راهبردی آموزش و پژوهش این سازمان با هدف افزایش کیفیت و ارتقای سطح فعالیت‌ها در حوزه تولید و تجارت استان را از دیگر برنامه‌های اولویت دار این سازمان در سال جاری عنوان کرد.

وی در ادامه این گفت‌وگو به بیان ظرفیت‌های صنعتی و معدنی گیلان پرداخت و افزود: هم‌اکنون اشتغال موجود در بخش صنعت استان بیش از ۸۷ هزار نفر است که این اشتغال در بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی واجد پروانه بهره‌برداری محقق شده است. منتظری خاطر نشان کرد: در صورت تأمین منابع ۲۲ هزار میلیارد ریالی به منظور تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز برای صنایع استان، پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش ۳۱ درصدی در میزان تولید و افزایش بیش از ۱۱ هزار نفری در اشتغال ایجادی در بخش صنعت باشیم.

وی با بیان شرحی از ظرفیت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: هم‌اکنون از مجموع ۳۵ شهرک و ناحیه صنعتی مستقر در استان، اراضی ۳۳ شهرک صنعتی به متقاضیان واگذار شده است و ۲ شهرک دیگر نیز در دست اقدام و انجام عملیات اجرایی هستند. منتظری از استقرار یک هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و افزود: از این میزان ۷۵۲ واحد صنعتی واجد پروانه بهره‌برداری و ۶۵۶ واحد دیگر نیز جزو واحدهای ایجادی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌باشند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در ادامه با بیان ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی شهر صنعتی رشت به عنوان یکی از معدود شهرهای صنعتی و دیرینه پای صنعت کشور گفت: شهر صنعتی رشت با دارا بودن ۶۶۸ هکتار عرصه و استقرار ۳۱۷ واحد صنعتی، نقش مهمی در تولید، صنعت و تجارت استان و کشور دارد. وی با اشاره به آمادگی زیرساخت‌های صنعتی در استان، تصریح کرد: هم‌اکنون صنایع بزرگ و توانمندی در سطح شهر صنعتی رشت، شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در حال احداث هستند که به طور یقین می‌توانند در آینده نزدیک در ارتقاء جایگاه صنعتی و صادراتی، نقش بسزایی استان ایفا کنند.

علی منتظری در ادامه این گفت‌وگو با بیان وضعیت پروژه‌های در دست احداث در استان، تعداد کل طرح‌های صنعتی نیمه تمام را یک هزار و ۱۹۳ مورد عنوان کرد و افزود: برای اتمام عملیات اجرایی، راه‌اندازی و بهره‌برداری از این واحدها بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی مورد نیاز است. وی اشتغال این طرح‌ها پس از بهره‌برداری را بیش از ۴۱ هزار نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد طرح صنعتی نیمه تمام ۱۵۸ مورد با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد، ۳۳۹ مورد با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۸۰ درصد در حال احداث هستند. وی با بیان روند صعودی میزان سرمایه گذاری‌های صنعتی در گیلان طی سال‌های اخیر افزود: براساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ میزان سرمایه گذاری‌ها از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی در ادامه صنعت فولاد در گیلان را یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های صنعت استان عنوان کرد و افزود: در بخش صنایع فولادی ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ظرفیت تولید انواع نورد ورق‌های فولادی سرد و گرم، میلگرد فولادی و فولاد خام در استان ایجاد شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اشتغال موجود در صنعت فولاد استان را، ۲ هزار و ۶۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون ۴ و نیم میلیون تن ظرفیت جدید صنایع فولادی با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریال در استان در حال ایجاد است. منتظری صنایع سلولزی را نیز از دیگر توانمندی‌های صنعتی استان عنوان کرد و افزود: استان گیلان در زمینه تولید روکش ملامینه، HDF، MDF و نئوپان از پیشتازان و قطب صنایع سلولزی در سطح کشور است. وی با بیان بهره‌برداری از ۵ واحد عظیم صنایع سلولزی طی سال‌های اخیر در استان تصریح کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید انواع محصولات در این بخش، به ۱ میلیون مترمکعب رسیده است و با بهره‌برداری از ۵ واحد ایجادی دیگر طی امسال و سال آینده، مجموع ظرفیت تولید محصولات سلولزی در گیلان به یک ونیم ملیون مترمکعب در سال خواهد رسید. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در ادامه از روند رو به رشد فعالیت‌های معدنی طی سال‌های اخیر در استان خبر داد و افزود: ظرفیت استخراج مواد معدنی از ۴ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۱۰ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده است.

وی با بیان لزوم توجه به سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: با همت جمعی می‌توانیم گام‌های بزرگ و ماندگاری در راستای ایجاد اشتغال پایدار، تولید و خودکفایی ملی برداریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها