|
کدخبر: 10907

در گفت‌وگوی اختصاصی صمت با رییس انجمن صنفی غرفه‌سازان تهران مطرح شد

حمایت از ۱۰۰ غرفه‌ساز شناسنامه‌دار

در میان تمام مجموعه صنعت نمایشگاهی شاید غرفه‌سازها کمترین سهم را از فضای رسانه داشته باشند.

متاسفانه اطلاعات مربوط به انجمن غرفه‌سازان بسیار محدود است و اگرچه قشر غرفه‌سازان متحمل زحمات بسیاری هستند اما به دلیل فاصله معناداری که با رسانه‌ها‌ دارند، معمولا این زحمات دیده نمی‌شود. در این زمینه سراغ امیر عبدالله‌پور، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی غرفه‌‌سازان رفتیم تا ضمن معرفی فعالیت‌های این مجموعه از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها باخبر شویم. با صمت همراه باشید:

اطلاعات چندانی درباره فعالیت‌های انجمن غرفه‌سازان در دست نیست. پیش از هر چیز بهتر است یک بیوگرافی از انجمن شما داشته باشیم.

انجمن صنفی - کارفرمایی غرفه‌سازان تهران از ۲۳ آذر ۹۲ کار خود‌ را در قالب یک انتخابات مستقل آغاز کرد. البته برای اینکه بتوانیم این تشکیلات را دور هم جمع کنیم از ۲ سال قبل‌تر در حال برنامه‌ریزی و تلاش بودیم. درنهایت تلاش‌ها به نتیجه رسید و در تاریخی که گفتم این تشکل متولد شد. انجمن ما در تلاش بوده تا با یک خط فکری ثابت حرکت کند و در تمام این سال‌ها شعار و تعهد اصلی ما اعتلای صنعت غرفه‌سازی بوده است.

فکر می‌کنم تا امروز هم گام‌های خوبی در زمینه اهدافی که داشتیم برداشته شده است. درحال‌حاضر ۱۰۰ شرکت اصلی به عنوان اعضای این انجمن فعال هستند که حدود ۷۰ درصد از تمام ساخت‌و‌سازهای یک ساله در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را پوشش می‌دهند.

*مهم‌ترین چالش امروز شما در این مجموعه چیست و در آینده چه برنامه‌هایی برای توسعه حداکثری برنامه‌های خودتان دارید؟

متاسفانه در دیدگاه‌های کلان مرتبط با صنعت نمایشگاهی، بخش غرفه‌سازی هنوز جایگاه درست و منطقی خودش را ندارد. فعالان این عرصه معتقد هستند که صنعت نمایشگاهی محدود به یک چهارضلعی متشکل از برگزارکننده، سایت نمایشگاهی، غرفه‌دار و بازدیدکننده است در‌حالی که ما معتقد هستیم نمایشگاه‌ها را یک مجموعه با ۵ بخش اصلی تشکیل می‌دهند. یعنی علاوه بر ۴ ضلع یاد شده، غرفه‌سازان نیز به عنوان یکی از بخش‌های اصلی در چرخه این صنعت فعال و تاثیر‌گذار هستند.

اعتقاد من این است که هیچ‌کدام از این ۵ ضلع را را نمی‌توان حذف کرد چرا‌که در صورت نبود هرکدام از آنها دیگر چیزی به نام صنعت نمایشگاهی نخواهیم داشت.

غرفه‌سازها از نظر من مجموعه‌ای هستند که یک رویداد دوبعدی را به یک رویداد سه‌بعدی تبدیل می‌کنند. درواقع تمام نقشه‌ها و برنامه‌های برگزاری یک رویداد روی کاغذ ترسیم می‌شود و این غرفه‌سازان هستند که ایده‌ها و طرح‌های کاغذی را به صورت واقعی در یک سالن اجرا می‌کنند. تمام تلاش ما این است که غرفه‌سازان را به عنوان بعد پنجم معرفی کنیم و خوشبختانه با حمایت‌هایی که از طرف سایت تهران، خصوصا معاونت محترم فنی مهندسی از برنامه‌های ما شد، امروز تا حد زیادی جایگاه خودمان را در این چرخه صنعتی تثبیت کردیم.

*یعنی از نظر قانونی جایگاه شما به عنوان غرفه‌ساز به ثبت رسیده است؟

خیر. ببینید قانون صنعت نمایشگاهی هنوز هم در کشور ما صرفا برگزارکننده و غرفه‌دار را به رسمیت می‌شناسد. در این رابطه غرفه‌ساز به نوعی پیمانکار و طرف قرارداد با «غرفه‌دار» به شمار می‌رود و نقش مستقل خودش را از دست می‌دهد.

ما در شرایطی که به عنوان یک رکن اصلی به رسمیت شناخته نمی‌شویم اما هدف برخی قوانین و مقررات مشخص قرار‌ داریم در صورتی که این قوانین باید متوجه ارکان اصلی دیگر باشد. در این شرایط اگر قرار است ما ملزم به رعایت قوانین و مقررات باشیم باید اول به رسمیت شناخته شویم. یعنی اول در قالب یک رکن اصلی به ما نگاه و توجه شود و در درجه دوم برایمان قانون وضع شود. بنابراین در تلاش هستیم تا با بررسی خلأهای قانونی در این زمینه موضوع رسمیت غرفه‌سازان را به صورت کلان حل و فصل کنیم.

*گفتید که ۱۰۰ شرکت زیرمجموعه این انجمن هستند. به طور مشخص چه برنامه‌ای برای جلب رضایت اعضای این مجموعه‌ دارید؟

ما تلاش‌مان را می‌کنیم حرف آنها را بشنویم و کنارشان باشیم. بدون شک همکاری گروهی ما و تلاش واحدی که برای دستیابی به یک جایگاه مستقل‌داریم می‌تواند ما را به نتایج خوبی برساند. یکی از برنامه‌های خوبی که سعی‌داریم به طور حتم به نتیجه برسانیم این است که لوگو و برند انجمن به عنوان یک هویت‌ دارای ارزش و اعتبار شود.

*سوال دقیق ما این است که شرکت‌های زیرمجموعه انجمن شما به واسطه این همکاری از چه مزیت‌های مادی یا معنوی بهره‌مند می‌شوند؟

ببینید شناسنامه چه مزیت مادی برای ما دارد؟ آیا با داشتن شناسنامه می‌توان به سرمایه‌ای رسید؟ به‌طور قطع نمی‌شود. کارکرد شناسنامه این است که به ما هویت بدهد. کاری که ما در انجمن انجام می‌دهیم هم دقیقا همین است. ما سعی می‌کنیم شناسنامه معتبری برای اعضای خودمان باشیم تا‌ دارای یک هویت مستقل باشند.

این هویت از نظر من مهم‌ترین انگیزه برای توسعه فعالیت‌های یک غرفه‌ساز است؛ اینکه بداند هرجایی دچار مشکل شد، همکارانش در عین رقابت سالم، به فکر او و منافعش هستند. این به نظر من هم اعتبار‌بخشی معنوی است و هم ایجاد بستری امن برای افزایش درآمدهای پایدار و همیشگی.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که بر‌اساس قانون، تشکل‌های غیرانتفاعی حق فعالیت اقتصادی ندارند. درآمدی هم که ما‌ داریم از طریق دریافت حق عضویت‌ها است. بنابرین وظیفه حمایت مادی نداریم. اما چندین‌بار پیش آمده که پنهانی سایه حتی کمک‌های مالی هم به اعضا داشتیم.

برای مثال، در زمان صدور مجوز غرفه‌سازی، از غرفه‌ساز وجه نقدی را بابت ضمانت غرفه‌سازی دریافت می‌کند. ما در انجمن این ضمانت را بر‌عهده گرفتیم یعنی به برگزارکننده محترم می‌گوییم ما تمام خسارت‌های احتمالی را بر‌اساس فهرست غرفه‌سازانی که در نمایشگاه شما فعالیت ‌دارند، ضمانت می‌کنیم. بنابراین دیگر نیازی به پرداخت پول از طرف غرفه‌سازان نیست. هر مشکلی هم که در جریان غرفه‌سازی رخ بدهد، طرف حساب برگزارکننده ما هستیم نه غرفه‌ساز.

پولی که به عنوان تضمین از غرفه‌ساز گرفته می‌شود حتی در صورتی که تخلفی هم رخ ندهد، گاهی تا چند ماه طول می‌کشد تا دوباره به او بازگردانده شود و این موضوع باعث می‌شود همواره بخشی از سرمایه‌های این شرکت‌ها به جای اینکه در جیب خودشان باشد، در یک چرخه و رند آهسته، بی‌استفاده می‌ماند.

این حمایتی است که غرفه‌سازان به آن نیاز‌دارند و ما هم در حد توان‌مان انجام می‌دهیم. در آینده نیز با توجه به افزایش هم‌افزایی میان اعضای محترم انجمن، برنامه‌های حمایتی دیگری را هم برای اجرا در ذهن‌داریم که به مرور اجرا خواهد شد.

*شرایط شما برای پذیرش شرکت‌های جدید چیست؟ یک شرکت غرفه‌ساز برای اینکه بتواند به عنوان عضو صد و یکم با شما همکاری کند چه پارامترهایی باید داشته باشد؟

ما تابع قوانین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم. در این زمینه شرکتی که بخواهد با ما وارد همکاری مشترک شود و یکی از اعضای انجمن صنفی کارفرمایی غرفه‌سازان به شمار رود، باید در درجه نخست شرایط و ضوابط وزارت کار مانند بیمه کارمندان را داشته باشد. در کنار آن ما هم برخی تعاریف مشخص را در اساسنامه خود داریم که باید مورد توجه قرار بگیرند.

برای مثال، داشتن یک شرکت رسمی و مستقل و همچنین داشتن کدکارگاهی و فهرست بیمه ازجمله این موارد است. ضمن اینکه همواره به دنبال این هستیم که شرکت‌های نوبنیاد سابقه و نام خوب داشته باشند. اگر در پرونده‌های ثبت شده آنها تخلف و تخطی از قوانین وجود داشته باشد، سعی می‌کنیم از ورودشان جلوگیری کنیم.

*ارزیابی شما از ادغام ۳ انجمن فعال در صنعت نمایشگاهی چیست و فکر می‌کنید چه ثمره‌ای خواهد داشت؟

به‌طور قطع منافاتی با اهداف کلی ما ندارد و اتفاق خوبی است. در تمام صنایع کشور، کانون‌های مشترکی برای انجمن‌های مختلف تشکیل می‌شود تا همگی در شرایط خاص بتوانند شعار و هدف یکسانی داشته باشند. این اتفاق می‌تواند در صنعت نمایشگاهی هم رخ بدهد و ما یک کانون اصلی برای فعالیت‌های‌مان داشته باشیم. اما پیش از این خیلی مهم است که بتوانیم جایگاه رسمی خود‌ را ثبت کنیم. بدون شک در کنار هم بودن و ایجاد هم‌افزایی به واسطه همکاری و همیاری تشکل‌ها می‌تواند به این صنعت کمک کند.

*برنامه ادغام این 3 انجمن امسال اتفاق خواهد افتاد؟

بله اگر خدا بخواهد. پیش‌نویس‌های همکاری آماده شده و هر 3 انجمن نیز آمادگی خودشان را برای هرگونه همکاری مشترک اعلام کرده‌اند. اگر مشکلی پیش نیاید می‌توانم نوید بدهم که در سال‌جاری ما کانون مشترک نمایشگاه‌های ایران را با فعالیت قدرتمند تمام اعضای آن خواهیم داشت.

ارسال نظر