|
کدخبر: 29402

بافت تاریخی گردشگران را به یزد می‌کشاند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: امسال ۱۱۰ هزار گردشگر خارجی به استان یزد سفر کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال قبل از افزایش ۳۲ درصدی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، فاطمه دانش یزدی با اشاره به رویداد بسیار خوبی که در ۱۸ تیر امسال رقم خورد و بافت تاریخی به ثبت جهانی رسید، اظهارکرد: بافت تاریخی یزد به دلیل وسعت و یکپارچگی و پویایی و زنده بودن و بسیاری دیگر از شاخصه‌ها مورد توجه قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

وی با بیان اینکه این رویداد، می‌تواند در صنعت گردشگری کشور و استان یزد تحول ایجاد کند، افزود: گردشگری به طور قطع می‌تواند روند رو به رشد اشتغال را به دنبال داشته باشد به نحوی که بیش از ۸۰۰ نوع شغل می‌تواند در ردیف مشاغل حوزه گردشگری ایجاد شود.

دانش یزدی با بیان اینکه ورود هر گردشگر به طور مستقیم و غیرمستقیم میِ‌تواند برای ۱۱ نفر شغل ایجاد کند، عنوان کرد: در ۹ ماهه اول امسال با رشد ۳۲ درصدی آمار گردشگران خارجی مواجه بوده‌ایم به نحوی که سال گذشته ۸۳ هزار و ۳۳۵ گردشگر خارجی و امسال طی ۹ ماه، ۱۱۰ هزار گردشگر خارجی به استان یزد سفر کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به وجود ۱۲۴ واحد اقامتی با ظرفیت اسکان ۵ هزار نفر، افزایش ۱۱ کمپ کویرنوردی به کمپ‌های استان یزد، افزایش واحدهای بومگردی و... بیان کرد: گردشگری استان یزد در مسیر رشد قرار گرفته و زیرساخت‌های آن نیز به نسبت در حال افزایش بوده و سرمایه گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی یادآور شد: در سال ۹۲ میزان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان یزد ۲۰ میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۹۵ به ۱۴۳ میلیارد تومان و در ۹ ماهه امسال به ۶۳ میلیارد تومان رسیده است.

دانش یزدی ادامه داد: امسال ۵۷ پروژه در حوزه گردشگری مورد بهره‌برداری قرار گرفته ضمن اینکه ۲۰۹ پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۸۵ میلیارد تومان نیز هم اکنون به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر هزار و ۷۲۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهارکرد: در امسال و سال گذشته ۹۱ اثر جدید دیگر نیز به ثبت رسیده است.

دانش یزدی با اشاره به اینکه پنج اثر تاریخی استان یزد نیز ثبت جهانی شده است، افزود: باغ دولت آباد، باغ پهلوان پور مهریز، قنات زارچ، قنات حسن آباد و بافت تاریخی یزد، پنج اثر تاریخی ثبت شده جهانی هستند.

وی همچنین از مرمت ۲۸۱ بنا در سطح استان طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ خبر داد و گفت: مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه، ساماندهی قنات زارچ و ساخت موزه یزد در خانه صدرالعلما است که امیدواریم این موزه در یک روند پنج ساله تکمیل و بهره‌برداری شود.

ارسال نظر