|
کدخبر: 24142

تنظیم اشتها با آب و هوای روستای پری در ماه‌نشان

یک پژوهشگر در زمینه طب سنتی در استان زنجان گفت: مهم‌ترین نگرش طبیعت‌درمانی، استفاده از گیاهان و داروهایی است که به بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

به گزارش پ ایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، کریم محمدی زنجانی اظهار کرد: غنای خاک استان و وجود چهار رشته ‌کوه (البرز در طارم، زاگرس در ماه‌نشان، کوه‌های شمالی و جنوبی زنجان) باعث شده که خیلی از محققان، زنجان را یکی از قطب‌های گیاه‌پزشکی ایران بدانند. چنین شرایطی علاوه بر خواص، حتی روی طعم گیاهانی که در خاک استان زنجان می‌رویند هم تاثیر می‌گذارد. این در حالی است که پزشکان طب سنتی معتقدند که گیاهان بومی هر منطقه، برای سلامت ساکنان آن منطقه حکم دارو را دارد.

وی با بیان اینکه زنجان به چند دلیل می‌تواند تولیدکننده گیاهان دارویی با خواص منحصر به فرد باشد و در این راستا زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم است، ادامه داد: امروز توریسم‌درمانی در همه دنیا مرسوم شده است و ایران علی‌الخصوص استان‌هایی مثل زنجان نباید از این قافله عقب بیافتد. مثلا بر اساس تجربه، آب و هوای روستای پری در ماه‌نشان طوری است که میزان اشتهای فرد را تنظیم می‌کند و برخی معتقدند که با سفر به این روستا، علاوه بر تمدد اعصاب موفق شده‌اند که میزان اشتهای خود را به حالت تعادل برسانند.

محمدی زنجانی با تاکید بر این‌که کوه‌های اطراف روستای پری از توابع ماه‌نشان سرشار از آهن است و چنین خاصیتی می‌تواند برای مغناطیس‌ درمانی مورد استفاده قرار بگیرد، افزود: روستای علم‌کندی چشمه‌ای دارد که ساکنان بومی منطقه اذعان می‌کنند برای کهیردرمانی و اگزمادرمانی کاربرد دارد. این چشمه صعب‌العبور است ولی افرادی که سختی راه را به جان خریده و علاوه بر بهره‌مندی از زیبایی‌های طبیعت، از آب چشمه برای درمان استفاده می‌کنند، به نتیجه مطلوب دست می‌یابند.

این فعال در زمینه توریسم‌درمانی با اشاره به این‌که تاکنون چند توریست از سایر کشورها به این مناطق رفته و از خواص درمانی ناب طبیعت برخوردار شده‌اند، خاطرنشان کرد: طبیعت‌درمانی هنوز بین مردم ایران جا نیفتاده است ولی امروزه کشورهای توسعه‌یافته قدر این موهبت را به خوبی می‌دانند و حتی حاضرند برای دست‌یابی به آن، مسافت‌های طولانی را پشت سر بگذارند و به ایران بیایند. جالب آن‌که منطقه ماه‌نشان، خواص منحصر به فردی دارد که علاقه‌مندان به طبیعت در خارج از کشور بیشتر به آن واقف بوده و نسبت به آن اشتیاق نشان می‌دهند.

محمدی زنجانی در ادامه، در خصوص طب فشاری (ماساژ موضعی) گفت: این طب از باستان قدیم بین ایرانیان مرسوم بوده است و ابوعلی‌سینا احیاگر این طب به شمار می‌آید ولی در دنیای امروز خیلی مغفول مانده است. این طب در درمان بیماری‌های متعددی مثل میگرن و کاهش عوارض افسردگی و پریشان‌حالی بسیار تاثیرگذار است ولی در ایران چندان شناخته شده نیست و متاسفانه بسیاری از ما با کوچکترین سردردی به انواع داروهای شیمیایی پناه می‌بریم.

وی یادآور شد: البته در طبیعت‌درمانی نباید به هرکسی اعتماد کرد؛ چراکه ممکن است برخی برای جلب مشتری ادعاهایی بکنند که اصلا با واقعیت منطبق نیست. به همین ‌خاطر شهروندان باید قبل از اعتماد به درمانگران طبیعی، تحقیق و پرس و جو کرده و سوابق این افراد را مد نظر قرار دهند؛ علاوه بر این باید در نظر داشته باشیم که طبیعت‌درمانی معجزه نمی‌کند و کاهش عوارض همه بیماری‌ها مستلزم گذر زمان، صبوری، برخی پرهیزها و در صورت نیاز مشاوره با افراد مجرب است.

ارسال نظر