|
کدخبر: 17639

فناوری به کمک صنایع‌دستی آمد

یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه صنایع‌دستی، کسادی بازار و چالش‌های عرصه فروش است که گاهی دامنگیر فعالان این هنر صنعت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه «گسترش تجارت» نوشت: برخی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی هنوز به این امر پی نبرده‌اند که فروش محصولات، خود یک فن مهم بوده و نیازمند کمک گرفتن از متخصصان حرفه‌ای است. برخی از هنرمندانی که از خاک، چوب و آهن؛ محصولات هنری ارزشمند می‌سازند، گمان می‌کنند می‌توانند در حرفه فروش و عرضه محصولات نیز به خوبی تولید محصولات هنری عمل کنند و هنوز دلیل ناتوانی خود در عرصه فروش را نمی‌دانند و درنیافته‌اند در دنیای امروز، شیوه سنتی فروش محصولات به پایان رسیده است. هر چند هستند برخی از فعالان صنایع‌دستی که با فناوری و زندگی مدرن آشنا شده و نه تنها فروش محصولات خود را به آنها سپرده‌اند، بلکه خود اقدام به ایجاد فروشگاه و استارت‌آپ‌های اینترنتی کرده‌اند. امروز با رشد فناوری و ایجاد استارت‌آپ‌های مختلف، حضور فروشگاه‌های اینترنتی در ایران در حال افزایش بوده و خرید از این فروشگاه‌ها هر روز بیشتر در حال رواج است. در این بین فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی مانند دیجی‌کالا و بامیلو بخش کوچکی از فروشگاه را به عرضه محصولات صنایع‌دستی اختصاص داده‌اند، برخی فروشگاه‌های اینترنتی نیز ایجاد شده‌اند که حوزه فعالیت خود را محدود به عرضه محصولات صنایع‌دستی کرده‌اند و تمام فضای فروشگاه را به انواع محصولات صنایع‌دستی اختصاص داده‌اند.

امروز استارت‌آپ‌های انگشت‌شماری در عرصه صنایع‌دستی ایجاد شده‌اند که فعالان خلاق صنایع‌دستی با پی بردن به مشکلات اصلی عرضه محصولات با ایجاد این استارت‌آپ‌ها تلاش در رفع مشکلات فروش صنایع‌دستی داشته‌اند. به‌عنوان نمونه بسته‌بندی مرغوب صنایع‌دستی و نشان‌سازی و ثبت نام تجاری در زمینه صنایع‌دستی از جمله فعالیت‌هایی است که این استارت‌آپ‌های صنایع‌دستی در پیش گرفته‌اند. فعالان فروش و بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی معتقدند شیوه ارائه محصولات یکی از مهم‌ترین عوامل در فروش آنها بوده و محصول ارزشمند و هنری ۵۰۰ هزار تومانی را نمی‌توان در بسته‌بندی ۲ هزار تومانی عرضه کرده و توقع بازاریابی و فروش را داشت.

ارسال محصول ازسوی تولیدکنندگان

یکی از فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش صنایع‌دستی که می‌توان گفت یک استارت‌آپ نیز به شمار می‌رود به این روش فعالیت می‌کند که فروشندگان محصولات خود را روی سایت عرضه می‌کنند و خود محصول را به نشانی مشتریان ارسال می‌کنند. این روش به نظر می‌رسد برای فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی کمی مشکل باشد زیرا ارسال محصول از سوی تولیدکننده دردسرهایی را برای وی به همراه دارد با این‌همه این فروشگاه تازه‌کار تاکنون با استقبال بیش از ۱۰۰ فعال صنایع‌دستی روبه‌رو شده است.

ندا هداوند، مدیر یک فروشگاه اینترنتی فعال در زمینه عرضه محصولات صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» گفت: این فهرست از فروشگاه‌های مجازی به طور معمول تمامی محصولات صنایع‌دستی موجود در بازار را به مشتریان عرضه می‌کند. از پرطرفدارترین و مرغوب‌ترین محصولات عرضه‌شده در فروشگاه ما می‌توان به محصولات چرمی و نقاشی روی چرم، زیورآلات رزینی، نقاشی روی شیشه، محصولات سنتی گیوه و کیف و کفش‌های سنتی اشاره کرد.

او درباره تعداد فعالان صنایع‌دستی که با این فروشگاه مجازی همکاری می‌کنند، بیان کرد: بیش از ۱۰۰ فعال صنایع‌دستی با ما همکاری می‌کنند و شیوه عرضه محصولات در فروشگاه ما به این گونه است که تولیدکنندگان خود محصولات خود را در فروشگاه ما معرفی و عرضه می‌کنند و نیازی به دپو یا انبار کردن محصولات در این فروشگاه ندارند.

هداوند درباره شیوه فروش محصولات صنایع‌دستی در این سایت اینترنتی اظهار کرد: شیوه خرید از سایت ما به این روش است که نشانی خریدار به فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی ارائه می‌شود و تولیدکنندگان به‌طور مستقیم محصولات خود را برای خریدار ارسال می‌کنند. سپس خریدار هزینه محصول را به حساب فروشنده واریز کرده و فروشنده نیز سهم فروشگاه ما را به حساب این فروشگاه واریز می‌کند. در حقیقت سایت به‌عنوان رابط بین خریدار و فروشنده عمل می‌کند و این دو گروه را برحسب کالای مورد نیاز به یکدیگر معرفی می‌کند. او درباره میزان فروش محصولات صنایع‌دستی در طول سال بیان کرد: فروشگاه ما به‌تازگی راه‌اندازی شده و چند ماهی از فعالیت آن می‌گذرد، به همین دلیل نمی‌توانم میزان دقیق فروش را تخمین بزنم اما از فروش این فروشگاه تاکنون راضی بوده‌ایم.

استارت‌آپی در بخش بسته‌بندی و عرضه

بسته‌بندی مناسب و نشان‌سازی یکی از مهم‌ترین عوامل در فروش موفق محصولات است اما تولیدکنندگان صنایع‌دستی به‌دلیل شیوه سنتی فعالیت خود به این مسائل اهمیتی نمی‌دهند. به همین منظور یکی از فعالان نخبه صنایع‌دستی استارت‌آپی ایجاد کرده تا به تولیدکنندگان صنایع‌دستی در عرضه محصولات کمک کند.

سعید عباسی‌بنی، بنیانگذار یک سایت به شیوه استارت‌آپ در زمینه بسته‌بندی، نشان‌سازی و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» گفت: شرکت ما نخستین شرکتی است که در زمینه بسته‌بندی و نشان‌سازی محصولات صنایع‌دستی فعالیت می‌کند و تمامی این اقدامات با روشی علمی انجام می‌شود. این استارت‌آپ ۶ ماه است فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت با ۳۰۰ هزار نفر فعال صنایع‌دستی همکاری داشته و در زمینه بسته‌بندی نیز کارآفرینی کرده‌ایم.

او درباره روش فعالیت این شرکت بیان کرد: شیوه کار ما به این‌گونه است که در بسته‌بندی محصولات خود نیز از محصولات صنایع‌دستی استفاده می‌کنیم و خریدار در واقع ۳ محصول را از ما دریافت می‌کند. یکی از آنها بسته‌بندی، دیگری درپوش که هر دوی آنها صنایع‌دستی بوده و سومی نیز محصول خریداری شده است. شرکت ما برای تمامی محصولات صنایع‌دستی بسته‌بندی‌های منحصر به فردی را طراحی می‌کند و با ارائه محصول در بسته‌بندی‌های مناسب به تولیدکننده در عرضه محصول خود به بازار فروش کمک می‌کند. او درباره مشکلاتی که تولیدکنندگان و فعالان صنایع‌دستی در عرصه فروش با آنها روبه‌رو هستند، بیان کرد: مشکل فروش و رکود بازار صنایع‌دستی راهکارهای بسیاری دارد. من علاوه بر فعالیت در زمینه استارت‌آپ تولیدکننده صنایع‌دستی نیز هستم و می‌دانم تولیدکنندگان صنایع‌دستی شیوه‌های فروش مناسب محصولات خود را به درستی نمی‌دانند. این فعال قلمزنی با اشاره به ضعف تولیدکنندگان صنایع‌دستی در زمینه نشان‌سازی و بازاریابی اظهار کرد: ایده من در زمینه نشان‌سازی برای محصولات صنایع‌دستی و بازاریابی تاکنون بازخورد بسیار خوبی داشته و با اینکه فقط ۶ ماه از فعالیت من در این زمینه می‌گذرد با استقبال بسیار خوبی روبه رو شده است. به عقیده من شیوه ارائه محصول یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در جذب مشتری و بازاریابی موثر عمل کند. زمانی که محصول ۲۰۰ هزار تومانی را در بسته‌بندی ۲ هزار تومانی به مردم ارائه می‌دهیم مخاطبان و مشتریان به ارزش حقیقی محصول پی نبرده و تمایل آنها برای خریداری محصول کاهش می‌یابد.

او با اشاره به لزوم شناخت بازار هدف بیان کرد: ایراد اصلی هنرمندان کپی‌کاری محصولات از یکدیگر و عرضه محصولات نامرغوب و بی‌کیفیت بوده و از سویی دیگر به سلیقه بازار اهمیتی نمی‌دهند، بلکه محصولات خود را با سلیقه شخصی و طراحی ذهنی خود تولید می‌کنند بی‌آنکه علاقه مشتری را در نظر بگیرند در نتیجه در فروش محصولات خود با مشکل رو به رو می‌شوند.

عباسی‌بنی با تاکید بر اهمیت نشان‌سازی در عرضه صنایع‌دستی گفت: نشان‌سازی یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش سهم بازار و فروش موفق است، اما فعالان صنایع‌دستی نسبت به آن بی‌توجه هستند. صنایع‌دستی به حدی ضعیف ارائه می‌شود که امکان مقایسه محصولات موجود در بازار از بین می‌رود و مشتریان به‌دلیل نبود نام‌تجاری و ارائه مناسب محصولات، محصولات با کیفیت و بازاری را با یکدیگر مقایسه نکرده و به تفاوت کیفیت و هنر به کار رفته در محصولات مرغوب نمی‌شوند. او با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی محصولات صنایع‌دستی کاربردی بودن محصولات است، اظهار کرد: بسیاری از محصولات صنایع‌دستی ویژگی کاربردی خود را از دست داده‌اند و تنها جنبه تزئینی پیدا کرده‌اند که این امر موجب شده محصولات صنایع‌دستی مشتریان خود را از دست بدهند. محصولات تزئینی احساس نیاز در مشتریان ایجاد نمی‌کنند اما محصولات تزئینی و کاربردی هم نیاز و هم سلیقه مشتریان را پاسخ می‌گوید. بنابراین با افزایش جنبه کاربردی محصولات صنایع‌دستی احساس نیاز و خواستن در مشتریان تقویت می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها