|
کدخبر: 10918

مکان‌یابی مناسب؛ شرط موفقیت صنعت هتلداری

یکی از مشکلاتی که در صنعت هتل‌داری ایران مطرح می‌شود کیفیت نامناسب خدمات‌رسانی در هتل‌های کشور است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه «گسترش تجارت» نوشت: کارشناسان گردشگری معتقدند تا زمانی که کیفیت خدمات‌رسانی در هتل‌های ایران بهبود نیابد، امید چندانی به رشد گردشگری و افزایش حضور گردشگران خارجی نمی‌توان داشت. از سویی دیگر هتل‌داران کشور با طرح استاندارد‌سازی هتل‌ها که از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح شده مخالف بوده و معتقدند این طرح هزینه‌های بسیاری روی دست آنها می‌گذارد و اگر معاونت گردشگری به فکر صنعت هتل‌داری کشور است باید تسهیلات لازم برای استانداردسازی هتل‌ها را نیز در اختیار هتل‌داران گذاشته یا تخفیف‌های لازم را برای استفاده از این خدمات در اختیار هتل‌داران و فعالان صنعت هتل‌داری قرار دهند.

اگرچه بر اساس گزارش پایگاه خبری «اکوتوریسم» هتل‌های بین‌المللی مانند شرکت هتل‌داری زنجیره‌ای «آکور» در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی اقدام به هتل‌سازی کرده و شرکت اسپانیایی «ملیا» نیز از آغاز سال جاری میلادی کار ساخت نخستین هتل خود را در شمال ایران با ۳۱۹ اتاق دولوکس، ۷ رستوران، و چندین فروشگاه در ساحل دریای خزر آغاز کرده، اما رییس جامعه هتل‌داران ایران معتقد است بیشتر این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا نشان(برند) فروشی کنند و قصد ندارند در ایران سرمایه‌گذاری کرده و هتل احداث کنند. برای بررسی این مشکلات و خبرهای مطرح‌شده در حوزه هتل‌داری کشور با جمشید حمزه‌زاده، رییس جامعه هتل‌داران ایران گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

براساس خبرهای منتشر شده از پایگاه خبری «اکوتوریسم» شرکت‌های هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی در نظر دارند، در ایران فعالیت کرده و شعبه‌ای از هتل‌های خود را در کشورمان احداث کنند. به نظر شما ورود هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی به ایران اقدام مثبتی است، یا خیر؟

به عقیده من این شرکت‌ها بیشتر به دنبال توسعه نشان هستند و قصد دارند با سرمایه‌گذاران ایرانی مذاکره کنند تا نشان خود را به ایران بیاورند، اما قصد سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه به ایران را ندارند. در حقیقت می‌خواهد نشان خود را به متقاضیان بفروشند. به طور عمده نمایندگان این شرکت‌ها در مذاکراتی که داشته‌اند تلاش کرده‌اند نشان خود را فروخته و متقاضیان نیز شعبه‌ای از نشان(برند) آنها را بر اساس استانداردها و معیارهای شرکت‌های هتل‌داری بین‌المللی احداث کنند. به طور کلی زمانی توسعه و احداث هتل‌هایی با نشان‌های خارجی در ایران خوب است که موجب افزایش کیفیت خدمات شده و درآمد و سود یک هتل را افزایش دهد. در این صورت ورود نشان‌ها و ایجاد هتل‌هایی با نشان‌های شرکت‌های هتل‌داری بین‌المللی مناسب است.

بسیاری از کارشناسان گردشگری بر این عقیده‌اند که هتل‌های کشور از خدمات‌رسانی با کیفیتی برخوردار نبوده و استانداردهای هتل‌های بزرگ و مطرح و هتل‌داری‌های کشورهای پیشرو در ایران در خدمات‌دهی هتل‌های ایران رعایت نمی‌شود. به نظر شما چگونه باید خدمات دهی در هتل‌ها را بروز رسانی و استانداردسازی کنیم؟

من این گفته‌ها را قبول ندارم. کیفیت خدمات‌رسانی امری نسبی است و بستگی دارد از چه زاویه‌ای به آن بنگریم. در مجموع من به خدمات‌رسانی هتل‌های ایران نمره قبولی می‌دهم. در اروپا خدمات هتل‌های بزرگ و مطرح دنیا قابل قبول است اما تمامی هتل‌های آنها نیز خدمات قابل قبولی ارائه نمی‌دهند. در هر کشوری هتل‌های لوکس و ۵ ستاره خدمات‌رسانی خوبی دارند اما بقیه هتل‌ها معمولی هستند. به عنوان نمونه در استانبول هتل‌ها مشکلات بسیاری در خدمات‌رسانی دارند. ما همواره مبنای سنجش را هتل‌های خوب و اندک دیگر کشورها قرار می‌دهیم و آنها را با هتل‌های معمولی و متوسط ایران مقایسه می‌کنیم. در ایران هم هتل‌های خوب و لوکس داریم و هم هتل‌هایی که خدمات‌دهی مطلوبی ندارند. در مجموع خدمات‌دهی هتل‌های ایران نمره قبولی دارد.

به نظر شما طرح استانداردسازی هتل‌ها که از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح شده طرح خوبی است و می‌تواند به بهبود فعالیت و رونق کسب و کار هتل‌های کشور کمک کند؟

استانداردسازی خوب است مشروط بر اینکه هدفمند باشد. هدفمندی استانداردسازی نیز باید موجب ارتقای کیفیت خدمات شود. هتل‌های ۲ و ۳ ستاره کشور توان مالی لازم را برای استاندارد‌سازی در کشور ندارند. به طور کلی روند استانداردسازی به این گونه است که پس از مشخص شدن نواقص و عیب‌های هتل‌ها، سرمایه‌گذار نواقص را برطرف می‌کند؛ اما هتل‌های معمولی و کم‌ستاره درآمد اندکی دارند و نمی‌توانند دستمزد کارکنان خود را پرداخت کنند، چه رسد به آنکه بخواهند از پس هزینه‌های استانداردسازی برآیند. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید تسهیلاتی را برای استانداردسازی در نظر بگیرد و نباید تنها برای احداث هتل به سرمایه‌گذاران وام بدهند.

یکی از مشکلاتی که درباره هتل‌های ایران مطرح می‌شود آن است که هتل‌های کشور استانداردهای لازم و امکانات موردنیاز برای خدمات‌رسانی به معلولان و افراد کم‌توان را ندارند. به نظر شما در این باره باید چه اقدامی انجام داد؟

در حال حاضر خوشبختانه بیشتر هتل‌های ما امکانات لازم برای خدمات دهی به افراد کم توان و معلول جسمی و حرکتی را دارند. بیشتر هتل‌داران ما در حال بهسازی هتل‌های خود بوده و امکانات و استانداردهای لازم برای استفاده افراد کم توان جسمی و حرکتی را در هتل‌های خود ایجاد می‌کنند. به هر روی این امکانات باید در هتل‌های کشور وجود داشته باشد. امکانات برای معلولان یکی از استانداردهایی است که رعایت آن در هتل‌ها الزامی است.

ظرفیت هتل‌های شهرهای مختلف در ایران به چه صورت است؟ کدام شهرها بیشترین هتل‌ها و کدام یک کمترین هتل را دارند؟

به طور تقریبی استان خراسان رضوی بیشترین هتل‌ها را در کشور دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین هتل‌ها را داراست. در میان شهرها نیز مشهد بیشترین هتل‌ها را دارد.

با این حال گفته می‌شود بیش از ۱۸۰ هتل در مشهد در حال احداث است. اگر این خبر درست باشد دلیل سرمایه‌گذاری و ایجاد هتل‌های جدید در مشهد مشکلات اقامتی و کمبود جا برای مسافران است یا دلیل آن پیش‌بینی رشد گردشگری مشهد در آینده است؟

بله. حدود ۱۸۰ هتل در مشهد در حال احداث است. البته در مشهد همواره جا برای اسکان مسافران وجود دارد و هرگز مشکل کمبود جا برای اسکان مسافران در این شهر وجود نداشته است. به طور کلی هرزمان از سال که مشهد بروید در هتل‌ها جای خالی برای اقامت وجود دارد حتی در روزهای اوج سفر مانند نوروز نیز با مشکل کمبود جا در این شهر روبه‌رو نخواهید شد. اما درباره احداث هتل‌های جدید در این شهر باید گفت؛ به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بدون توجه به نیاز منطقه تصمیم به ایجاد هتل‌های جدید گرفته‌اند و پیش از سرمایه‌گذاری مطالعات و بررسی‌های لازم را درباره طرح خود انجام نداده‌اند. این درحالی است که در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌های مشهد رو به کاهش است و این شهر نیاز به ایجاد هتل‌های بیشتر نداشته و نیمی از ظرفیت هتل‌های موجود در مشهد نیز خالی است. بنابراین مشخص نیست پس از بهره‌برداری از هتل‌های در حال ساخت، هتل‌داران چگونه ظرفیت هتل‌های خود را پر می‌کنند. برای حل این مشکل باید گردشگری را در مشهد توسعه داده و برای هتل‌های در حال ساخت بازاریابی کرد، زیرا اگر صنعت گردشگری و جذب گردشگر در مشهد رشد نکند هتل‌داران این شهر با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد.

ظرفیت پذیرش مسافر در هتل‌های ایران چگونه است؟

در حدود ۲۵۰ هزار تخت در هتل‌های کشور وجود دارد.

به نظر شما کدام شهرها برای ساخت هتل‌ مناسب‌تر هستند؟

تهران، ‌یزد، اصفهان و شیراز بهترین شهرها برای ساخت هتل و به سود رسیدن سرمایه هستند، اما تمامی شهرهای گردشگرپذیر کشور برای ایجاد هتل مناسب نیستند. به عنوان نمونه مشهد از هتل اشباع شده و نیازی به هتل جدید ندارد. شمال کشور نیز به نظر من با وجود فعالیت ویلاها و مجتمع‌های اقامتی اشباع شده، اما در شمال باید مکان‌سنجی شود و برخی شهرها هنوز ظرفیت سرمایه‌گذاری و هتل‌سازی را دارند. در سیستان و بلوچستان با اینکه گردشگری در حال توسعه است اما سرمایه‌گذاران نیاز به حمایت دولت دارند و هتل‌های موجود نیز باید تقویت شوند. همچنین باید برنامه‌ریزی مناسب برای احداث هتل‌ها وجود داشته باشد.

با توجه به رشد گردشگری و هدف‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه گردشگری و جذب مسافر خارجی به نظر شما آیا ظرفیت هتل‌های ایران برای پذیرش مسافران خارجی کافی است؟

ایران کشور پهناوری بوده و نباید به طور کلی ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های کشور را در نظر بگیریم، بلکه باید در هر استان به طور جداگانه ظرفیت هتل‌ها و کمبود یا مازاد ظرفیت اقامتگاه‌ها را بررسی کنیم. به عنوان نمونه در تهران در روزهای اوج سفر مشکل کمبود اقامتگاه برای اسکان مسافران داریم. با اینکه برخی استان‌های کشور با کمبود اقامتگاه روبه‌رو هستند، اما برخی دیگر در طول سال مشتری چندانی برای هتل‌های خود ندارند و هتل‌های آنها در طول سال خالی است. اگر به طور کلی بررسی کنیم در حق بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور ظلم کرده‌ایم. باید ایران را به مقصدهای مختلف گردشگری تقسیم‌بندی کنیم و به عنوان نمونه بگوییم در شیراز، اصفهان و تهران در روزهای اوج سفر مشکل کمبود اقامتگاه و هتل داریم در بسیاری از شهرهای کشور نیز مازاد اقامتگاه داریم و بسیاری از شهرها در طول سال خالی از مسافر هستند.

بنابراین برای ایجاد هتل و سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل‌ها باید مکان‌یابی درست و مناسب انجام شود، مشاوره برای این مکان‌یابی و اقدامات کارشناسی از سوی چه سازمان یا نهادی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و سرمایه‌گذاران برای مشاوره و استفاده از نظر کارشناسی به کجا باید مراجعه کنند؟

به نظر من هرگونه ساخت هتل باید مبتنی بر نیازسنجی، مکان‌یابی و کار کارشناسی انجام شود. متولی این گونه اقدامات نیز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. جامعه هتل‌داران کشور به سرمایه‌گذاران مشاوره و کمک فکری می‌دهد اما به طور قانونی کارشناسی و مکان‌سنجی برای هتل‌سازی وظیفه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. البته بسیاری از سرمایه‌گذاران از ما ( جامعه هتل‌داران) مشاوره می‌گیرند اما به دلیل هزینه‌ای که باید به کارشناسان ما پرداخت کنند، ترجیح می‌دهند با کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشاوره کنند. این سازمان پیش از موافقت اصولی اقدامات کارشناسی لازم را برای احداث هتل انجام می‌دهد اما شهرداری‌ها هیچ وظیفه‌ای برای مکان‌سنجی و اقدامات کارشناسی ندارند.

متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران به طور لحظه‌ای و هیجانی تصمیم می‌گیرند و به عنوان نمونه زمانی که به مشهد می‌روند مشاهده می‌کنند به دلیل برگزاری چند مناسبت و جشنواره هتل‌های مشهد مملو از مسافر بود و جایی برای پذیرش مسافران جدید ندارند بنابراین بر اساس آن بازه زمانی خاص به این نتیجه می‌رسند که مشهد با کمبود هتل روبه‌رو است و هتل‌سازی در این شهر سود خوبی به همراه دارد. در حالی که باید میانگین سالانه در نظر گرفته شود و مدت کوتاه مبنای تصمیم‌گیری مناسبی نیست.

جامعه هتل‌داران کشور چه وظایفی بر عهده دارد؟

جامعه هتل‌داران در درجه نخست موظف به دفاع از منافع هتل‌داران است، این تشکل مشکلات هتل‌داران را در حوزه‌های مختلف مانند مالیات پیگیری و تلاش می‌کند موانع و مشکلات صنعت هتل‌داری را برطرف کند. به طور عمده هدف جامعه هتل‌داران دفاع از منافع هتل‌داران کشور است.

ارسال نظر