|
کدخبر: 10603

مسابقه‌ ماهی‌گیری؛ بهانه‌ای برای رونق گردشگری

یک کارشناس گردشگری ورزشی معتقد است برگزاری مسابقه‌های ماهیگیری به روشی که به محیط‌زیست صدمه‌ای وارد نشود، راهی مناسب برای جذب گردشگران خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، کیانوش محرابی به روزنامه «گسترش تجارت» گفت: به‌طور کلی ماهیگیری چند روش دارد و برخی روش‌های آن طبیعت‌دوستانه نیست و موجب از بین رفتن ماهی‌ها می‌شود، چراکه در برخی از انواع ماهیگیری، ماهی‌های بسیاری کشته شده یا صید می‌شوند که به سود طبیعت نیست.

محرابی ادامه داد: ماهیگیری از لحاظ ابزار نیز به روش‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. یک نوع آن ماهیگیری با قلاب و نوع دیگر ماهیگیری با تور است. برخی روش‌های نابخردانه‌ای نیز وجود دارد که در آن ماهیگیران دینامیتی در دریاچه، رودخانه و به طور کلی مکان ماهیگیری منفجر می‌کند و ماهی‌ها سکته می‌کنند و روی آب می‌آیند و سپس ماهی‌ها را جمع‌آوری می‌کنند که این روش هرگز در گردشگری به کار گرفته نمی‌شود و ماهیگیرانی که به شکل تجاری به ماهیگیری می‌پردازند و ماهی‌ها را بعد از صید می‌فروشند، از این روش استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به دیگر روش‌های غیرمتعارف ماهیگیری گفت: در برخی رودخانه‌ها نیز سم می‌ریزند و ماهی‌ها مسموم می‌شوند. ماهی‌ها پس از مسموم شدن روی آب می‌آیند و صیادان این ماهی‌ها را در بازار می‌فروشند و مردم نیز بدون داشتن آگاهی آنها را می‌خرند! برخی ماهیگیران محلی نیز از این روش استفاده می‌کنند. روش دیگر شوک الکتریکی است که به منطقه‌ای برق وصل می‌کنند و ماهی‌ها دچار برق‌گرفتگی می‌شوند و روی آب می‌آیند و سپس ماهیگیران آنها را صید کرده و در بازار می‌فروشند.

این کارشناس گردشگری ورزشی افزود: ماهیگیران این ماهی‌ها را در بازارها می‌فروشند و خریداران نیز از اینکه این ماهی‌ها به چه روشی صید شده‌اند، خبر ندارند. نکته مهم آن است که از این روش‌های ماهیگیری در گردشگری استفاده نمی‌شود. متاسفانه به نظر می‌رسد برخی افراد از کشتن حیوانات به روش‌های نامناسب لذت می‌برند.

او افزود: بسیار مناسب است در تورهای گردشگری بر این نکته تاکید شود که حتی برای امرار معاش نیز از این روش‌های نابخردانه برای صید ماهی استفاده نشود. به طور کلی صید ماهی با تور نیز در شاخه گردشگری قرار نمی‌گیرد و از تورهای ماهیگیری افرادی استفاده می‌کنند که از راه ماهیگیری درآمدزایی می‌کنند.

محرابی با بیان اینکه از روش ماهیگیری با قلاب در گردشگری استفاده می‌شود، گفت: ماهیگیری با قلاب به دو شاخه تقسیم می‌شود. یک شاخه صید ورزشی است و شاخه دیگر آن Catch and Release (بگیر و رها کن) نام دارد. قلاب‌های این شیوه ماهیگیری متفاوت بوده و خارهای قلاب‌های معمولی را ندارد و زمانی که ماهی صید می‌شود، آسیب ندیده و به راحتی از قلاب رها می‌شود. این نوع ماهیگیری به‌طور معمول به‌صورت مسابقه برگزار می‌شود و فردی که ماهی بزرگتری صید کند برنده است. می‌توان گفت این روش بهترین روش برای گردشگری است

او گفت: برخی ماهی‌ها متعلق به دریا بوده و برخی دیگر ماهی‌های رودخانه هستند. به‌عنوان نمونه قزل‌آلا، ماهی رودخانه است. باید دقت کرد مکان ماهیگیری دارای مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد، این سازمان به طور معمول فصل‌های خاصی را برای ماهیگیری مشخص می‌کند و در تمام ایام سال نمی‌توان ماهیگیری کرد.

این کارشناس گردشگری در ادامه بیان کرد: به طور معمول در برخی ایام از فصل‌های بهار و پاییز نباید ماهیگیری کرد، چراکه فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها بوده و این فصل‌ها در جنوب و شمال کشور متفاوت است. محرابی درباره مکان‌های مناسب برای ماهیگیری در کشور گفت: برخی رودخانه‌ها مانند رودخانه لار و دریاهای کشور مکان‌هایی هستند که در آنها ماهیگیری رواج دارد و ماهیگیران با قایق‌های موتوری به داخل دریا رفته و به صید ماهی‌ها می‌پردازند. به‌طور کلی باید میزان مشخصی برای ماهیگیری در هر منطقه تعیین شود تا نسل ماهی‌ها در رودخانه‌ها و دریاهای کشور منقرض نشود.

وی درباره شیوه جذب گردشگران خارجی از طریق ماهیگیری اظهار کرد: بهترین روش برای جذب گردشگران خارجی برگزاری مسابقه‌های «بگیر و رها کن» ( Catch and Release ) است که ضرری برای محیط‌زیست ندارد و علاقه‌مندان بسیاری هم در دنیا دارد. در این روش برنده فردی است که بزرگترین ماهی را صید کرده باشد. به گفته محرابی فروش ابزار و ادوات ماهیگیری رونق خوبی دارد و قیمت آن نیز مناسب بوده و مانند رشته‌هایی همچون اسکی، گران نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها