|
کدخبر: 19197

بی مدیریتی پسماند در روستاهای گیلان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: روزانه 600 تن زباله در روستاهای گیلان تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، مازیار سید نژاد بابیان اینکه سرانه تولید روستایی هر نفر در گیلان روزانه 650گرم است، گفت: با توجه جمعیت 930هزار نفری روستاهای گیلان به‌طور میانگین در مجموع روزانه 600تن زباله در روستاهای گیلان تولید می‌شود.

وی افزود: برای جمع‌آوری روستاها روش‌های مختلفی اجرا می‌شود و برای روستاهای کم‌جمعیت به‌طورمعمول یک روز در هفته جمع‌آوری زباله‌ها انجام می‌شود و در روستاهای با جمعیت بیشتر جمع‌آوری پسماندها در دفعات بیشتری در هفته صورت می‌گیرد.

سید نژاد ادامه‌ داد: برای مدیریت پسماند روستایی اقدامات خوبی به‌صورت مقطعی و پایلوت در روستاهای استان انجام شد، اما به دلیل عدم استمرار و عدم پایش نظارت لازم نتایج مطلوب به دست نیامد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به وجود 750دهیاری در 2هزار و 500 روستای استان خاطرنشان‌ کرد: برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای بهره‌گیری لازم از ظرفیت‌ها انجام شده است و راهبرد اصلی ما در این برنامه‌ریزی‌ها توسعه تفکیک زباله از مبدأ است.

وی بابیان اینکه عدم خروج زباله تر از روستاها و اجرای کمپوست خانگی به‌عنوان یک راه‌حل پایدار در نظر گرفته شده است، از آموزش دهیاران، مردم روستا، معلمان روستاها و ... به کمک سازمان‌های مردم‌نهاد خبر داد و گفت: توانسته‌ایم حلقه‌های مدیریت پسماند محلی را در برخی از روستاها تشکیل دهیم.

سید نژاد تأکید کرد: همکاری و پیگیری بخشداری‌‌ها، فرمانداری‌ها و مشارکت روستاییان کلید اصلی حل مشکلات پسماند برای رسیدن به نقطه مطلوب مدیریت پسماند روستایی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان افزود: فرایند مدیریت پسماند روستایی با تغییرات دهیاران و دیگر مسئولین روستایی نباید دچار تزلزل شود.

ارسال نظر