|
کدخبر: 7926

تاثیرگذاران دنیای مد

تام فورد؛ مرد دوران طلایی گوچی

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا در سری مطالب تاثیرگذاران دنیای مد، به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. در این قسمت به معرفی تام فورد، یکی از طراحان مطرح که می‌توان گفت حرف اول را در مد آقایان می‌زند و همچنین فردی که برند گوچی را به جایی که اکنون قرار دارد رساند، می‌پردازیم.

einak-lebas-ford-model-modeling-style-1-960402.jpg

بیوگرافی تام فورد تام فورد، متولد آگوست ۱۹۶۱، طراح لباس و کارگردان سینما است که تا سال ۲۰۰۴ به عنوان مدیر نوآوری برند گوچی با این برند همکاری می‌کرد. او در سال ۲۰۰۴ برند خود با نام تام فورد را راه‌اندازی کرد و اکنون به عنوان یکی از بزرگترین طراحان به‌ خصوص در مد آقایان شناخته می‌شود. زندگی شخصی توماس کارلایل فورد، که امروزه با نام تام فورد شناخته می‌شود، در ۲۷ آگوست ۱۹۶۱ در تگزاس به دنیا آمد. پدرش تام فورد بزرگ و مادرش شرلی بنتون، هردو مشاور املاک بودند و او بیشتر اوقات خود را در خانه‌ی پدربزرگ و مادربزرگش سپری می‌کرد. او از کودکی به هنر و نقاشی علاقه داشت. « من از کودکی به طراحی علاقه داشتم. نه اینکه در پنج سالگی بتوانم لباس طراحی کنم. هر زمان که پدر و مادرم از خانه بیرون می‌رفتند و من در خانه تنها بودم، تمام وسایل خانه را جابه‌جا می‌کردم.» پدر و مادرش همیشه مشوق او بوده‌اند. او از زمانی‌که علاقه‌ی خود به مد را درک کرد، استایل دو نفر را بسیار تحسین می‌کرد: مادر و مادربزرگش. او اعتقاد دارد مادرش بسیار شیک و کلاسیک لباس می‌پوشید و مادربزرگش استایلی شیک و تگزاسی داشت؛ چه از لحاظ لباس و جواهرات و چه از لحاظ اتومبیل. او بعدها پس از پیوستن به برند گوچی این دو استایل را با هم ترکیب کرد و به طرح‌های گوچی ظاهری شیک و تگزاسی داد. تام فورد در رشته‌ی تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک شروع به تحصیل کرد اما پس از مدت کوتاهی انصراف داد و به برای کسب درآمد به بازی در تبلیغات تلویزیونی مشغول شد. چند سال بعد به نیویورک بازگشت و در رشته معماری شروع به تحصیل کرد و در آخرین سال تحصیل به ناگهان تصمیم به تغییر رشته گرفت و در رشته طراحی مد شروع به درس خواندن کرد. « یک روز بیدار شدم و با خودم گفتم من معماری می خوانم؟ این رشته برای من خیلی جدی بود. با خودم به این نتیجه رسیدم که رشته‌ی طراحی مد به هنر و تجارت بیشتر مرتبط است. پس شروع به تحصیل در این رشته کردم.»

einak-2-lebas-ford-model-modeling-style-960402.jpg

زندگی حرفه‌ای معرفی برند تام فورد در سال ۱۹۹۰، تام فورد به میلان رفت تا به عنوان طراح برای برند گوچی فعالیت کند. استعداد و خلاقیت او در زمینه‌ی مد توانست روح تازه‌ای به برند گوچی ببخشد و رتبه‌ی این برند را بیش از پیش بالا برد. او توانست در مدت کوتاهی از یک طراح به مدیر نوآوری برند تبدیل شود. تام فورد چهره‌ی برند گوچی را کاملا تغییر داد و سبک مینیمالیستی دهه‌‌ی۱۹۹۰ را به سبک هیجانی رترو تغییر داد. او باعث شد محدوده‌ی فعالیت این برند گسترش پیدا کند و به لباس‌های ورزشی، لباس شب و لوازم منزل نیز توجه شود. به لطف تام فورد برند گوچی توانست رشد سریعی در فروش داشته باشد و میزان فروش این برند از ۲۳۰ میلیون دلار به سه میلیارد دلار برسد. درواقع این تام فورد بود که برند گوچی را از ورشکستگی نجات داد و آن را به یکی از قدرتمندترین خانه‌های مد تبدیل کرد. دورانی که تام فورد در گوچی فعالیت می‌کرد را به عنوان دوران طلایی گوچی می‌شناسند. تام فورد در سال ۲۰۰۴ از برند گوچی خارج شد و کمپانی و برند خودش را راه‌اندازی کرد. او تا کنون جوایز زیادی، چه در زمانی که در برند گوچی فعالیت می‌کرد و چه در زمانی که برند تام فورد را راه‌اندازی کرد دریافت کرده است. برند تام فورد علاوه بر لباس های مردانه مشغول طراحی و تولید لباس‌های زنانه، اکسسوری و محصولاتی زیبایی نیز هست. تام فورد علاوه بر مد در زمینه‌ی سینما نیز فعالیت می‌کند و چندین فیلم ازجمله حیوانات شب‌زی را کارگردانی کرده است و در مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین کارگردان شده بود. تام فورد بارها در نظرسنجی‌های رسمی در میان خوش‌لباس ترین‌ها قرار گرفته و از او با عنوان فشن آیکون و استایل آیکون نیز یاد می‌شود. تام فورد اعتقاد دارد طراحان باید به‌ روز باشند و معیارهای زیبایی را تغییر دهند. به علاوه عقیده دارد که مشتریان تام فورد، زنانی قوی و باهوش هستند که استایل خود را به خوبی می‌شناسند. تام فورد برای سلبریتی های زیادی از جمله میشل اوباما، بیانسه، گوینت پالترو، جولین مور، ویل اسمیت، جانی دپ، هیو جکمن و سلبریتی‌های دیگری لباس طراحی کرده است. پیش از این در مطلب « چرا طراحان مد برای ملانیا ترامپ لباس طراحی نمی کنند؟» اشاره کردیم که تام فورد یکی از طراحانی بود که گفته بود هرگز برای ملانیا ترامپ لباس طراحی نمی‌کند و عقیده داشت ملانیا ترامپ استایل مورد علاقه‌ی او برای طراحی نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها