|
کدخبر: 5208

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوا:

توافقی که خبازان را عصبانی کرد

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی‌ها گفت: توافق دوجانبه‌ای که هفته گذشته میان صنف کارفرمایان نانوا با سازمان تامین اجتماعی بر سرانجام بازرسی‌های بیمه‌ای صورت گرفته است، وجاهت قانونی ندارد چراکه به منافع کارگران نانوا ضربه وارد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایلنا، «غلامرضا توکلی» دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی‌ها گفت: یکی از آفت‌هایی که ممکن است لطمات فراوانی به امنیت شغلی کارگران خباز وارد کند سپردن وظیفه بازرسی سازمان تامین اجتماعی به صنف کارفرمایان خباز است.

وی افزود: در شرایطی که کارگران نانوای تهرانی همچنان از بابت تفاهمنامه دوجانبه‌ای که در سال ۸۳ میان سازمان تامین اجتماعی و کارفرمایان نانوای تهرانی امضا شد ناراضی و عصبانی هستند دوباره شاهد به امضا رسیدن تفاهمنامه‌ای مشابه در ابعاد کشوری هستیم.

این فعال صنفی کارگر افزود: اقداماتی ازاین‌دست خلاف روح سه‌جانبه گرایی در مناسبات روابط کار است. اشاره این فعال صنفی کارگری در خصوص عدم رعایت روح سه‌جانبه گرایی به امضای تفاهمنامه‌ای بین صنف کارفرمایان خباز و سازمان تامین اجتماعی در ۲۶ اردیبهشت‌ امسال بازمی‌گردد که بر اساس آن صنف کارفرمایان می‌توانند بر تخلفات بیمه‌ای کارفرمایان ۸۰ هزار واحد خبازی کشور نظارت کنند. توکلی در ادامه بابیان اینکه هم‌اکنون تعداد فراوانی کارگر خباز وجود دارد که باوجود بیش از ۲۰ سال سابقه کار به تعداد انگشتان یکدست سابقه کاردارند، افزود: این امر به عدم اعتماد سازمان تامین اجتماعی به تشکل‌های کارگری بازمی‌گردد چراکه یک تصور غلط وجود دارد که مداخله تشکل‌ها در امور صنفی مانع از رونق کسب‌وکار می‌شود، اما این نگاه تنها کارگران را آسیب‌پذیر می‌سازد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی‌ها افزود: در شرایطی که یک کارگر خباز به علت تماس مستمر با حرارت تنور دچار بیماری‌های پوستی و تنفسی می‌شود، چگونه می‌توان مسئولیت نظارت بر تکمیل سوابق بیمه‌ای او را به کارفرمایانی سپرد که ممکن است خود را متعهد به اجرای تکلیف قانونی ندانند. توکلی خاطرنشان کرد: توافق دوجانبه ازنظر قانون وجاهتی ندارد و نمایندگان کارگران خباز به‌شدت با آن مخالف هستند چراکه به منافع صنفی آنها لطمه وارد می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها