|
کدخبر: 30924

عوامل محیطی مانع مراجعه زنان به دادسرا

بارها شنیده ایم که زنان علی رغم این که مورد ظلم و خشونت قرار گرفته اند، ترجیح می دهند که شکایت خود را رسمی نکنند و این خود، باب جرم و جنایت نسبت به زنان را باز می گذارد. نگاه فرهنگی و قوانین ناکافی از یک سو و محیط اضطراب آور دادگاهها از سوی دیگر، موجب می شود که زنان از دوندگی در دادگاه، دادسرا، پزشکی قانونی و کلانتری آزرده شوند.

طلوع بنانی، وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص به خبرنگار پایگاه خبری گسترش گفت: بیشترین پرونده ها با موضوع شکایت زنان، پرونده طلاق است. در ایران مرد هر گاه که اراده کند می تواند همسر خود را طلاق دهد اما زن برای جدایی از شوهر باید پیش تر، حق طلاق گرفته باشد و یا این که یکی از موارد دوازده گانه قانون را اثبات کند.

وی بیان کرد: اگر مرد، به مدت شش ماه نفقه پرداخت نکرده باشد، جنون و یا بیماری غیر قابل درمان داشته باشد، زندگی مشترک را برای شش ماه ترک کرده باشد، بچه دار نشود، مفقود الاثر باشد، ازدواج مجدد کند، اشتغال به شغلی مغایر با حیثیت خانوادگی خانم داشته باشد و چند قانون دیگر، زن می تواند در خواست طلاق دهد که البته اثبات این موارد بر عهده زن است.

بنانی ادامه داد: گاهی دیده می شود که در یک شهر، شعبه های مختلف خانواده از یک قانون برداشت های متفاوتی دارند. به عنوان مثال یک قاضی یک بار زدن زن را دلیلی بر طلاق می بیند و قاضی دیگر حکم طلاق نمی دهد. بنابراین برخی از قوانین مفهوم گنگی دارند که در نهایت به ضرر بانوان تمام می شود.

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: محیط مجامع قانونی تحملش برای یک زن سخت است. حتی برای بنده به عنوان یک وکیل، تحمل جو حاکم در این مراکز دشوار است. بنابراین از پذیرش پرونده های کیفری تا جای ممکن پرهیز می کنم. دادگاه محیطی است که قاضی شخصیتی پخته دارد اما در کلانتری و دادسرا، مردانی با جرم های مختلف آن جا حضور دارند. علاوه بر آن سربازانی هم هستند که افکار مناسبی ندارند و گاهی با کلماتشان موجب آزار خانم ها می شوند. هر نوع شوخی ممکن است انجام شود و در شان یک خانم نیست که به این محیط وارد شود.

وی بیان کرد: بنابراین زنان برای احیای حقوق خود، نه تنها از نظر خانوادگی و فرهنگی در تنگنا هستند، بلکه محیط هایی که باید به آن مراجعه کنند نیز برایشان آن چنان اضطراب آور است که معمولا از طرح موضوع و رفت و آمد های مکرر برای پیگیری پرونده صرف نظر می کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها