|
کدخبر: 24062

کاهش هزینه ها با قانون مجازات جایگزین حبس

امروز یکی از مشکلات ایران، تعداد زیاد زندانیان است که هزینه های گزافی را بر دولت تحمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، مسئولان و سیاستگذران ملی همواره از تعداد زیاد زندانیان و هزینه های بالای زندان شکایت کرده اند. به عنوان مثال حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای،‌ معاون اول دستگاه قضا اعلام کرده است که برخی ساختمان‌های زندان‎ها فرسوده است و تعمیر و نوسازی این زندان ها هزینه بر است. همچنین سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بر انتقال زندانها به خارج از شهرها تاکید دارد که این امر نیز به سرمایه و بودجه نیاز دارد. این در حالی است که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانهای کل کشور معتقد است که سازمان زندان‎ها با 50 درصد کمبود بودجه مواجه است. بنابراین کاهش هزینه های زندان یکی از معضلات اجتماعی است.

حال این که به زندان رفتن، برخی مجرمان نیز بر کاهش وقوع جرم و تنبیه و اصلاح آن ها تاثیری نمی گذارد. به روایت آمار، 46 درصد زندانیان با جرم اولیه مجددا به زندان بر می‌گردند و باید بدانیم که بیش از 50 درصد افراد برای اولین بار وارد زندان می‌شوند که اثرات مخرب زندان بر زندگی آینده این افراد و خانواده شان بر کسی پوشیده نیست.

یکی از بهترین روش های پایین آوردن هزینه های زندان، استفاده از قانون مجازات های جایگزین حبس است. به عبارتی، در برخی از پرونده ها، قاضی تشخیص می دهد که فرد مجرم را می توان بدون فرستادن به زندان تنبیه کرد. استفاده از مجازات های جایگزین حبس، از یک سو، هزینه های زندان را کاهش می دهد و از سوی دیگر از آثار مخرب حبس بر زندگی شخصی افراد جلوگیری می کند. همچنین احتمال بازگشت این افراد به هنجار ها و زندگی عادی افزایش پیدا می کند. این روش در ایران و کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس دادگستری شهرستان رودان مهر امسال در اقدامی جالب برای ۸ نفر از حاملان مشروبات الکلی تنظیم و نگارش مقاله و حفظ احادیث در خصوص مضرات مشروبات الکلی را به عنوان مجازات جایگزین حبس صادر کرد.

قضات ایالات متحده آمریکا نیز بر این روش معتقدند. تعدادی از روش های محکومیت مجاز استفاده از قضات در سراسر ایالات متحده، به ویژه قضات در دادگاه های اجتماعی وجود دارد. انواع رایج مجازات های جایگزین حبس که این کشور در نظر می گیرد را به نقل از legalmatch در ادامه می خوانید:

یکی از روش های مجازات رایج مجرمان اجتماعی در آمریکا این است که مجرمان در طول هفته مانند مردم عادی کار می کنند و ساعات غیر کاری و آخر هفته ها را در زندان می گذرانند.

حبس خانگی با نظارت الکترونیکی

یکی دیگر از محکومیت های جایگزین، بازداشت خانگی است. در اینجا، مجرم ، دوران محکومیت خود را در محل اقامت خود می گذراند و بسته به نوع حکم، ممکن است مجاز به ترک خانه به دلایل مختلف، از جمله کار باشد. دادگاه فرد را با قرار دادن یک مچ بند مانیتور الکترونیکی در مچ پا مورد نظارت قرار می دهد.

خدمات اجتماعی بدون دستمزد

محکومیت به ارائه خدمات اجتماعی نیز نوع دیگری از مجازات های جایگزین حبس است. استفاده از این روش،‌بسیاری از هزینه های اجتماعی را پایین می آورد. در واقع دولت برای ارائه خدمات اجتماعی به جای استخدام یک نیروی پر هزینه از محکومان استفاده می کند. هر شهرستان برنامه های مختلفی برای این دست از مجرمان دارد اما اغلب خدمات اجتماعی می تواند در آخر هفته ها انجام شود و این فعالیت ها ممکن است شامل محوطه سازی، تمیز کردن پارک، پاکسازی و یا نقاشی دیواری باشد.

محکومیت های جایگزین حبس برای تنبیه و اصلاح مجرمان غیر خشونت بار، مناسب است. علاوه بر این، اگر یک متخلف به شرایط حکم جایگزین عمل نکند و این احکام را نقض کند، ممکن است مجبور به گذراندن دوره حبس در زندان شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها