|
کدخبر: 19188

ضرورت تغییر بسیاری از قوانین و مقررات مربوط به سالمندان

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی قانون ممنوعیت استخدام افراد بازنشسته را نوعی تبعیض علیه سالمندان برشمرد و خواهان لغو آن شد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، مسعود فیروزی اظهار کرد: امروز نرخ سالمندی در دنیا حدود ۱۲ درصد و در ایران نه درصد است و همچنان جزو کشورهای جوان جهان هستیم و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان از جمعیت سالمند بیشتری نسبت به ایران برخوردارند.

وی ادامه داد: نرخ سالمندی در ژاپن به‌عنوان یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای دنیا حدود ۳۵ درصد و سه برابر بیشتر از متوسط جهانی است. میانگین نرخ سالمندی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز حدود ۱۶ درصد است که حدود شش درصد بالاتر از متوسط جهانی است. آمار و اطلاعات کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه نشان می‌دهد که افزایش نرخ سالمندی دغدغه نیست بلکه یک فرصت است.

فیروزی افزود: همچنین جوان‌ترین استان کشور سیستان‌وبلوچستان و پیرترین استان گیلان است، اما میزان توسعه‌یافتگی گیلان چند برابر سیستان‌وبلوچستان است، لذا افزایش جمعیت سالمند به‌هیچ‌عنوان نشانه توسعه‌نیافتگی یا یک مشکل بزرگ نیست بلکه فرصتی است که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی تصریح کرد: موتور توسعه یک کشور با انرژی نسل جوان نیرو می‌گیرد و سالمندان به‌عنوان قشر مجرب جامعه هدایت‌کننده حرکت آن در مسیر درست هستند؛ لذا برای به حرکت درآوردن موتور توسعه همان‌قدر که به نیروی جوان نیاز است به سالمندان نیز نیازمندیم.

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی بابیان اینکه «نرخ سالمندی و افزایش آن تنها یک عدد است»، خاطرنشان کرد: اگر قبل از آن برنامه‌ریزی درستی انجام‌گرفته باشد یک فرصت مناسب برای توسعه خواهد بود. قوانین مربوط به بازنشستگی در کشور باید تغییر کند، سن بازنشستگی باید افزایش یابد و نباید با بازنشسته کردن پیش از ناتوان شدن آنان این افراد را مجبور به خانه‌نشینی کرد.

وی با انتقاد از قانون ممنوعیت استخدام افراد بازنشسته، گفت: با توجه به شرایط امروز بسیاری از قوانین و مقررات مربوط به سالمندان باید تغییر کند، قانون ممنوعیت استخدام افراد بازنشسته مربوط به دورانی بوده که امید به زندگی تنها سه سال بیشتر از سن بازنشستگی بوده و با توجه به اینکه این اختلاف در حال حاضر به حدود ۲۰ سال رسیده است مگر ما می‌توانیم هم‌چین تبعیض بزرگی قائل شده و افراد را از حق‌وحقوق خود محروم کنیم.

ارسال نظر