|
کدخبر: 12891

اختراعاتی که دنیای مد را متحول کردند

مد همیشه غیر قابل پیش‌بینی است. شما در فشن‌ شو‌ها لباس‌هایی را می‌بینید که نظیر آن‌ها را تا به حال جایی ندیده‌اید.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از بنیتا، هیچ‌وقت نمی‌شود مد را پیش‌بینی کرد. در طول تاریخ اختراعات و نوآوری‌های زیادی باعث تحول در دنیای مد شده و راه را برای طرح‌های متنوع‌تر و جدیدتر باز کرده است. همیشه در فشن‌شوها لباس‌هایی را می‌بینیم که در هیچ‌ جای دیگر ندیده‌ بودیم با این حال آیتم‌هایی وجود دارند که پس از اختراع شدن هرگز استیج‌های نمایش لباس را ترک نکردند. در این مطلب آیتم‌هایی از مد را بررسی می‌کنیم که نه تنها دنیای مد، بلکه کل جهان را تحت تاثیر قرار دادند.

jin-li-lee-shalvar-960521.jpg

شلوار جین در قرن هفدهم، در شهر جنوا در ایتالیا پارچه‌ای پاپیروسی که بعدها «جین» نام گرفت، شهرت پیدا کرد. در سال ۱۸۷۳ُ یک کارآفرین به نام «لیوای استراوس» توانست با تولید جین‌های آبی معروف، این اختراع خود را به ثبت برساند. در همان زمان، این جین‌های آبی به عنوان لباس کار مردان طراحی شدند که یک لباس یک‌سره با جیب‌هایی برای نگه‌داشتن چاقو و سکه بود. از همان زمان، جین به پوشش پرطرفداری در میان مردم تبدیل شد. جالب است که بدانید کمپانی استراوس اکنون نیز تحت عنوان «لیوایز» که برند شناخته شده و معروفی است مشغول به فعالیت است.

pashnebaland-kafsh-960420.jpg

کفش‌های پاشنه بلند شاید باورش سخت باشد اما تا قرن هفدهم، کفش‌های پاشنه بلند تنها توسط مردان پوشیده می‌شد. در قرون وسطی کفش‌های چوبی بسیار معروف بودند زیرا به‌ راحتی می‌شد گرد و خاک را از آن‌ها پاک کرد. در قرن شانزدهم، چکمه‌های پاشنه بلند برای سوارکاری مناسب بودند زیرا باعث می‌شد از سر خوردن سوارکار جلوگیری شود. کفش‌های پاشنه بلندی که به اشکال امروزی می‌بینیم در قرن بیستم اختراع شد و از آن موقع به جزئی ضروری از کمد لباس هر خانمی تبدیل شده‌اند.

LittleBlackDress-lebas-meshki-majlesi-kotah-960521.jpg

پیراهن مشکی کوتاه یا Little Black Dress پیراهن مشکی کوتاه که توسط شنل طراحی و به یکی از محبوب‌ترین لباس‌های دنیا تبدیل شد از دیگر طرح‌هایی است که دنیای مد را متحول کرد. این پیراهن داستان‌های مختلفی دارد؛ برخی اعتقاد دارند شنل از لباس‌های پفی و پر زرق و برق خوشش نمی‌آمد و به همین دلیل به دنبال خلق طرحی بود که یک ظاهر با وقار و شیک را نشان دهد. برخی دیگر می‌گویند شنل در سال ۱۹۲۶ این لباس را طرح کرد و آن را به معشوقه‌‌اش که از دنیا رفته بود تقدیم کرد. دلیل خلق این طرح هرچه که باشد، تحول عظیمی در دنیای مد به وجود آورد و تا به امروز این لباس نشاندهنده‌ی وقار و شکوه است و به نظر می‌رسد هیچ وقت از مد خارج نمی‌شود.

jorab-sagh-960521.jpg

جوراب شلواری‌های نایلونی تا پیش از قرن بیستم، علاقمندان به مد انتخاب‌های زیادی در مورد جوراب شلواری نداشتند. این جوراب‌ها یا پشمی بودند یا حریر و عمر بسیار کمی هم داشتند. در سال ۱۹۳۵، یک شیمیدان آمریکایی به نام دوپانت، نایلون را به جهان معرفی کرد؛ ماده‌ای قوی‌تر از استیل و نازک‌تر از تار عنکبوت. خیلی زود، جوراب شلواری‌های نایلونی به پرفروش‌ترین آیتم‌ها تبدیل شدند. آن‌ها به راحتی به پا می‌رفتند و ارزان‌قیت بودند.

kot-charm-model-lebas-960521.jpg

کت چرم کت‌های چرمی در آمریکا و در طول جنگ جهانی اول مخصوص خلبان‌ها طراحی شد. این کت‌ها آن‌ها را از سرما محافظت می‌کرد و برای پوشیدن هم راحت بود. در سال ۱۹۲۸، کمپانی Schott کت‌های چرمی زیپ‌دار را تولید کرد که بعدها با نام کت‌های موتورسواری شهرت پیدا کردند. البته کت‌های چرمی زمانی‌که بر تن الویس پرسلی و مارلون براندو دیده شدند به معروفیت و محبوبیت بیشتری دست پیدا کردند. از آن زمان این کت‌های چرمی نشان‌دهنده‌ی آزادی و حس سرکشی هستند.

دامن کوتاه مری کوانت، طراح و مدل، یک بوتیک کوچک اما کاملا مد روز در لندن داشت و محلی برای جوانان علاقمند به مد بود که آیتم‌های مورد علاقه‌شان را از آن‌جا تهیه کنند. در اواخر دهه‌ی ۵۰، دامن کوتاه به یکی از پرفروش‌ترین آیتم‌ها و در دهه‌ی ۶۰ یه یکی از الزامات کمد لباس هر زنی تبدیل شد. حتی ژاکلین کندی و ملکه الیزابت دوم هم از این دامن‌ها استفاده کردند و تا امروز که به شکل مدرن دامن کوتاه رسیده‌ایم، یکی از محبوب‌ترین آیتم‌ها به شمار می‌رود.

ارسال نظر