|
کدخبر: 26913

ترکیه به شهروندانش برای سفر به آمریکا هشدار داد

وزارت امور خارجه ترکیه از شهروندان این کشور خواست که در عزیمت به کشور ایالات‌متحده امریکا نسبت به حوادث تروریستی، خشونت‌ها و بازداشت‌های خودسرانه هوشیار باشند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه امروز با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به افزایش حملات تروریستی و اقدامات خشونت‌آمیز در امریکا طی روزهای اخیر اعلام کرده است: علاوه بر حملات انفجاری و اقدامات مسلحانه تروریستی، احتمال استمرار وقوع حملاتی تروریستی چون راندن خودروها به‌سوی عابران پیاده در مراکز شهرها، تجمعات فرهنگی، ایستگاه‌های مترو، ساختمان‌های عمومی، معابد و حتی مدارس وجود دارد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه همچنین عنوان‌شده است: شهروندان ترکیه ازجمله کارکنان دولت که برای انجام مأموریت رسمی به امریکا سفر می‌کنند، در معرض بازداشت خودسرانه بر اساس اعلام منابع و اطلاعات فاقد اعتبار قرار دارند.

در این بیانیه همچنین آمده است: احکام قضایی درباره شهروندان ترکیه با استناد به اظهارات غیر صحیح و اتهامات اعضای یا طرفداران گروه تروریستی گولن توسط دولت امریکا صادر می‌شود.

بنابراین گزارش، وزارت امور خارجه ایالات‌متحده امریکا روز گذشته ترکیه، سودان، روسیه، پاکستان، گواتمالا و ونزوئلا را از لحاظ امنیتی کشورهای با ریسک درجه سه اعلام کرد و اطلاعیه‌ای درباره این موضوع در سایت وزارت امور خارجه امریکا و نیز سفارت این کشور در ترکیه نیز درج شد.

وزارت امور خارجه ترکیه در پی این اطلاعیه، کاردار سفارت امریکا را برای دومین بار طی یک هفته اخیر به فراخوانده و نسبت به این امر اعتراض کرد.

روابط ترکیه و امریکا طی ماه‌های اخیر در پی ارسال گسترده سلاح از سوی امریکا به گروه‌های کُردی سوریه که ترکیه آن‌ها را همکار گروه تروریستی پ. ک. ک می‌داند و نیز توقف صدور روادید غیر مهاجرتی برای اتباع ترکیه تیره‌تر شد.

موضوع توقف صدور روادید با اقدام متقابل ترکیه و نیز مذاکره دو طرف پس از دو ماه حل شد ولی اختلاف دو کشور بر سر خودداری امریکا از تحویل فتح‌الله گولن متهم کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ ترکیه و نیز تشکیل پرونده برای مدیران بانکی ترکیه همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر