|
کدخبر: 26695

امید خشونت را از جامعه دور می کند

یادگار امام خمینی (ره) گفت: جامعه امیدوار به سمت خشونت حرکت نمی‌کند بنابراین برای رسیدن به امید در جامعه باید به عوامل ذهنی و علمی آن توجه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، سید حسن خمینی در نخستین کنگره نکو داشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، بیان کرد: اهداف عملی باید در این راستا باشد تا مردم باور کنند آنچه را انتخاب کرده اند قابل تحقق است.

وی افزود: از عوامل ذهنی برای ایجاد امید، وجود کانون هایی است که مردم آنها را سکان دار مواقع بحرانی بدانند تا اگر طوفانی پدید آمد ناخدایی وجود داشته باشد تا این کشتی در آب افتاده را از مسیر تند باد نجات دهد.

یادگار امام خمینی(ره) تصریح کرد: یک سال از فراغ مرحوم آیت الله هاشمی گذشت و حوادث بسیار بزرگی را پشت سر گذاشتیم، سخن در مورد آیت اله هاشمی از زوایایی مختلف قابل طرح است.

به گفته سید حسن خمینی، برای صحبت در مورد آیت الله هاشمی ابتدا باید احاطه کاملی بر شخصیت وی داشته باشید در سال‌های اخیر یکی از توفیقات خداوند به بنده ارتباط با آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در تمامی دوره‌های انتخابات بخش زیادی را همراه وی بودم.

وی با بیان اینکه درس آموزی‌های زیادی می‌توان در مورد شخصیت آیت الله مطرح کرد، گفت: اما یکی از شخصیت‌های بارز آیت الله هاشمی که موجب شد از او شخصیت شاکله‌ای به وجود‌اید این بود که تمام وجودش امید بود و در هیچ شرایطی امید به آینده را از دست نداد.

یادگار امام خمینی(ره) اظهار کرد: امید در وجود آیت الله هاشمی بر گرفته از سه منشا بود؛ یکی امید به خدا بود، ممارست آیت الله ‌هاشمی در ارتباط با قرآن رابطه او را با خدا مستحکم تر کرد تا جاییکه در لحظات احساس ناراحتی شدید از وی به یاد دارم که یاد خدا وی را آرام میکرد، در تاریخ ۱۵ خرداد سال ۸۴ بود که این ناراحتی را در آیت الله دیدم اما به دلیل خوش بینی به خدا چند لحظه ی بعد به آرامش تبدیل شد، دومین منشا این بود که به فهم عامه مردم مطمئن بود و به این یقین رسیده بود که نمی‌شود مردم را گول زد. سومین نکته اطمینان به راه و روش خودش بود؛ آیت الله اعتقاد داشت آنچه که می‌گوید درست است.

یادگار امام خمینی (ره)ادامه داد: این سه منشا وجودی، یک امیدی به آینده در آیت الله به وجود آورد یکی انتخاب راه درست بود دیگری اینکه مجموعه جامعه اشتباه نمی‌کنند و سوم اینکه خداوند کمک حال مردم است.

وی خاطر نشان کرد: امید تمام هویت یک حرکت رو به جلو است اگر به جای امید یاس وجود داشته باشد شک نکنید که به عقب رانده خواهید شد و از دو حالت خارج نخواهد بود یا به رخوت و خمودگی می‌انجامد و یا اینکه به خشونت و شورش تبدیل می‌شود، آنچه که امروز در جامعه شاهد آن بودیم. اگر جامعه نسبت به آینده امیدوار باشد به سمت خشونت حرکت نمی‌کند برای جلوگیری از هر گونه اغتشاشی لازم است امید در جامعه رسوخ پیدا کند.

یادگار امام به راه‌های امیدواری جامعه اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف یکسری عوامل علمی و ذهنی امید ساز وجود دارد عوامل امید ساز این است که مردم احساس کنند آنچه انتخاب کردند قابل تحقق است و موانع در مسیر آنچه انتخاب کردند وجود ندارد و جامعه به صورت ملموس احساس کند که به سمت جلو حرکت می‌کند.

وی اظهار کرد: در صحبت‌های آیت الله هاشمی بارها در مورد سازندگی شنیده‌اید. همچنین وی بحث عفاف و کفاف را از شروط اصلی جامعه می‌دانستند.

سیدحسن خمینی به عوامل ذهنی امید ساز اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل ذهنی برای امید وجود کانون هایی است که مردم آن را سکان دار مواقع بحرانی می‌دانند و احساس کنند اگر توفانی به وجود آمد ناخدایی می‌تواند این کشتی در آب افتاده را از مسیر تند باد نجات دهد.

وی تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امیدوار بود و همین برای جامعه هم مایه امید بود. امروز آیت‌الله ازمیان‌رفته است اما امید از جامعه ما نباید برود. امروز مقام معظم رهبری یکی از کانون‌های امید جامعه است و نیاز داریم رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملی جامعه را با عوامل امید آشنا سازند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی مایه امید و دلگرمی بود. درس بزرگ آیت‌الله برای ما این است که باید بیشتر از دیروز کارکنیم و همه ما باید برای فردای جامعه هر چه داریم از دست دهیم اما امیدمان را نباید از دست بدهیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها