|
کدخبر: 22619

نیاز به توسعه زیرساخت

فاطمه دولت‌آبادی / مدیر دپارتمان استارت‌آپ بنیاد عالی نخبگان کارآفرینی ایران

وقتی صحبت از استارت‌آپ‌های تخصصی به میان می‌آید، نیاز به زیرساخت و بسترسازی به عنوان نخستین و مهم‌ترین نیاز در این حوزه قد علم می‌کند. باید توجه داشت که در نبود زیرساخت و بستر لازم، موانع حوزه‌های تخصصی نسبت به جذابیت‌های آن برتری می‌یابد و باعث منزوی شدن این حوزه می‌شود. در شرایطی که استارت‌آپ‌های شناخته شده و عمومی نیز همچنان با چالش و موانع قانونی متعدد دست به گریبان هستند، طبیعی است که فعالیت در حوزه‌های بکر و تخصصی با موانع بیشتری مواجه باشد؛ موانعی که جز با بسترسازی از میان برداشته نمی‌شود.

به عنوان نمونه می‌بینیم که فعالیت در حوزه‌های تخصصی به مجوزهای خاص نیاز دارد؛ مجوزهایی که حتی در صورت صدور هم به موانع قانونی در میانه راه ختم می‌شوند و ادامه مسیر را دشوار می‌کنند. از سوی دیگر باید این حقیقت را در نظر داشت که ما با محدودیت سرمایه‌گذار داخلی و حتی خارجی مواجه هستیم، چراکه روند طولانی دریافت مجوزها و عبور از موانع باعث ایجاد فضایی مملو از بی‌اعتمادی نسبت به بازگشت سرمایه می‌شود. در نتیجه سرمایه‌گذار به جای تحمل ریسک بالا، به سراغ حوزه‌های پربازده‌تر می‌رود.

به همه این مشکلات و موانع باید مواردی از جمله هزینه زیاد ورود به حوزه‌های تخصصی، محدودیت جامعه مشتریان هدف، نیاز به تخصص کافی و وجود رقبای قدیمی و بزرگ و انحصار تجاری آنان برای فعالیت را نیز اضافه کرد؛ عواملی که همگی در کنار یکدیگر باعث کاهش جذابیت استارت‌آپ‌های تخصصی برای کارآفرینان می‌شود.

در این شرایط به طور طبیعی کارآفرینان و فعالان استارت‌آپی برای کاهش ریسک شکست به سراغ حوزه‌های شناخته شده‌تری مانند استارت‌آپ آنلاین می‌روند و صنایع تخصصی بدون حضور استارت‌آپ‌های تخصصی راه قبلی خود را طی می‌کنند. این در حالی است که طرح‌های استارت‌آپی تخصصی در صورت بهره‌مندی از زیرساخت‌های لازم و به دور از موانعی که سرعت رشد آنان را کاهش می‌دهد، توان تاثیرگذاری بالایی در اقتصاد کلان کشور را دارند و می‌توانند درآمدزایی زیادی را هم برای صاحبان کسب و کار و هم برای دولت با خود به همراه بیاورند.

ارسال نظر