|
کدخبر: 19301

به‌روزآوری بهترین راه توسعه امنیت سایبری

فرهاد صدیقی توانا / کارشناس فناوری

همزمان با جدی‌تر شدن نقش فناوری در زندگی افراد، بحث امنیت سایبری نیز اهمیت بیشتری پیدا کرد. نگاهی به اخبار حوزه فناوری نیز گویای همین موضوع است.

انتشار خبرهایی از لو رفتن اطلاعات مشتریان یک بانک یا اطلاعات محرمانه سازمان‌های بزرگ نشان می‌دهد بحث امنیت سایبری از آنچه به نظر می‌رسد اهمیت بیشتری دارد و باید علاوه بر آموزش الفبای این حوزه به کاربران عادی، اقدام‌های پیشگیرانه زیادی در سطح سازمانی انجام شود.

درحال‌حاضر تمام شرکت‌های تجاری، سازمان‌های دولتی، بانک‌ها، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها به شبکه سراسری اینترنت متصل هستند و برای ذخیره یا تبادل اطلاعات، پرداخت مالی و ارتباط با مشتریان از اینترنت استفاده می‌کنند. در این شرایط استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی و آموزش مداوم به کارکنان نخستین و ابتدایی‌ترین راه مقابله با تهدیدهای سایبری به‌شمار می‌آید. باید توجه داشت که حملات هکرهای اینترنتی به صورت روزانه رخ می‌دهد و بر همین اساس هم نوع این حملات به سرعت تغییر و به‌روزآوری می‌شود.

با این حال هنوز مقوله مقابله با حملات سایبری چندان جدی گرفته نمی‌شود و در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که سازمان‌ها با وجود حساسیت بالایی که در زمینه نشر اطلاعات خود دارند، کماکان به نسخه‌های قدیمی امنیتی اکتفا می‌کنند و بحث به‌روزآوری را به فراموشی می‌سپارند.

نگاهی به گزارش‌های منتشرشده گویای آن است که حملات سایبری و هک در امسال میلادی به اوج خود رسیده است. نکته جالب‌تر درباره حملات سایبری آن است که در بسیاری از این حملات، هکری وجود ندارد و وظیفه حمله و سرقت اطلاعات برعهده ربات‌های هک‌کننده قرار گرفته است. به این فهرست باید باج‌افزارها که در واقع نوعی بدافزار هستند را اضافه کرد. این موضوع باعث شده تا شناسایی و ردیابی مجرمان سایبری دشوارتر از پیش شود. به همین دلیل باید در کنار آموزش الفبای سایبری به کاربران، با استفاده از آموزش و به‌روزآوری تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، راه پیشگیری از اینگونه حملات را توسعه داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها