|
کدخبر: 16490

بهبود زیرساخت‌های اقامتی برای گسترش گردشگری

مجتبی برزویی / راهنمای فرانسه و انگلیسی زبان

صنعت هتلداری ایران با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده، به طوری که یکی از ضعف‌های عمده گردشگری کشورمان صنعت هتلداری است. از مهم‌ترین مشکلات هتلداری کشور می‌توان به خدمات‌رسانی نامناسب و ضعیف، به‌روز نبودن فناوری مورد استفاده هتل‌های کشورمان، استاندارد نبودن هتل‌ها و نبود امکان استفاده معلولان و افراد کم‌توان جسمی و حرکتی و ذهنی از خدمات هتل‌ها اشاره کرد.

یکی از مشکلات عمده گردشگری ایران نبود زیرساخت‌های اقامتی به میزان کافی در مقصدهای گردشگری است، به طوری که در شهرهای گردشگرپذیر کشور مانند اصفهان، شیراز، یزد و کرمان که مسیر کلاسیک گردشگری ایران را تشکیل می‌دهند با کمبود هتل‌ها و نقص زیرساخت‌های اقامتی روبه‌رو هستیم و یکی از مشکلات اصلی کشور در عرصه هتلداری، نبود هتل و اقامتگاه به میزان کافی است. زمانی که گردشگران ورودی در سفر به ایران با مشکل نبود اقامتگاه مواجه می‌شوند و برگزارکنندگان تورهای گردشگری به ناچار بسیاری از تورهای خود را به تعویق انداخته یا لغو می‌کنند، چگونه توقع داریم حضور گردشگران خارجی در ایران افزایش یابد؟

به طور کلی نخستین گام برای توسعه گردشگری و افزایش گردشگران خارجی تکمیل زیرساخت‌های گردشگری بوده و زیرساخت‌های اقامتی یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها به‌شمار می‌رود. با این‌همه متاسفانه سرمایه‌گذاران در ساخت هتل‌های جدید با مشکلات بسیاری در زمینه نحوه عملکرد شهرداری‌ها روبه‌رو هستند و در برخی موارد مشاهده شده برخی از شهرداری‌ها با اقداماتی مانع از ادامه ساخت‌وساز هتل‌ها شده‌اند و هتل‌ها نیمه‌کاره به حال خود رها شده‌اند. به عنوان نمونه یکی از هتل‌های معتبر تهران به نام هتل استقلال ساختمانی جدید را با تمامی مجوزهای مورد نیاز در دست ساخت دارد اما به دلیل مخالفت شهرداری نیمه‌کاره باقی مانده و اجازه تداوم ساخت‌وساز ندارد.

به طور کلی با یک آمار کلی می‌توان دریافت که هتل‌های ساخته شده کشور پس از انقلاب اسلامی بسیار اندک بوده و بیشتر هتل‌هایی که در کشور ساخته شده‌اند نیز هتل‌های کوچک و متوسطی بوده‌اند. در مجموع تمهیدات لازم برای ارائه تسهیلات و حمایت از هتل‌سازی از سوی دولت اندیشیده نشده و مشاهده می‌شود در سیاست‌های بانکی کشور نیز در نظر گرفتن تسهیلات لازم برای ساخت هتل‌ها در نظر گرفته نشده است. به نظر می‌رسد نقش صنعت هتلداری در توسعه گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصاد کشور چنانکه باید جدی گرفته نشده است. علاوه بر اینها یکی از مشکلات هتلداری نیز گران بودن اجاره‌بهای اتاق‌ها در مقایسه با خدمات و امکانات هتل‌ها است، به طوری که در امسال هتل‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش نرخ داشته‌اند و زمانی که خدمات و امکانات هتل‌های کشور را با هتل‌های ترکیه و اروپا مقایسه می‌کنید هزینه‌ای که از مسافران دریافت می‌کنند به صرفه نیست.

هتلداری ایران نقش مهمی در ارتقای صنعت گردشگری کشور برعهده دارد و نیازمند بروزرسانی، استانداردسازی، بهبود خدمات و ساماندهی اجاره‌بهای اتاق‌ها است. در مجموع اگر قصد داریم گردشگری ایران را توسعه دهیم باید زیرساخت مهم این صنعت یعنی هتلداری را ارتقا دهیم و بدون تکمیل و بهبود زیرساخت‌های اقامتی گسترش گردشگری ممکن نیست.

ارسال نظر