|
کدخبر: 16486

فناوری اطلاعات راه‌حل توسعه اقتصادی

رحیم بنامولایی/ رئیس اتاق بازرگانی استان البرز

فناوری اطلاعات در تمام کشورهای جهان به عنوان حوزه‌ای کلیدی و اثرگذار شناخته می‌شود. بر همین اساس هم این بخش به عنوان یکی از حوزه‌های در حال رشد، می‌تواند اثرگذاری بالایی بر بهبود وضعیت اشتغالزایی کشور داشته باشد. این موضوع باعث شده تا استفاده از فناوری اطلاعات هم در برنامه‌های کلان کشور و هم در برنامه‌ریزی‌های استانی، محور اصلی توجه‌ها قرار بگیرد.

همواره باید به این نکته توجه داشت که جهان امروز، جهان اطلاعات است و تسلط بیشتر بر این موضوع می‌تواند برگ برنده کشورها در زمینه توسعه اقتصادی باشد. این موضوع وقتی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که می‌بینیم انتشار سریع اطلاعات به توسعه فناوری وابسته است و به همین دلیل هم باید پیش از هرچیز به فکر راهی برای استفاده هرچه بیشتر از فناوری باشیم.

نگاهی دقیق‌تر به حوزه فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی برای چگونگی استفاده از آن، ما را به سوی تجارت الکترونیک راهنمایی می‌کند. چراکه می‌دانیم به کمک تجارت الکترونیک نه‌تنها در حوزه افزایش درآمد، بلکه در زمینه ایجاد شغل نیز می‌توان قدمی بلند برداشت و فضای جامعه را به سمت تولید ثروت پیش برد. بر همین اساس هم مسئولان در برنامه‌ریزی‌های خود برای افزایش استفاده از فناوری اطلاعات، از تجارت الکترونیک به عنوان یک فرصت کلیدی یاد می‌کنند.

در این میان استان البرز یکی از استان‌هایی به شمار می‌آید که برای افزایش ظرفیت‌های اشتغالزایی خود به طور ویژه به سراغ فناوری اطلاعات و بحث تجارت الکترونیک رفته است. نباید این نکته را از خاطر برد که تجارت الکترونیک می‌تواند هم بستری برای معرفی تولید باشد و هم در بخش تجارت خرد، فرصتی را برای ایجاد کسب‌وکارهای اینترنتی و افزایش اشتغالزایی فراهم کند.

برای توسعه این بخش درحال‌حاضر توزیع الکترونیکی انجام شده و زیرساخت‌ها نیز به مدد تلاش‌های مسئولان دولتی تا میزان زیادی فراهم شده است و حالا به دنبال چنین اقداماتی باید با همکاری مسئولان دولتی و خصوصی به دنبال راهکارهایی برای ایجاد انگیزه در میان جوانان و افراد جویای شغل باشیم تا آنان بتوانند با استفاده از این بستر علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی خود، به رشد اقتصادی کشور نیز کمک کنند.

ارسال نظر