|
کدخبر: 13709

آسیب‌شناسی خدمات‌رسانی در گردشگری

معصومه توحیدلو / مدرس گردشگری

به طور کلی خدمات‌رسانی در گردشگری باید آسیب‌شناسی شده و راهکارهای مناسب برای بهبود خدمات‌دهی در این صنعت بررسی شده و مورد استفاده قرار گیرند، زیرا بیشترین اعتراض‌گردشگران خارجی در زمینه خدمات‌دهی است.

براساس موارد مطرح شده؛ یکی از عمده‌ترین مشکلات گردشگران خارجی به ویژه فرانسوی زبان‌ها تسلط نداشتن ایرانی‌ها به زبان‌های خارجی است. به طور کلی آنها بر این عقیده‌اند هنگام سفر به بیشتر کشورهای خارجی زبان به راحتی می‌توانند با مردم دیگر کشورها ارتباط کلامی برقرار کرده و با آنها صحبت کنند اما زمانی که نیروی انسانی فعال در گردشگری زبان انگلیسی را نمی‌دانند آه از نهاد گردشگران خارجی بر می‌آید. البته مشکل برخی از گردشگران اروپایی مانند فرانسوی و آلمانی زبان‌ها تسلط نداشتن راهنمایان گردشگری به زبان مادری این گردشگران است و آنها معتقدند حق دارند در سفر به ایران از تورگردان و راهنمای سفری که توانایی صحبت کردن به زبان مادری آنها را دارد، استفاده کنند.

از سوی دیگر مشکلاتی همچون وجود نقص‌ها و کاستی‌های زیرساخت‌های گردشگری کشور همواره اعتراض گردشگران خارجی را به همراه دارد. مشکلاتی مانند خدمات‌رسانی و امکانات نامناسب هتل‌ها، نامناسب بودن سرویس‌های بهداشتی، نبود تنوع کافی در بسته‌های سفر، خدمات‌رسانی نامناسب رستوران‌ها و مکان‌های بین راهی و استفاده از وسایل حمل‌ونقل غیراستاندارد از جمله مواردی است که همواره اعتراض گردشگران خارجی را به دنبال داشته‌اند.

وسایل حمل‌ونقل نامناسب و راننده‌های ناشی موجب بروز تصادفات و تلفات جانی در جاده‌ها می‌شود و باید آژانس‌های گردشگری ملزم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل استاندارد شوند. خلاصه کلام آنکه؛ نیروی انسانی فعال در گردشگری باید حداقل به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته و توانایی برقراری ارتباط با گردشگران خارجی را داشته باشند، باید مهارت‌ها و تخصص‌های مرتبط با حرفه خود را دارا بوده و شیوه برخورد مناسب با گردشگران را بدانند. از سویی دیگر اگر می‌خواهیم مشکلات گردشگران خارجی را کاهش داده و جذب آنها را افزایش دهیم باید زیرساخت‌های گردشگری تکمیل شوند.

ارسال نظر