|
کدخبر: 10914

وقت اصلاحات اساسی در «هما»ست

محمد شالفروش / دبیر کانون متخصصان مهندسی و تعمیرات هواپیمایی

در روزهای اخیر، فرزانه شرفبافی، معاون وقت مرکز آموزش و بهسازی نیروی‌انسانی و از اعضای اصلی هیات‌مدیره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با حکم وزیر راه و شهرسازی، به سرپرستی شرکت هما منصوب شد. خبر این انتصاب، بیم و امیدهایی را در بین دست‌اندرکاران صنعت هوایی به‌ویژه متخصصان شاغل در این شرکت برانگیخته است.

بعد از ۸ سال مدیریت فرهاد پرورش به عنوان شخصی که از بدنه شرکت انتخاب شده بود، پیشینه مدیریت در این شرکت داشت و از زاویه‌های آشکار و پنهان روابط و ضوابط بخش‌های مختلف، به‌ویژه در مهندسی، تعمیرات و عملیات آگاهی داشت، کارنامه قابل دفاعی از او نمی‌توان یافت؛ زیرا بعد از زمینگیر شدن تعداد قابل‌توجهی از هواپیماهای شرکت و از دست دادن تعداد زیادی از مسیرهای پروازی، وضعیت مالی و از آن مهم‌تر، وجهه شرکت هما بسیار تضعیف شد.

البته بی‌انصافی است اگر مشکلات سال‌های تحریم‌ را نادیده بگیریم اما بر هیچ کارشناس عرصه هوانوردی پوشیده نیست در این سال‌ها می‌توانستیم با درایت، شجاعت و ریسک‌پذیری لازم، تاثیر منفی تحریم‌ها و زمینگیری هواپیما‌ها را با خرید یا اجاره هواپیماهای مناسب جبران کنیم.

به‌هرحال با انعقاد قرارداد خرید و ورود تعدادی از هواپیماهای برجامی، به نظر می‌رسد نوبت به تغییرات مدیریتی رسیده و این بار هم یکی از مدیران ارشد شرکت، برای هدایت سکان این کشتی انتخاب شده است. اگر با دید مثبت و کارشناسی به متن حکم سرپرستی او از سوی وزیر راه و شهرسازی و موارد ۶گانه آن توجه کنیم، می‌بینیم که نقشه راه برای سرپرست هما مشخص شده است. مهم‌ترین مورد در بند نخست این حکم اشاره شده؛ آنجا که از «اقدام در زمینه بازسازی ساختار همه‌جانبه هما شامل حقوق، مالی، فنی و ناوگان و تجهیزات» سخن به میان می‌آید.

بسیاری از کارکنان هما نیز خواستار این موضوع هستند که مدیرعامل جدید با تصمیمی شجاعانه، نسبت به اصلاحات اساسی در طرح و تشکیلات هما و بازنگری و تغییر در اساسنامه و آیین‌نامه‌های حقوق و مزایا و بازنشستگی، اقدامات لازم را آغاز کند.

مورد مهم دیگر در بند ۴ است؛ تاکید بر «پافشاری بر اصول بازرگانی، حاکمیت شرکتی و مدیریت حرفه‌ای» نشان از عمق نگاه وزارتخانه به هما و معضلاتی دارد که در حال حاضر با آنها دست به گریبان است. بنابراین شرفبافی با چالش‌های بزرگی در ابتدای کار روبه‌رو خواهد بود که نخستین مورد، پرداخت اقساط هواپیماهای نو است؛ آن هم در شرایطی که در سال جاری، این شرکت از پرداخت کامل و به‌موقع حقوق کارکنان و بازنشستگان خود ناتوان بوده است.

مسئله بعدی، نبود برنامه‌ریزی‌های دقیق و مناسب آموزشی کارکنان عملیات و مهندسی و تعمیرات برای ناوگان جدید است؛ به‌طوری‌که هنوز متخصص و خلبان کافی برای این ناوگان، فراهم نیست.

مورد دیگر، حضور مدیران ارشد با میانگین سنی بالا در بخش‌های مختلف شرکت، به‌ویژه حوزه مهندسی و تعمیرات است که برخی از آنها، سال‌هاست از زمان بازنشستگی‌شان گذشته است. در این زمینه جا دارد همانطور که وزیر راه و شهرسازی در زمینه سکانداری هما به خانم شرفبافی اعتماد کرده است، او نیز در انتخاب مدیران خود بر جوانگرایی- همزمان با شایسته‌سالاری- تمرکز داشته باشد. امید است او بتواند با تصمیم‌های شجاعانه و مدبرانه، شرکت هما را به روزهای اوج خود بازگرداند.

ارسال نظر