|
کدخبر: 27376

جبران تنگنای توسعه آب در کرمان با ارتقاء بهره‌وری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان بابیان اینکه تنگنای مهم توسعه در این استان مسئله آب است، گفت: ازآنجاکه آب پاشنه آشیل تمامی برنامه‌های توسعه‌ای در این استان بشمار می‌رود، ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، جعفر رودری بیان کرد: استان کرمان هفت درصد از منابع آبی کشور را به میزان هفت میلیارد مترمکعب مصرف می‌کند و سهم تولید این استان تنها ۳. ۴ درصد از کشور است و بهره‌وری آب در این استان بسیار کم است.

وی تصریح کرد: ۹۶ درصد از هفت میلیارد مترمکعب آب مصرفی استان کرمان مربوط به بخش کشاورزی است و بهره‌وری آب در استان کرمان به میزان ۳۰ درصد از کشور است.

وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه ۲. ۸ درصد رشد اقتصادی برای تمامی عوامل تولید از محل افزایش بهره‌وری در نظر گرفته‌شده است و هم‌اکنون بدترین شرایط بهره‌وری کشور در معدن و بهترین شرایط افزایش بهره‌وری در کشاورزی است.

رودری گفت: در برنامه ششم توسعه برای استان کرمان ۸. ۵ درصد رشد اقتصادی در نظر گرفته‌شده و از این میزان ۵. ۷ درصد مربوط به سرمایه‌گذاری جدید و ۲. ۸ درصد از محل ارتقای بهره‌وری تمامی عوامل تولید هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: برای تحقق رشد اقتصادی ۵. ۷ درصدی با سرمایه‌گذاری جدید در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات هدف‌گذاری شده است و برای رسیدن به این هدف به سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری جدید نیاز داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ تا سال جاری در استان کرمان رشد بهره‌وری ۸. ۵ درصدی رخ‌داده است.

وی گفت: برای تحقق رشد اقتصادی ۵. ۷ درصدی از محل سرمایه‌گذاری جدید در استان کرمان برای نخستین بار الگوی تأمین مالی در نظر گرفته‌شده است و بر این اساس ۲۵ درصد از منابع برای سرمایه‌گذاری از محل منابع دولتی و مابقی به بخش خصوصی مربوط می‌شود.

رودری افزود: برای تحقق رشد اقتصادی ۲. ۸ درصدی تمامی عوامل تولید در استان کرمان سند بهره‌وری ضمیمه اسناد برنامه ششم توسعه شده است و هم‌اکنون رشد بهره‌وری در کشاورزی، صنعت، ساختمان و حمل‌ونقل مثبت است و بهره‌وری سرمایه، نیروی کار و عوامل تولید منفی بوده است.

وی عنوان کرد: افزایش ارزش‌افزوده از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ در استان کرمان مبلغ ۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است و افزایش بهره‌وری آینده در بخش کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات محقق می‌شود.

ارسال نظر