|
کدخبر: 24284

جذابیت خرید فرآورده های نفتی از ایران برای سریلانکا

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله اشتیاق سریلانکا برای ازسرگیری خرید فرآورده های نفتی از ایران، استثناشدگان توافق اوپک در اندیشه رشد تولید نفت، کاهش سطح ذخیره سازی نفت آمریکا و افت برآوردها از رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2018 بوده است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از روزنامه «آذرنیوز» جمهوری آذربایجان، سریلانکا به تازگی علاقه مندی خود را برای ازسرگیری خرید فرآورده های نفتی از ایران اعلام و «شریف انیس» سفیر این کشور در ایران نیز این موضوع را تایید کرده ا ست.

پیش از اعمال تحریم ها، سریلانکا نزدیک به همه نفت مورد نیاز خود که 50 هزار بشکه در روز بود و هچنین خوراک تنها پالایشگاه خود را نیز از ایران تامین می کرد اما پس از تحریم ها، فروش نفت ایران به سریلانکا به صفر رسید و پالایشگاه این کشور نیز گاهی تعطیل می شد.

به گزارش رویترز، با اینکه کمتر از دو هفته از تصمیم اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید می گذرد، لیبی و نیجریه که دو عضو مستثنی از اجرای این برنامه اند، در حال اقداماتی برای افزایش تولید نفت در سال 2018 میلادی هستند.

شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد که میدان جدید نفتی اگینا در نیجریه با آغاز فعالیت در سال آینده میلادی،10 درصد به تولید این کشور اضافه می کند.

شرکت ملی نفت لیبی نیز در اندیشه افزایش درآمدزایی خود از طریق رشد تولید نفت در سال آینده میلادی است.

به بنا بر اعلام رویترز، گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا خبر داد که سطح ذخیره سازی نفت در آمریکا در هفته منتهی به هشتم دسامبر (18 آذر)، در پی کاهش واردات، هفت میلیون و 400 هزار بشکه کاهش یافت اما تحلیلگران کمتر از چهار میلیون بشکه افت را پیش بینی کرده بودند.

سطح واردات روزانه نفت آمریکا در هفته گذشته نیز با 257 هزار بشکه در روز کاهش، به هفت میلیون و 300 هزار بشکه رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش چشم انداز کوتاه مدت انرژی پیش بینی کرد که میانگین تولید نفت آمریکا در سال 2018 میلادی به بالاترین رقم در تاریخ این کشور برسد و با 780 هزار بشکه در روز افزایش، به رقم روزانه 10 میلیون و 20 هزار بشکه بالغ شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در برآورد ماه گذشته خود، این جهش را 720 هزار بشکه در روز و میانگین تولید را 9 میلیون و 950 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها