|
کدخبر: 10892

تامین آب ۹۰ درصد روستائیان از چاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با اعلام این که هم اکنون آب مورد نیاز تنها 10 درصد از روستاهای استان از طریق ذخیره آب های سطحی و چشمه ها تامین می شود، گفت: آب 90 درصد بقیه روستاها از چاهها استخراج می شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، مجید عبداللهی اظهار کرد: دولت یازدهم برای اجرای طرح های آبرسانی به روستاهایی که طرح آبرسانی آنها تاکنون به بهره برداری رسیده، حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است.

وی توضیح داد: تا پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم میانگین برخورداری جمعیت روستایی مازندران از آب شرب حدود 60 درصد بود که هم اکنون به بیش از 74 درصد رسیده است.

مازندران بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 بیش از سه هزار روستا دارد که 43 درصد جمعیت این استان هم در این مناطق ساکن هستند.

با وجود سرمایه گذاری کلان دولت یازدهم برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی روستائیان مازندران، این استان همچنان در این زمینه از میانگین کشوری عقب است.

میانگین برخورداری جمعیت روستائی کشور از آب آشامیدنی بر اساس آمارهای رسمی حدود 78 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستائی مازندران اظهار داشت: به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، میانگین دسترسی روستاییان در کشور به آب شرب کاهش یافته و در مقابل مازندران موفق شده با کمک دولت از محل صندوق توسعه ملی به میانگین کشوری نزدیک شود.

وی میزان برخورداری مازندران از اعتبار صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها را حدود 710 میلیارد ریال اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای روستایی مازندران همچنین با اعلام این که هم اکنون آب مورد نیاز تنها 10 درصد از روستاهای استان از طریق ذخیره آب های سطحی و چشمه ها تامین می شود، گفت که آب 90 درصد بقیه روستاها از چاهها استخراج می شود.

وی مهم ترین چالش آینده طرح های آبرسانی در روستاهای مازندران را برخورداری از آب زیرزمینی به دلیل کاهش نزولات جوی و خالی شدن سفره این آب ها برشمرد.

عبداللهی گفت: تا پیش از دولت تدبیر و امید بستر سازی برای تامین آب شرب روستائیان از زیرزمینی به سطحی وجود نداشت، ولی از سال 92 با مشارکت شرکت های آب منطقه ای، آبفا شهری و روستایی این زیرساخت ها در حال تامین است.

وی گسترش سد سازی و بهره گیری از آب سد ها برای شرب را مهم ترین بسترسازی برای آب شرب پایدار روستاییان مازندران برشمرد.

مدیرعامل آبفار مازندران اظهار داشت: با آبگیری سد گلورد در ماه گذشته، همزمان طرح آبرسانی به شهرهای شرق مازندران و روستاهای حاشیه شبکه در دستور کار قرار گرفت و این اقدام نوید بخش برای پایدار شدن آب روستائیان است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها