|
کدخبر: 22609

کاهش اختلاف‌ها با حضور نماینده محیط زیست

محیط زیست و بخش معدن بارها بر سر فعالیت‌های معدنکاران اختلاف نظر داشته‌اند؛ اختلافی که گاه منجر به متوقف شدن فعالیت معدنی شده است اما بی‌تردید راهکارهای بسیاری برای کاهش این اختلاف وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: برداشت از ذخایر معدنی موضوعی الزامی برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴ است اما این کار می‌تواند با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی انجام شود.

روزآمد کردن فناوری‌ها محیط زیست، معدن را در تقابل با خود می‌داند اما می‌توان با استفاده از راهکارها و استانداردها میزان تخریب و آسیب به محیط‌زیست را کاهش داد. در این میان نوسازی فناوری‌ها و استفاده از دانش روز نیز تاثیر بسیاری دارد و می‌تواند تعامل معدن و محیط‌زیست را بیش از گذشته کند. رعایت قوانین محیط‌زیست و استفاده از کارشناسان این حوزه در کنار مهندسان معدنی می‌تواند بخش عمده‌ای از اختلافات را کنار گذارد.بخش معدن باید در تلاش باشد با جذب سرمایه‌های خارجی و همچنین تشکیل جوینت‌ونچرها(همکاری‌های مشترک) فناوری‌های خود را روزآمد کند تا علاوه بر کاهش تخریب زیست‌محیطی با کاهش نرخ تمام شده نیز همراه باشد. درواقع توسعه پایدار باید در اولویت قرار بگیرد.

حضور نماینده محیط‌زیست در معدن سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست درباره برنامه‌های سازمان محیط‌زیست به دلیل نزدیک شدن این بخش به بخش معدن، اظهار کرد: ما یک کارگروه تعامل مشترک داریم که فعالیت‌های تعریف شده آن بر مبنای ایجاد ارتباط میان محیط‌زیست و فعالیت‌های معدنی است. وی تصریح کرد: نیاز به اجرای تمهیدات ویژه برای فعالیت‌های معدنکاری یا ممنوعیت فعالیت‌های معدنکاری در بخش‌هایی از مناطق حفاظت‌شده، زیستگاه‌ها و مناطق مسکونی است.حمید ظهرابی افزود: این کارگروه کارشناسان نخبه‌ای دارد که تصمیماتی را اتخاذ کرده و این تصمیمات منشآ تصمیمات سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در صورت توافق اجرایی می‌شود.وی ادامه داد: اعتقاد من بر این است که معدن و محیط‌زیست می‌توانند به یکدیگر نزدیک باشند و ارتباط ۲ جانبه و تعاملی مثبت و سازنده داشته باشند.ظهرابی تصریح کرد: در شرایط کنونی، معدنکاری در کشور ما به دلیل فقر فناوری و دانش با تخریب زیاد محیط‌زیست همراه است. انتظار داریم در قالب این همکاری‌ها برنامه‌ریزی کنیم تا دانش معدنکاری را ارتقا داده و به سمتی حرکت کنیم که بهره‌برداری از منابع معدنی موجود به صورتی باشد که کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود.به گفته وی، درحال‌حاضر شیوه بهره‌برداری موجود، تخریب زیادی به همراه داشته و در کنار آن تعارضات اجتماعی بسیاری به دنبال دارد. امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی مشترک به سمت و سویی برویم که فعالیت‌های معدنکاری در کشور ما با محیط‌زیست سازگار باشد.ظهرابی درباره اینکه آیا از سوی بخش معدن همکاری برای کاهش اختلاف‌ها انجام شده است، اظهار کرد: سازمان محیط‌زیست عضور شورای‌عالی معادن است و من به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط‌زیست در این جلسات شرکت می‌کنم. تا حالا در جلساتی شرکت کرده‌ام که رویکرد تعاملی و همراه با محیط‌زیست داشته‌اند.وی تصریح کرد: امیدوار هستیم همکاری شورای‌عالی معادن و کارگروه یاد شده برای تعامل این دو بخش ادامه پیدا کند و به نتیجه برسد. در همین چند ماهی که من در این مسئولیت بوده‌ام، خوشبختانه اتفاقات خوبی بین ما و وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده است. تلاش بر این است موارد جزئی که درباره آنها اختلاف وجود دارد رفع شود. در این دوره به دنبال آن هستیم اعتمادسازی میان دو طرف انجام شود و بتوانیم در مناطقی که زیاد تخریب نشده‌اند با برخی ضوابط با فعالیت‌های معدنی موافقت کنیم اما در مقابل انتظار داریم ضوابط مقرر شده به طور کامل اجرا شود.ظهرابی همچنین با اشاره به راهکارهایی که منجر به کاهش اختلافات معدن و محیط‌زیست می‌شود، بیان کرد: اعتقاد من بر این است اگر نماینده محیط‌زیست همواره کنار معدن باشد منافع زیادی نصیب هر دو طرف خواهد شد. حضور دائمی و همیشگی این نماینده، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

D19همچنان در انتظار راهکارها یکی از موارد اختلافی معدن و محیط‌زیست، بهره‌برداری از آنومالی D۱۹ از سوی معدن چادرملو است. این آنومالی مدت زیادی است که منتظر راهکارهای محیط‌زیست برای آغاز کار خود است. در همین زمینه، مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به موضوع آنومالی D۱۹ اظهار کرد: برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، نیازمند بهره‌برداری از ذخایر جدید سنگ‌آهن هستیم.به گزارش ماین‌نیوز، حسین طالبی درباره این موضوع تصریح کرد: در زمینه بهره‌برداری از آنومالی D۱۹ سال‌هاست مسائلی میان چادرملو و محیط‌زیست وجود دارد. آنها تلاش می‌کنند براساس استانداردهای جهانی، مجوزها را صادر کنند و ما نیز جز این چیز دیگری نمی‌خواهیم.وی افزود: چادرملو به دنبال این است که محیط‌زیست، راهکار خود را ارائه دهد. به هر حال بهره‌برداری از منابع جدید سنگ‌آهن اجتناب ناپذیر است. با توجه به اهداف بلندمدتی که در برنامه توسعه همه جانبه صنعتی و اقتصادی کشور وجود دارد و همچنین چشم‌انداز تولید فولاد برای افق ۱۴۰۴، دسترسی به این منابع الزامی است زیرا باید ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کرد.به گفته طالبی، اگر نتوانیم منابع اولیه را خودمان تامین کنیم به ناچار مجبور به واردات خواهیم بود که مغایر با سیاست‌هاست. در عملکرد و شعارها تناقض وجود دارد و این تناقض باید برداشته شود. ما به تمام ضوابط زیست‌محیطی که برای معادن از جمله چادر ملو تعریف می‌شود اعتقاد داشته و عمل می‌کنیم. درحال‌حاضر نیز اقدامات زیست‌محیطی که در معدن چادرملو انجام شده، بیش از تعهدی است که داده‌ایم و برای بهره‌برداری از منابع جدید از جمله D۱۹ نیز به این تعهدات پایدار خواهیم بود. این مسئله منوط بر این است که محیط‌زیست ضوابطی را برای بهره‌برداری از ذخایر جدید تعریف کند اما اینکه یک طرح و پروژه گسترده ملی را متوقف کنیم تا ببینیم چه می‌شود به سود جامعه و بخش صنعت و معدن کشور نخواهد بود.

ارسال نظر