|
کدخبر: 14757

صادرات سنگ آهن های عیار متوسط و پایین مقرون به صرفه نیست

تحلیلگر بین‌المللی بازار فولاد و معدن گفت: با بحران‌های اقتصادی در سال‌های 2014 و 2015 میلادی حدود 80 تا 90 درصد معادن سنگ‌آهن تعطیل شدند و اکنون تعداد معادن سنگ‌آهن خصوصی و دولتی کمتر از 20 مورد هستند.

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش بابیان اینکه تا 5 سال گذشته حدود 200 معدن سنگ‌آهن در کشور وجود داشت، بیان کرد: هرچند بازار جهانی سنگ‌آهن و فولاد در جهان روند صعودي دارد بااین‌حال بازار صادراتی سنگ‌آهن داخل وضعیت مطلوبی ندارد و وضعیت صادرات معادن سنگ‌آهن به‌جز کنسانتره معادن دولتی که خوب صادر می‌کنند، وضعیت صادرات دانه‌بندی بخش خصوصی با عیارهای زير 57 درصد با رکود مواجه است.

وی افزود: صادرات دانه‌بندی در زمان‌های گذشته به‌اندازه نیمی از صادرات کل سنگ‌آهن كشور بود که اکنون به کمتر از 20 درصد رسیده است. جعفری طهرانی، با اشاره به راهکارهای رونق بازار در بخش سنگ‌آهن، اظهار کرد: ترغیب معدن کاران بخش خصوصی به فروش سنگ‌آهن در داخل کشور از مهم‌ترین راهکارموجود برای رهایی از شرایط کنونی است به این صورت که فولادسازان، سنگ‌آهن بخش خصوصی را با عیار بین 50 تا 57 درصد خریداری کنند؛ در این حالت معادن سنگ‌آهن کشور فعال می‌شوند زیرا با شرایط کنونی صادرات سنگ‌آهن‌های عيار متوسط و پايين مقرون‌به‌صرفه نیست. این تحلیلگر بین‌المللی بازار فولاد و معدن بابیان اینکه ایران بعد از استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، اوكراين پنجمین صادرکننده سنگ‌آهن به چین به شمار می‌رود و اگر همين روال ادامه يابد به جايگاه ششم و بعد از هند سقوط خواهيم کرد، گفت: در منطقه نیز ایران در تولید و فرآوری سنگ‌آهن مقام اول را دارد و جایگاه جهانی ایران در تولید و فرآوری سنگ‌آهن یازدهم بعد از كانادا است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها