|
کدخبر: 10887

در جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران مطرح شد

«مهدی‌آباد»، تجربه موفق حضور کنسرسیوم خصوصی

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ابتدای جلسه این کمیسیون به اتفاقات معدنی رخ داده در ماهی که گذشت اشاره کرد و گفت: در تیر ماه شاهد ۲اتفاق خوب معدنی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: یکی از آنها آغاز عملیات اجرایی در معدن سرب و روی مهدی‌آباد بود. این اتفاق بعد از ۳دهه توقف با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد. این معدن افتخاری برای حضور بخش معدن بود به‌ویژه آنکه این کار نمونه عملی انتقال مدیریت به جای مالکیت بود. براساس این موضوع معدن برای دولت است اما بهره‌برداری و احداث کارخانه‌های فرآوری به بخش خصوصی واگذار شده است.

بهرام شکوری اظهار کرد: درواقع بخش خصوصی واقعی در این معدن مشغول به کار شده است. پس از گذشت ۳ماه از تاریخ ابلاغ این قرارداد سرمایه‌گذاری، اقدامات بسیار خوبی در مهدی‌آباد انجام شده است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده دولت از سرعت انجام کار خوشحال بودند. به نوعی می‌توان گفت؛ تابوی معدن سرب و روی مهدی‌آباد شکسته شد و می‌توان آن را به بهره‌برداری رساند. از سال آینده نیز کارخانه فرآوری با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در این معدن احداث می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات رخ داده در این ماه، بهره‌برداری از کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن و مس در معدن اسمالون یزد بود. این معدن، آهن با عیار ۸ تا ۱۲درصد در اختیار دارد. باطله معادن بزرگ کشور همچون چادرملو و گل‌گهر بیش از ۲۰درصد آهن به همراه دارد. این کارخانه توان استحصال کنسانتره از آهن با عیار ۸ تا ۱۲ درصد را دارد. با حجم سرمایه‌گذاری خوب که به‌طور تقریبی ۰/۱سرمایه‌گذاری‌های کشور در بخش معدن انجام شده در کشور است، در این معدن انجام شده است. عملیات عمرانی پلنت دوم این کارخانه، تمام و ماشین‌آلات آن ترخیص شده است. احتمال می‌رود تا مهر ماه این کارخانه نیز تولید کنسانتره داشته باشد. همچنین پلنت دیگر این کارخانه در جلال‌آباد در حال احداث است. این اتفاق‌ها خبرهای خوبی است که نشان می‌دهد بخش خصوصی در این سال‌ها به خوبی توانسته زنجیره ارزش در محصولات مختلف را توسعه دهد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه با اشاره به پایان کار این دوره از کمیسیون، افزود: در ۲ سال گذشته فعالیت‌های کمیسیون شامل ۷محور مقالات علمی، مصاحبه مطبوعاتی، مصاحبه رادیویی و تلویزیونی، نشست تخصصی، ارائه‌های داخلی و خارجی، طرح‌های تحقیقاتی بلند مدت و گزارش‌ها را شامل می‌شود.این کمیسیون در مدتی که گذشت، ۱۳نشست تخصصی را برگزار کرد. همچنین طرح تحقیقاتی اصلاح قانون معادن، نرم‌افزار حقوق دولتی و استراتژی مدیریت آب از دیگر اقدامات انجام شده از سوی این کمیسیون بوده است.شکوری معتقد است؛ به هر میزان که کار کارشناسی انجام شود به سیاست‌گذاری‌های دولت کمک خواهیم کرد.

ارسال نظر