|
کدخبر: 32132

ویلاهای شخصی بلای جان صنعت هتل‌داری + تصاویر

ساخت‌وساز بی‌رویه ویلا در شهرهای مختلف کشور -به‌خصوص شهرهای شمالی- علاوه‌بر تخریب محیط‌زیست به‌صنعت هتل‌داری نیز آسیب وارد کرده است. حال این پرسش مطرح است که چرا مردم اجاره ویلا را به‌رفتن به هتل‌ها ترجیح می‌دهند؟

به گزارش گسترش نیوز : استقبال از خرید و اجاره ویلا در این سال‌ها، باعث رونق بازار ساخت و ساز این اماکن در کشور شده است. همین ساخت‌وساز بی‌رویه سبب شد اصلی‌ترین متولی نظارت بر مراکز اقامتی یعنی سازمان میراث فرهنگی نتوانند آنگونه که باید بر نحوه اجاره ویلاها و دیگر خانه‌های استیجاری در شهرهای ایران نظارت کند. از پیامدهای نبود نظارت بر این مراکز اقامتی می‌توان به برخی مشکلات اجتماعی و تقریبی شدن آمار مسافران و گردشگران اشاره کرد؛ زیرا اجاره ویلاها و خانه‌های استیجاری در هیچ کجا ثبت نمی‌شوند از این‌رو امکان آمارگیری از گردشگران دشوار شده است.

تعطیلات نرخ ویلاها را مشخص می‌کند

شهرهای شمالی چند سالی است که به اصطلاح پاخور مسافران شده است و مردم مترصد فرصت هستند تا روزی در تقویم تعطیل شود تا برای تفریح به شهرهای شمالی کشور سفر کنند. نخستین نکته‌ای که مسافران در سفر به آن فکر می‌کنند این است که شب را در کجا بگذرانند. اولین گزینه برای مسافران باتوجه به قدرت جیب آنها هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مسافرخانه‌هاست اما اگر این مراکز اقامتی جایی برای اسکان مسافران نداشته باشند گزینه‌های دیگر چون ویلاها، و خانه‌های استیجاری مطرح می‌شوند مراکزی که متاسفانه تا به امروز هیچ نهادی متولی نظارت برعملکرد آنها را برعهده نگرفته است.

vila-3.jpg

ایوب شریفی عضو هیات مدیره هتل‌داران گیلان در پاسخ به این پرسش که چرا در بسیاری از مواقع مردم رفتن به ویلا را به اجاره اتاق در هتل‌ها ترجیح می‌دهند، گفت: درصورت نبود اتاق برای اجاره در هتل‌ّها مردم ترجیح می‌دهند که به خانه‌های ویلایی بروند. البته در این میان دلایل دیگری هم مطرح است به‌عنوان مثال برخی مایل‌اند دسته‌جمعی سفر کنند در این شرایط اجاره ویلا برای آنها بهترین گزینه است.

وی با بیان اینکه هیچ نهادی برنحوه اجاره ویلاها و خانه‌های استجاری در کشور نظارت ندارد، گفت: منافع شخصی برخی افراد مانع نظارت بر نحوه اجاره ویلاها در شمال کشور ‌شده است.

شریفی با اشاره به تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی برای ساماندهی ویلاها در شمال کشور، بیان کرد: نظارت برنحوه اجاره ویلاها سبب بالا رفتن امنیت اجتماعی و اشتغال‌آفرینی در شهرهای شمالی می‌شود. متاسفانه نبود نظارت برنحوه اجاره ویلاها برخی ناهنجاری‌های اجتماعی را در شهرهای شمالی ایجاد کرده است.

عضو هیات مدیره هتلداران گیلان با اشاره به سلیقه‌ای بودن اجاره ویلاها در شهرهای شمالی، خاطر نشان کرد: قیمت‌ها برمبنای سلیقه مالکان و میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. بدون تردید در ایام نوروز و روزهای تعطیل اجاره ویلاهای به اصطلاح(VIP) تا شبی ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رود این در حالی است که در روزهای عادی می‌توان همان ویلا را ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان اجاره کرد. اما در مجموع باید بگویم که نرخ اجاره ویلا و سوئيت در شهرهای گیلان کمتر از ۱۵۰ هزار تومان نیست.

vila-2.jpg

وی با بیان اینکه اجاره ویلا در حاشیه شهرها ارزان‌تر است، گفت: شرایط اقلیمی در نرخ ویلاها نیز تاثیرگذار است به‌عنوان مثال ویلاهای رامسر به‌نسبت شهرهای دیگر شمال گران‌تر است. کسانی‌که ویلا اجاره می‌دهند برایشان مهم نیست که به چند خانواده اجاره می‌دهند بلکه نرخ یک شب اجاره را از آنها دریافت می‌کنند.

به گفته شریفی؛ روش تبلیغات ویلاها در شهرهای شمالی به‌ این صورت است که معمولا صاحبان آنها دور میادین اصلی می‌روند و با نوشتن مشخصات ویلا، منزل و سوئیت در روی کارتن مردم را به اجاره آنجا تشویق می‌کنند. اما برخی از طریق سایت‌های اینترنتی و یا از طریق دوستان آشنا می‌شوند.

وی بابیان اینکه رقابت در اجاره ویلا و سوئیت در شهرهای شمالی کشور زیاد شده است، خاطر نشان کرد: این روزها بیشتر نهادهای دولتی و غیردولتی در شهرهای مختلف ایران اقدام به تاسیس هتل کرده‌اند و این مسئله برفعالیت هتلداران در شمال کشور خدشه جدی وارد کرده است.

vila.jpg

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که اگر مسافران از نحوه ارائه خدمات ویلاها شکایت داشته باشند باید به چه نهادی مراجعه کنند، گفت: باید بگویم که اقدامی نمی‌توان برای آنها انجام داد؛ زیرا همانگونه که اشاره کردم هیچ نهادی برفعالیت ویلاها و خانه‌های استیجاری نظارت ندارد.

ویلاسازی در ایلام چندان مرسوم نیست

اما بحث اجاره ویلا بیشتر در شهرهای شمالی ایران موضوعیت دارد و دیگر شهرهای ایران، بیشتر با معضل خانه‌های مسکونی اجاره‌ای مواجه هستند.

در همین رابطه جهانبخش طهماسبی رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان چرداول ایلام، گفت: ویلاسازی در ایلام مانند شهرهای شمالی چندان باب نشده است. ایلامی‌ها بیشتر یک طبقه از منزل مسکونی و یا یک اتاق را برای اجاره دادن به مسافران در نظر می‌گیرند. متاسفانه هیچ نهادی بر نحوه اجاره این منازل نظارت ندارد و این خانه‌ها ساماندهی نشده‌اند.

وی بابیان اینکه خانه‌های بومگردی در روستاها ایلام بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند، گفت: خانه‌های بومگردی باید به سبک سنتی و بنا به شرایط اقلیمی آن منطقه ساخته شوند اما متاسفانه متولیان سازمان میراث فرهنگی بر این باورندکه باید خانه‌های بومگردی، مطابق با سازه‌های امروزی ساخته شوند. ولی این مسئله برای گردشگران چندان جذاب نیست.

به گفته طهماسبی؛ خانه‌های اجاره‌ای در ایلام بیشتر در شهر «مهران» مرسوم است این خانه‌ها بیشتر پذیرای گردشگران زیارتی هستند که به‌صورت تور از حج زیارت به آنجا می‌روند و اجاره این خانه‌ها بسیار کم است و حداقل شبی ۷۰ هزار تومان است.

اسکان مسافران در خانه‌های مسکونی

همچنین در این رابطه شهرام شیروانی رئیس هتل‌داران همدان، گفت: بیشتر مالکان خانه‌های مسکونی دو طبقه، یک طبقه از آن را برای اجاره به مسافران اختصاص می‌دهند. این اقدام کاملا شخصی است و امکان رسیدگی برفعالیت آنها وجود ندارد.

به گفته وی: ناکافی بودن هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها در همدان این انگیزه را برای مالکان ایجاد کرد که از این محل کسب درآمد کنند. اما لازم است سازمان میراث فرهنگی، در این زمینه ورود کند تا در همه فصول سال شاهد اجاره خانه‌های مسکونی نباشیم زیرا در این حالت شرایط اجاره اتاق‌های هتل‌ها دشوار خواهد شد.

شیروانی درباره قیمت اجاره این منازل، گفت: اگر صاحبان این خانه‌ها - معمولا در میادین اصلی شهر می‌ایستند- بدانند اتاق‌های هتل‌های شهر پر است نرخ‌ها را چند برابر می‌کند چراکه هیچ ضابطه‌ایی برای نرخ‌گذاری آنها وجود ندارد و نرخ باتوجه به امکانات خانه به‌صورت توافقی بین مشتری و مالک مشخص می‌شود.

نظارت دقیق اماکن بر مراکز اقامتی

باتوجه به آنچه گفته شد هیچ نهادی بر فعالیت ویلاها در شهرهای شمالی کشور و خانه‌های مسکونی که برای اجاره مسافران در نظر گرفته می‌شود نظارت دارد. اما سیروس گل‌عنبر نائب رئیس اتحادیه هتلداران کرمانشاه اعتقاد دیگری دارد وی در این رابطه، گفت: مسئولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه بسیار قاطع و قانونمند عمل می‌کنند و واحدهای استیجاری غیرقانونی را پلمب می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کرمانشاه واحدهای مسکونی غیرمجاز فعالیت ندارند، تصریح کرد: در کرمانشاه حتی خانه مسافرها اجازه فعالیت ندارند زیرا بازار کساد است و پذیرش مسافر فقط از سوی واحدهای مجاز و دارای پروانه امکان‌پذیر است.

گل‌عنبر درباره نظارت دقیق اداره اماکن کرمانشاه بر مراکز اقامتی، گفت: بازرسان اتحادیه باقدرت در راستای شناسایی مراکز اقامتی حرکت می‌کنند. زیرا ما باور داریم که باید این مراکز شناسایی شوند زیرا ما در منطقه مرزی هستیم و احتمال اینکه افراد عضو گروه‌های تروریستی به‌عنوان مسافر در این مراکز اقامت کند و برای تامین امنیت شهر و کشور مسئولیت ما بسیار خطیر است.

گفتنی است تجربه کرمانشاه می‌تواند برای دیگر شهرهای ایران نیز الگو شود تا دیگر ما شاهد فعالیت منازل استجاری که به‌صورت غیرقانونی به مسافران اجاره داده می‌شوند نباشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها