|
کدخبر: 31731

«سرزمین سیاه» ثبت ملی شد + تصاویر

پرونده ثبت سرزمین سیاه(پشته سیاه) شهرستان طبس که در ۱۷ مرداد برای ثبت پیشنهاد شده بود، درآبان سال گذشته به شماره ۴۰۶ در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شد.

گسترش نیوز: «زهرا رضایی ملکوتی» کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت: سرزمین سیاه(پشته سیاه) نام منطقه‌ای است که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان طبس و در شمالی‌ترین بخش پناهگاه حیات وحش نایبندان قرار دارد.

وی افزود: این منطقه از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی سیاه رنگ پوشیده شده به سرزمین سیاه یا پشته سیاه شهرت دارد. جنس سنگ‌های منطقه از بازالت بوده که ازدسته سنگ‌های آذرین بیرونی محسوب می‌شوند و این سنگ‌ها در اثر فعالیت‌های گسل نایبند و فوران این سنگها توسط چند آتشفشان درسطح زمین پراکنده شده‌اند و منطقه‌ای کم‌نظیر و زیبا همانند سطح کُرات منظومه شمسی پدید آورده‌اند.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی تصریح کرد:طول این منطقه ۱۶ کیلومتر و عرض آن ۱۵ کیلومتر است و وسعت آن که تجمع سنگ‌ها در آن فراوان ی دارد ۲۴۰ کیلومتر مربع و وسعت کلی منطقه با توجه به پراکندگی سنگ‌ها و دهانه‌های آتشفشانی منفرد حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع است.

وی بیان کرد: این منطقه یکی از جاذبه‌های شهرستان طبس است و اهمیت بسیار ویژه‌ای بین آثار طبیعی خراسان جنوبی دارد.

به گفته رضایی ملکوتی این منطقه به لحاظ وضع ظاهری مشابه با گندم بریان شهرستان نهبندان بوده و حاصل آخرین فعالیت‌های آتشفشانی ایران در دوره کواترنر است. لازم به ذکر است پرونده این اثر ملی - طبیعی با همکاری کارشناسان ژئوپارک طبس و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس جهت ثبت اماده شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها