|
کدخبر: 31168

ذخیره خونی سیستان و بلوچستان تنها برای ۲روز است

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: با وجود نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تعطیلات و سفرهای نوروزی شرایط ذخیره خونی این استان بحرانی است بطوریکه تنها برای ۲ روز نیازهای خونی بیماران را برآورده می کند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، سهیلا خسروی اظهار کرد: بر اساس دستور العمل صادره باید ذخایر خونی برای تامین نیاز حداقل هفت روز سیستان و بلوچستان موجود باشد.

وی ادامه داد: هم اینک با توجه به نزدیکی به چهارشنبه سوری، ایام نوروز و افزایش احتمال تصادفات جاده ای نمی توان فرآورده های خونی مورد نیاز را از سایر استان ها تامین کرد زیرا تمام نقاط کشور به دنبال ذخیره خون در این ایام هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر خون اهدایی به بیماران تالاسمی اختصاص می یابد تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با سه هزار و ۱۱۰ بیمار تالاسمی بیشترین آمار این بیماری را در کشور دارد که این افراد باید به طور مستمر خون دریافت کنند. امسال ۷۱ نفر مبتلا به بیماری تالاسمی جدید در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین حدود هزار بیمار دیالیزی در این استان وجود دارد. ۶۴ هزار و ۲۹۹ واحد خونگیری از ابتدای امسال تا کنون در سیستان و بلوچستان انجام شده است.

وی اظهار کرد: شاخص اهدای خون در سیستان و بلوچستان ۲۵ در هزار است در حالی که این شاخص در کشور ۲۷ در هزار است.

وی با اشاره به نقش کمرنگ زنان در اهدای خون افزود: تنها هفت درصد از اهداکنندگان سیستان و بلوچستان را زنان تشکیل می دهند. سازمان انتقال خون در تمام طول سال به ویژه ایام تعطیل فعال بوده و آماده خونگیری از شهروندان است.

خسروی با اشاره به کمبود منابع خونی سیستان و بلوچستان از تمام هم استانی ها برای اهدای خون دعوت کرد.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها