|
کدخبر: 30652

سفره‌های زیرزمینی نیازمند تقویت هستند

مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: باید تقویت سفره‌های زیرزمینی در استان زنجان را جدی بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، مهدی طاهری افزود: ایجاد اشتغال در جامعه امروز به یک چالش جدی و مهم تبدیل‌شده است و نباید به خاطر ایجاد اشتغال منابع طبیعی را فدای تولید کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای امروز جامعه باید در سیاست‌گذاری‌ها به مطالعات توجه شود.

مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان به تحلیل ذخایر آبی استان زنجان اشاره کرد و افزود: گسترش باغات و اراضی زراعی در استان باید آگاهانه صورت گیرد، چراکه ظرفیت بارگذاری جدید در عرصه‌های مختلف طبیعی و آبی در استان وجود ندارد و کشاورزان به سمت کشت محصولاتی باشند که آب کمی نیاز دارد.

طاهری با بیان اینکه ایجاد باغ شهرهای جدید و ارائه مجوز بهره‌برداری از منابع طبیعی متوقف‌شده است، افزود: نباید در استان مجوز طرح‌هایی که مصرف آبی را افزایش می‌دهند، ارائه شود و خوشبختانه طی چند سال گذشته جلوی ایجاد باغ شهرها در زنجان گرفته شده است.

وی گفت: ذخیره نزولات آبی وابسته به منابع طبیعی است و باید توجه شود که عرصه‌ها آیا پتانسیل فعالیت جدید را دارد و آیا استان امکان بارگذاری جدید را دارد.

طاهری با بیان اینکه استقرار صنایع آب‌بر همانند فولاد در استان، نگران‌کننده است، گفت: مسئولان آگاه باشند که باید صرفه‌جویی کنیم و مردم دیگر به فکر ایجاد باغ نباشند.

مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان افزود: متأسفانه شرایط بحرانی است و باید تقویت سفره‌های زیرزمینی را جدی بگیریم.

طاهری افزود: سرمایه صنایع فلزی در استان جایز نیست و ایجاد صنایع فلزی مانند فولاد نیاز به منابع آبی بالایی دارد که با توجه به ذخایر زیرزمینی موجود در استان صلاح نیست.

مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ابراز کرد: نرم فضای سبز زنجان بالاتر از نرم کشوری است و با توجه به اعلام مسئولان ذی‌ربط سرانه فضای سبز شهر زنجان نسبت به سرانه کشوری بیشتر است و باید کیفیت این فضاها افزایش یابد.

طاهری افزود: باید برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان استان در راستای افزایش بهره‌وری، افزایش ارزش‌افزوده و استفاده از برنامه‌های کاهش مصرف آبی باشد.

ارسال نظر