|
کدخبر: 31894

آخرین گزارش مرکز ملی آمار از روند رو به رشد جمعیت در کشور

جوان‌ترین و پیرترین شهرها کدامند؟/ رکوردشکنی دهه نودی‌ها +نمودار

براساس آخرین اطلاعات سرشماری سال ۱۳۹۵ سرعت رشد جمعیت دهه نودی‌ها رو به افزایش رفته و دهه شصتی‌ها به ویژه سی ساله‌ها بیشترین جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

گسترش نیوز: براساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ که از سوی مرکز ملی ایران منتشر شده است، هرم‌های سنی جمعیتی حاکی از به وقوع پیوستن پدیده «پنجره جمعیتی فرصت ها» در کشور است، این پدیده وضعیتی است که در آن بیشترین میزان جمعیت (بیش از ۷۰ درصد) در گروه سنی جوان و فعال قرار گیرد.به گفته جمعیت شناسان این رخداد یک موهبت جمعیتی محسوب می‌شود که کمتر در تاریخ جمعیتی یک کشور اتفاق می‌افتد و چنانچه اتفاق بیافتد احتمال تجدید آن بسیار کم و در صورت تجدید نیاز به گذشت زمانی بسیار طولانی دارد.کشور هایی که از این پدیده به خوبی بهره‌برداری کرده‌اند توانسته‌اند به سرعت راه‌های رشد وتوسعه اقتصادی را طی کنند. اقتصاددانان براین باورند که افزایش قابل توجه جمعیت در سنین جوانی یک فرصت طلایی محسوب می‌شود که با استفاده بهینه از نیروی جوان در چنین شرایطی میتوان به رشد و شکوفایی اقتصادی رسید.

پنجره جمعیتی فرصت یا تهدید

مشاهده هرم‎های سنی استان‎های مختلف بر اساس سرشماری ١٣٩٥ نشان می‎دهد تعداد متولدین از سال ١٣٩٠ رو به افزایش گذاشته است. متولدین دهه ١٣٦٠ که اکنون به سن بزرگسالی و فعالیت رسیده‎اند بیشترین تعداد جمعیت را نشان می‎دهند.پدیده­ی جدیدی به نام "پنجره جمعیتی فرصت­ ها" در کشور به وقوع پیوسته، موهبتی جمعیتی به هر حال در بسیاری از کشورها این پدیده جمعیتی به وقوع پیوسته و از این موهبت جمعیتی بهره برده و به سرعت راه­های رشد و پیشرفت و توسعه و ترقی را طی کردند و به قطب‌های بزرگ اقتصادی در دنیا تبدیل شدند. اقتصاددانان براین باورند که افزایش قابل توجه جمعیت در سنین جوانی فرصت طلایی بوده و با استفاده بهینه از نیروی جوان در چنین شرایطی می‌توان به رشد و شکوفایی اقتصادی رسید البته این فرصت در صورت این که برنامه‌ریزی درستی برای انجام نشود ممکن است به یک تهدید برای کشور نیز تبدیل شود.موضوعی که امروز در موضوع بحران بیکاری گریبان کشور را گرفته است.

گذر از تورم جوانی

تغییرات به وجود آمده در هرم سنی کنونی ایران نتیجه‌گذار سنی جمعیت است که همگام با سایرگذارهای جمعیتی پدید آمده است.ایران از وضعیت بسیار جوان در سال‌های ابتدایی دهه شصت به وضعیت جوان و بزرگسال رسیده است.. به این ترتیب که در هرم سنی سال ١٣٩٥ افزایش فوق‌العاده جمعیت گروه­های سنی ٢٤-٢٠ و ٢٩-٢٥ ساله کاملا نمایان است، درحال‌حاضر کشور در حال‌گذار از پدیده ی تورم جوانی هرچند که اقتصاددانان چنین وضعیتی را به عنوان فرصت طلایی اطلاق می­کنند، اما افزایش بیش از حد جمعیت در این سنین تاثیر خود را بر تعداد موالید گذاشته است.

شتاب افزایش جمعیت در متولدین دهه نود

درحال‌حاضر پدیده هایی شکل گرفته است به این ترتیب که در سرشماری سال ١٣٩٥جمعیت ٤-٠ ساله بیش از جمعیت ٩-٥ ساله و جمعیت ٩-٥ ساله بیش از جمعیت ١٤-١٠ ساله است. نکته قابل توجه این که متولدین دهه ٦٠ قاعده هرم را به اندازه جمعیت خود متورم نکرده‌اند.زیرا تحت تاثیر نگرش‌های محدود نمودن تعداد فرزندان و نیز تحولات اجتماعی فرهنگی جامعه کنونی قرار گرفته‌اند.

jamiat1.jpg

سیستان جوان‌ترین و گیلان سالمندترین شهر

هرم‌های سنی استان‌های مختلف بر اساس نتایج سرشماری ١٣٩٥ نشان می‌دهد در اکثریت استان‌ها قاعده هرم سنی پس از گذشت یک دهه کاهش، دوباره رو به گستردگی گذاشته است. البته شدت و ضعف این پدیده در تمام استان‌ها یکسان نیست. در استان سیستان و بلوچستان به عنوان جوانترین استان ایران گرچه میزان باروری کل در مقایسه با گذشته کاهش یافته اما شکل هرم سنی این استان همچنان مخروطی شکل است. در مقابل هرم سنی استان گیلان به عنوان سالمندترین استان درحال تغییر شکل به هرم استوانه‌ای شکل است.

sistan1.jpg

gilan1.jpg

بوشهر مردانه‌ترین شهر

در استان بوشهر به دلیل جذب نیروی کار مردان (بدون همراهی خانوار) و وجود پادگان‌های نظامی و انتظامی جمعیت مردان به مراتب بیشتر از زنان است. هرم سنی در قسمت مردان سهم بزرگتری را در مقایسه با زنان به خود اختصاص می­دهد.در سایر استان‌ها شکل هرم سنی تقریبا مشابه هرم سنی کل کشور است که تحت تاثیر‌گذار جمعیتی و‌گذار سنی بوده و فعلا شکل نامنظمی را به خود اختصاص داده‌اند.

booshehr1.jpg

روند رشد جمعیت در چهل سال گذشته

جمعیت ایران از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ از ۱۸ میلیون و ۹۵۴ هزار نفر به ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.سرشماری مرکز ملی آمار حاکی از این است که در طی این مدت ۶۱ میلیلون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است.رشد جمعیت با آغاز انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ به رشد بی‌سابقه۴ درصد رسیده است اما این روند در دوره ده ساله ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ تنزل چشم گیری یافت.به گونه‌ای که رشد سالانه جمعیت از ۳/۹ درصد دهه۱۳۵۵ تا ‍۱۳۶۵ به ۱/۲۴درصد در دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ رسید اما با تغییر سیاست‌های جمعیتی در ایران و ارائه بسته‌های تشویقی از سوی دولت‌ها روند رشد جمعیت تغییر پیدا کرده و سرعت رشد جمعیت در متولیده دهه ۹۰ آغاز شده است.

ارسال نظر