|
کدخبر: 30684

شخم زمستانه در ۹۳ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان انجام شد

مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان حدود ۹۳ هزار هکتار معادل ۳۹ درصد کل اراضی تحت شخم زمستانه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، لیلا بذرکار بیان کرد: سال گذشته در زمان مشابه ۷۶ هزار هکتار از اراضی مورد شخم قرار گرفته بود و براساس تقویم زراعی برنج استان گیلان در سال آینده، عملیات آماده سازی زمین برای کشت برنج تا پنجم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: پایش های هواشناسی نشان می دهد که احتمال بروز کم آبی در سال زراعی آینده وجود دارد به همین دلیل به کشاورزان گیلانی توصیه می کنیم از آب بارش ها استفاده بهینه کنند و شالیزارهایشان را زودتر شخم بزنند. شالیکاران باید مقدمات کار را فراهم کنند تا با افزایش بارش های آسمانی، با استفاده از این روان آب ها، کار شخم زمستانه زمین های خود را به انجام برسانند.

به گفته بذرکار، دو مرحله شخم زمستانه اولین گام در کشت علمی برنج و دارای مزایای بیشماری است و برنجکاران گیلانی باید به این گام اول توجه کنند چراکه افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از جمله مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.

وی افزود: شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به‌خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود و علاوه بر این، سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول خواهد شد.

به گفته مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، در فصل های پاییز و زمستان و اصولاً پس از سرد شدن هوا، هم شالیکار زمان و فراغت دارد و هم این‌که به دلیل بارش‌های فصلی، آب کافی در اختیار است که فرایند شخم زنی را تسهیل می‌کند و این کار، لاروها و حشراتی را که برای زمستان‌گذرانی به‌ لایه عمقی تر خاک رفته‌اند، در معرض هوای سرد قرار می‌دهد و از بین می‌برد و یا آفات نباتی نظیر کرم ساقه خوار برنج با این روش مکانیکی کنترل می‌شوند.

وی گفت: ممکن است بنا به شرایط جوی در فصل بهار شاهد بروز کم‌آبی باشیم، در حالی که شخم زمستانه می‌تواند پشتوانه‌ای برای تسهیل شخم بهاره محسوب شود و با اندک میزان آب موجود شالیکار بتواند زمینش را برای انتقال نشاء آماده کند. برای کشت سال جاری برنج در استان گیلان، حدود یک هزار و 500 تن بذر گواهی شده طبقات مختلف آماده توزیع است و به کشاورزان توصیه می شود حتما از بذرهای گواهی شده برای کاشت برنج استفاده کنند.

ارسال نظر