|
کدخبر: 31881

با اختصاص ۱۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات به معادن کوچک و متوسط

تسهیلات دهی بالاخره به معادن رسید

با شروع طرح تسهیلات رونق تولید همواره یکی از انتقادات فعالان معدنی مظلوم واقع شدن معادن کوچک و متوسط در پرداخت تسهیلات بوده است.در طی این سال‌ها هیچ گونه تسهیلاتی به معادن پرداخت نشده است اما اکنون پس از گذشت ۲ سال از آغاز تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط تسهیلات دهی دولت به معادن کوچک و متوسط نیز رسید.

گسترش نیوز: رئیس هیات عامل ایمیدرو به تازگی در دیدار بارئیس نظام مهندسی معدن ایران و اعضای شورای‌عالی نظام مهندسی معدن خبر از فعال‌سازی فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط با اختصاص۱۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات در راستای اشتغالزایی در مناطق محروم خبرداده است.به گفته مهدی کرباسیان این برنامه با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری اجرایی می‌شود.

یکی دیگر از راهکارهای اشتغالزایی در معادن کوچک و متوسط فعالیت در زیر مجموعه معادن بززرگ است، کرباسیان در این باره گفت: برای حل مشکل اشتغال باید از معادن کوچک و متوسط حمایت شود که این امر می‌تواند از طریق شرکت‌ها و معادن بزرگ نیز صورت گیرد همانطور که از سال گذشته در میدکو و شرکت گل گهر آغاز شده است.

karbasian11.jpg

پیشنهاد اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات

بیژن پناهی‌زاده، معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره وضعیت معادن کوچک و متوسط، گفت: تسهیلات اشتغالزایی برای مناطق محروم اتفاق خوبی است اما دولت باید تسهیلات بیشتر و و سطح گسترده تری به معادن اختصاص دهد، نوسانات ارزی در ماه‌های گذشته مشکلاتی را برای صنایع معدنی به وجود آورده که تسهیلات کم بهره می‌تواند بخشی از این مشکلات را جبران کند.

وی با تاکید براین که متاسفانه از تسهیلات رونق تولید ریالی به معادن پرداخت نشده است، گفت: یکی از بخش‌های مغفول‌مانده از نظر تسهیلات، معادن است که همچون کودک یتیم با آن برخورد شده و هیچ‌کس از آنها حمایت نمی‌کند. متاسفانه تسهیلات مناسبی تاکنون به این بخش پرداخت نشده و اساسا بخش صنایع کوچک معدنی در سامانه رونق تولید تعریف نشده است.

panahizadeh1.jpg

معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر این که معادن بیشترین توجیه اقتصادی برای تسهیلات را دارند افزود: پیشنهاد خانه صنعت، معدن و تجارت به دولت اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به معادن کشور است. رونق در بخش معدن علاوه بر اشتغالزایی می‌تواند نرخ تمام شده محصولات معدنی و مصالح ساختمانی را کاهش دهد.

پناهی زاده افزود: بخش زیادی از صنایع کوچک را فرآورده‌های معدنی تشکیل می‌دهد اما حمایت نشدن این صنایع، ایجاد محدودیت و تعیین عوارض گمرکی بالا باعث شده تا بازارهای بین‌المللی را از دست بدهیم. اکنون که فناوری‌های روز فرآوری سنگ و تبدیل آن به خاک در کشور وجود ندارد با تغییر فناوری‌ها در آینده با معادن سنگ کشور چه خواهیم کرد؟

در سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی حدود۵ تا ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده و از مجموع ۴۵میلیارد دلار صادرات کشور ۲۰ درصد متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی بوده است. درحال‌حاضر در حوزه معدن و صنایع معدنی به دلیل برخورداری از گاز، ذخایر غنی و نیروی ماهر توانستیم جایگاه خوبی به‌دست آوریم و این حوزه می‌تواند به توسعه نقاط محروم، توسعه کشور و اقتصاد کمک کند.

ارسال نظر