|
کدخبر: 31491

گسترش بررسی میکند؛

سفره کارگران در 97 چه قدر بزرگ می شود ؟

شورای عالی کار در آخرین ساعات کاری سال 96 در نهایت سرنوشت دستمزد کارگران در سال 97 را تعیین کرد و افزایش 20 درصدی حداقل دستمزد کارگران نسبت به سال گذشته را تصویب کرد.براین اساس حداقل حقوق کارگران در سال 97 یک میلیون و 116 هزار تومان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، پس از چانه زنی های فراوان و جلسات متعدد میان نمایندگان کارگری ،کارفرمایی و دولت سرانجام شورای عالی کار در 28 اسفندماه وضعیت حداقل حقوق و دستمزد کارگران مشخص کرد تا کارگران با خیالی آسوده سال جدید را آغاز کنند. البته به گفته علی ربیعی،وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هنوز در خصوص سایر سطوح دستمزد بین گروه کافرمایی و کارگری اختلاف وجود دارد که در نیمه دوم فروردین ماه برای آن تصمیم گیری می‌شود.

pool1.jpg

طی سال های گذشته دستمزد کارگران همواره بیش از نرخ تورم تعیین می شد اما این اختلاف چندان فاصله‌ای با نرخ تورم نداشت اما امسال در شرایطی که نرخ تورم از سوی بانک مرکزی 9/9 درصد و از سوی مرکز ملی آمار 3/8 اعلام شده است شاهد افزایش 20 درصدی در حداقل دستمزد کارگران هستیم . بنابراین نسبت به سال گذشته شاهد افزایش چشمگیری بوده ایم.

شورای عالی کار درباره ی حق مسکن و بن خواربارمصوبه‌ای نداشت و بر این اساس حق مسکن کارگران در سال آینده همچنان 40 هزار تومان و بن خواربار 110 هزار تومان خواهد بود.با افزایش 20 درصدی دستمزد ، حداقل مزد کارگران 186 هزار تومان افزایش یافت و از 930 هزار تومان در سال 96 به یک میلیون و 116 هزار تومان در سال 97 رسید.

تعیین دستمزد کارگران همه ساله به شکل سه‌جانبه و با نظر نمایندگان گروه‌های کارفرمایی، کارگری و دولت در شورای عالی کار به تصویب می رسد.

ارسال نظر