|
کدخبر: 29384

برنامه ریزی برای تولید خودروهای سواری «نیمه خودران»

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودروسازی با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه ای برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، محمد شریعتمداری امروز در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران بیان کرد: باید با حمایت از صنعت خودروسازی در جهت حمایت از مردم گام برداریم.

وی با تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: در آغاز انقلاب سالیانه 160 تا 170 هزار دستگاه خودرو در کشور مونتاژ می‌شد که امروز، سالیانه بیش از یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود.

این مقام مسئول با اشاره به حضور حدود 1300 قطعه ساز در اقصی نقاط کشور، آن را نشانه خوبی از حرکت در عرصه خودروسازی کشور برشمرد. با وجود حمایت‌های خوب دولت از صنعت خودروسازی در سالهای گذشته، مردم به این صنعت اقبال خوبی نداشته و انتظار بیشتری دارند.

وی گفت: هرچند همه آنچه که امروز در صنعت خودروی کشور تولید می‌شود، از سوی مردم مصرف می‌شود، اما با کیفیت ها و استانداردهای روز جهان فاصله داریم؛ بر این اساس افزایش رضایتمندی مردم هدف اصلی ماست.

شریعتمداری با اشاره به برخی علل و عوامل فاصله داشتن تا نقطه مطلوب در صنعت خودروسازی، تصریح کرد: صنعت خودروسازی کشور بومی و برخواسته از فرهنگ ما نیست و رقیبان ایران دارای تجربه ها و همچنین بخش تحقیق و توسعه قوی هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در سال‌های گذشته در جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی به معنای صحیح آن در صنعت خودروسازی، همچنین تولید پلت فرم‌های جدید و تحقیق و توسعه به خوبی عمل نکرده ایم. امروز از سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی استقبال می‌کنیم، حتی از سرمایه‌گذارانی که بخواهند بیش از 50 درصد سهم در این صنعت داشته باشند.

شریعتمداری افزود: باید تلاش کنیم تا تحقیق و توسعه مشترک را توسعه داده و همچنین مرکز تحقیقات مشترک را در ایران راه اندازی کنیم که البته این مهم در قرارداد های مشترک سرمایه گذاری اخیر به چشم می‌خورد. تا سال 2030 بین 10 تا 50 درصد تولید برخی خودروسازان مطرح جهانی به سمت خودروهای برقی خواهد رفت که هم فرصت و هم تهدیدی برای صنعت خودروسازی است، اما هنوز از این صنعت فاصله چندانی نداریم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، خواستار توجه به استارت آپ های جدید در صنعت خودروی کشور شد و گفت: تا سال 2030 بیش از 50 درصد خودروهای سواری جهان «نیمه خودران» می شوند و سهم خودروهای تمام خودران 15 درصد خواهد شد و خودروسازان باید از امروز به این سمت حرکت کنند.

ارسال نظر