|
کدخبر: 16454

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجمع عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح کرد

ایدرو، پیشران صنعت کشور

مجمع عمومی عادی سالانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ تشکیل و برگزار شد. این مجمع روز گذشته در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حضور محمدشریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، محمدرضا فیاض، معاون امور استان‌ها و توسعه منابع انسانی و زیرساخت و اعضای هیات مدیره ایدرو برگزار شد.

به گزارش «پایگاه خبری گسترش» در ابتدای جلسه رئیس هیات عامل ایدرو گزارش مفصلی از عملکرد ایدرو در حوزه‌های صنایع انرژی، دریایی، خودرو، ریلی، صنایع نوین، آموزش و توسعه مدیریت و نوسازی صنایع ارائه کرد.

صورت‌های مالی ایدرو شفاف است محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، پیشران و فخر صنعت در کشور است، گفت: این مجمع برای رسیدگی به صورت‌های مالی و عملکرد این سازمان در سال گذشته برگزار شد. خوشبختانه صورت‌های مالی این سازمان دارای هیچ نقطه غیرشفافی نبود و به تصویب مجمع عمومی رسید. وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سیاست‌گذاری‌های مناسبی در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری دارد. این سازمان در زمان دولت یازدهم گام‌های مقدماتی توسعه در کشور را برداشته و در دولت دوازدهم این این مسیر با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز توسعه صنعتی کشور امروز گسترش و نوسازی است که وظیفه این سازمان به شمار می‌رود، گفت: در عرصه صنایع کوچک و متوسط نیاز به توسعه و نوسازی وجود دارد. اکنون حدود ۸۸ هزار واحد کوچک و متوسط در عرصه صنعت و تولید فعالیت می‌کنند. توسعه و نوسازی این واحدها از برنامه‌های ایدرو است. نوسازی صنعتی در کشور نیاز به نهادسازی دارد و ایدرو برای ورود به این حوزه توانسته خودش را تجهیز کند. شریعتمداری با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع برای نوسازی صنایع کشور پیش‌بینی شده، گفت: این منبع به واحدهایی اختصاص خواهد یافت که آماده حضور در بازارهای جهانی هستند. اصلاح ساختار مالی، اصلاح ساختار مدیریت و اصلاح ساختار فناوری از جمله نیازهایی است که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط دارند. وی با اشاره به اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وظیفه این اصلاحات را در ساختار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بر عهده دارد، گفت: در امسال این اصلاحات شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد. امسال شاهد رشد نوسازی خواهیم بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به بررسی نقش صنایع دانش‌بنیان در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور پرداخت و در این باره توضیح داد: این واحدهای صنعتی دارای پیچیدگی‌های بسیاری است که منجر به ایجاد ارزش‌افزوده فوق‌العاده‌ای می‌شود. همچنین این صنعت منبع محور نیست و از این رو با محیط‌زیست تداخلی ندارد. در سال‌های پیشرو گام‌های مهمی برای توسعه صنایع دانش‌بنیان تعریف شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد بر این صنایع توجه ویژه‌ای داشته باشد. شریعتمداری افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این زمینه وظایف بسیار مهمی دارد و اکنون گام هایی به طور آزمایشی(پایلوت) برداشته است. این گام‌ها نیاز به شتاب بیشتری دارند و باید هدایت شوند.

متوارن نبودن چالش جدی توسعه وی درباره نبود توازن صنعتی گفت: مجموعه صنایع در ایران امروز متمرکز شده‌اند و باید از این موضوع فاصله گرفت. توجه ویژه‌ای باید به مناطق مرزی داشته باشیم تا به توازن صنعتی دست یابیم و زمینه‌ساز اشتغال مولد شویم. مجموع عمومی بر این موضوع تاکید بسیاری داشت و امیدواریم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در امسال بر این موضوع نیز توجه بیشتری داشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدور و ایمیدرو به هیچ وجه در هیچ زمینه‌ای و در هیچ جغرافیایی رقیب بخش خصوصی نباید باشند، افزود: زمانی که بخش خصوصی تمایل و توان سرمایه‌گذاری دارد، سازمان‌های توسعه‌ای باید از آنها حمایت کنند و به عنوان حامی در کنار آنها باشند. شریعتمداری با اشاره به اینکه در برخی از شاخه‌های صنعتی و بخش‌هایی از کشور بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد، گفت: در این زمینه بنا بر نقشه‌ها و سیاستگذاری‌های موجود، سازمان‌های توسعه‌ای باید به سرمایه‌گذاری بپردازند تا علاوه بر رفع نبود توازن صنعتی، به توسعه اقتصادی و صنعتی در آن منطقه یا شاخه صنعتی نیز بپردازند. در این زمینه سازمان گسترش وظیفه سرمایه‌گذاری دارد و باید این سیاست‌ها را به درستی اجرا کند. در زمینه مناطق محروم یا شاخه‌های صنعتی خاص سازمان گسترش مجاز است از شرکت‌های خارجی برای همکاری مشترک نیز استفاده کند.

در آغاز راه خدمات پس از فروش هستیم وی همچنین به موضوع خودروسازی در کشور پرداخت و بیان کرد: موضوع صنعت خودروسازی در کشور موضوع بسیار مهمی است. بخش قابل‌توجهی در صنعت کشور ما امروز به حوزه خودرو و قطعه‌سازی مربوط می‌شود و البته هنوز جای توسعه در این صنعت دیده می‌شود. امسال یک میلیون و ۳۰۰هزار خودرو در کشور تولید شد. در صورتی که این صنعت در ایران نبود باید حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار واردات خودرو مشابه می‌داشتیم. بر این اساس صنعت خودروسازی در داخل کشور از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه این کارها برای مردم ایران انجام می‌شود، گفت: اگر مردم در خودروی داخلی می‌نشینند باید احساس امنیت داشته باشند. چه بر اساس خطای راننده و چه به دلیل وضعیت راه‌ها اگر سانحه‌ای پیش آمد، خودرو باید به سرنشینان خود کمترین آسیب را وارد کند. تا کنون در این زمینه ۵۵ استاندارد مهم صنعت خودروسازی تدوین شده و سازمان ملی استاندارد پیگیری‌های جدی برای انجام این کار دارد. سازمان ملی استاندارد می‌تواند بخش‌هایی از خط تولید را تعطیل کند و توان بسیار بالایی دارد. این سازمان فرادستی است و ما هم موظف هستیم در چارچوب این سازمان حرکت کنیم. وی افزود: ما به‌عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولیدکنندگان خودرو نیز با این بخش همراه هستیم. تولیدکنندگان خودرو می‌سازند برای این که از طرف مردم مورد استقبال و خرید قراربگیرد. اگر این خودروها استاندارد نباشند و با مشکلاتی روبه‌رو باشند، طبیعی است استقبال عمومی کم می‌شود و خودروسازها نیز متضرر می‌شوند. بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش می‌کند با همکاری خودروسازان این استانداردها را رعایت کند. شریعتمداری با اشاره به اینکه باید برای خودرو و تمام محصولات تولیدی، مصرف مطمئن در کشور ایجاد کرد، توضیح داد: مهم‌ترین شاخص مصرف مطمئن خرید محصولات است. اگر تولیدکنندگان بتوانند با استانداردها و قوانین موجود محصولات مورد نیاز را تولید کنند، مصرف مطمئن در کشور ایجاد می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به موضوع خدمات پس از فروش در ایران پرداخت و در این باره توضیح داد: من رد نمی‌کنم هنوز در آغاز این راه هستیم. در این زمینه نیاز به فعالیت‌های بیشتری وجود دارد که بر اساس آنها شأن مردم ایران حفظ شود. ما در گام‌های نخستین این راه هستیم و باید با سرعت بیشتری رشد کنیم.

ارسال نظر