|
کدخبر: 31859

گفت‌وگوی گسترش نیوز با معاون امور فنی و مهندسی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران

انتظار برای اجرای سیاست‌های ارزی در صنعت نمایشگاهی

بانک مرکزی به تازگی مقررات مربوط به شرایط و چگونگی تأمین ارز به نرخ ۴۲ هزار ریال برای ۳۳ مورد را به شبکه بانکی ابلاغ کرد، در میان این بندها تامین هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور و تامین هزینه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز گنجانده شده است.

گسترش نیوز: سید حسین میرظفرجویان، معاون امور فنی و مهندسی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران درباره سیاست‌های جدید بانکی در زمینه تامین ارز هزینه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به گسترش نیو ز می‌گوید: اظهار نظر دقیق درباره سیاست‌گذاری‌های جدید بانکی نیازمند بررسی‌های کارشناسانه از شرایط دولت، بانک مرکزی ، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی و حتی مدیران برگزاری رویدادهای نمایشگاهی است. اما آنچه که در نگاه نخست می‌توان دید آن است که این روند تاثیرهای مثبت و منفی زیادی با خود به همراه خواهد آورد.

معاون امور فنی و مهندسی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار می‌کند: نقش نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات انکار ناپذیر است، بر همین اساس هم کمک به حوزه نمایشگاه از راه‌هایی مانند ‌تامین ارزی هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی می‌تواند آثار مثبتی مانند افزایش قراردادهای بین المللی و جذب سرمایه‌گذار خارجی را با خود به همراه آورد.

mirzafarnama.jpg

میرظفرجویان با نگاهی به وضعیت ارزآوری نمایشگاه‌های بین المللی در سال گذشته می‌گوید: در مقایسه با سال‌های پس از اجرایی شدن برجام، وضعیت ارزآوری صنعت نمایشگاهی در سال گذشته روندی معمولی را طی کرد. تغییر وضعیت برجام و بازگشت بخشی از تحریم‌ها به همراه چند فاکتور دیگر باعث شد تا وضعیت ارزآوری نسبت به سال‌های قبل چندان دلچسب نباشد.

معاون امور فنی و مهندسی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت درآمدهای ارزی صنعت نمایشگاهی در سال گذشته می‌افزاید: افزایش نرخ ارز یکی دیگر از دلایلی بود که باعث ریزش درآمدهای ارزی حوزه نمایشگاه در سال گذشته شد. چرا که به جای شرکت‌های خارجی، نماینده‌های آنان در داخل به رویدادها می‌آمدند و با توجه به وضعیت ارز در داخل ناچار بودند ارز را با قیمتی بالاتر دریافت کنند، همین موضوع تا حدودی بر درآمدهای ارزی نمایشگاهی تاثیر منفی گذاشت و هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های داخلی را افزایش داد. با این حال ما تا به حال برای حضور مجریان ایرانی در نمایشگاه‌های خارج از کشور بین ۲۰ تا ۵۰ درصد یارانه پرداخت کرده‌ایم. در حال حاضر نیز روند پرداخت یارانه مانند گذشته ادامه دارد، اما در حال تلاش هستیم تا با کمک به حوزه نمایشگاه به توسعه صادرات غیر نفتی کشور کمک کنیم.

وی با نگاهی به وضعیت فعلی درآمدهای ارزی حوزه نمایشگاه می‌گوید: با توجه به افزایش نرخ دلار و تغییرات پیش آمده، به ناچار با ریزش درآمدهای ارزی مواجه خواهیم شد، با این حال می‌توان با ارائه راهکارهایی این روند را اصلاح کرد. البته باید این نکته را هم باید در نظر داشت که با اقدامات دولت در حال حاضر وضعیت ارز در حال تثبیت است. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به این دستور العمل مسئولان صنعت نمایشگاهی در این هفته یا هفته آینده با برپایی جلساتی درباره وضعیت درآمدهای ارزی صنعت نمایشگاهی تصمیم‌های جدیدی بگیرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها