|
کدخبر: 19331

آغاز نمایشگاه کالاهای تاجیک در «تاشکند» +عکس

نمایشگاه کالاهای صنعتی تاجیکستان در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر« تاشکند» پایتخت ازبکستان آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، نمایشگاه کالاهای صنعتی تاجیکستان شب گذشته در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر« تاشکند» پایتخت ازبکستان آغاز به کار کرد.

«صاحب صاحب‌نظروف» معاون وزیر تجارت خارجی ازبکستان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن خوشامدگویی به مهمانان تاجیک گفت: روزهای ۱۷ تا ۲۰ آوریل سال جاری میلادی در «دوشنبه» نمایشگاه کالاهای صنعتی ازبکستان برگزار و در پایان آن قراردادهای مختلفی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار امضا شد.

وی افزود: در چارچوب سفر هیات ازبکستان به تاجیکستان در ماه ژوئن نشست اقتصادی و بازرگانی برگزار و قراردادهای دوجانبه‌ای امضا و همکاری‌های بلندمدت برقرار شد و در مورد افتتاح اتاق بازرگانی در دوشنبه توافق حاصل شد.

معاون وزیر تجارت خارجی ازبکستان اظهار داشت: این نمایشگاه کالاهای صنعتی تاجیکستان در ازبکستان را ما به عنوان یک گام عملی در راه اجرای توافقات رؤسای جمهور ۲ کشور برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابلا سودمند اقتصادی و بازرگانی تلقی می‌کنیم.

qwewqweqweqwe.jpg

وی خاطرنشان کرد: تاجیکستان همسایه نزدیک و همکار مطمئن و بلندمدت ما است، مردم ۲ کشور تاریخ، فرهنگ و سنن مشترکی دارند.

صاحب‌نظروف گفت: امروز با تلاش‌های رؤسای جمهور ۲ کشور مبادلات بازرگانی در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۱۸ درصد افزایش تقریبا به ۲۰۰ میلیون دلار رسید در حالیکه طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی این شاخص با ۲۵ درصد افزایش ۱۸۰ میلیون دلار بود.

وی تأکید کرد: امروز کارآفرینان ازبکستان از امکانات زیادی برای آشنایی با محصولات صنعتی تاجیکستان، انعقاد قراردادها و برقراری همکاری‌های درازمدت برخوردار هستند.

«فیض‌الدین قهارزاده» رییس کمیته سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی تاجیکستان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از طرف ازبک برای همکاری در برگزاری این نمایشگاه، گفت: در ماه آوریل سال جاری میلادی در دوشنبه نمایشگاه کالاهای صنعتی ازبکستان برگزار شد و امروز در تاشکند نمایشگاه کالاهای صنعتی تاجیک برگزار می‌شود و همکاری‌های ۲ کشور گسترش می‌یابد که این دست آوردها با تلاش‌ها و ابتکارات «شوکت میرضیایف» و «امامعلی رحمان» امکان‌پذیر شد.

قهارزاده افزود: این همکاری‌های متقابل به افزایش مبادلات بازرگانی ازبکستان و تاجیکستان کمک کرد و امروز صادرات کالاهای صنعتی ۲ کشور افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در این نمایشگاه از طرف تاجیکستان بیش از ۱۵۰ شرکت با بیش از ۳۰۰ کالای صنعتی شرکت می‌کند.

رییس کمیته سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی تاجیکستان تأکید کرد: امیدوارم که این نمایشگاه و نشست اقتصادی و بازرگانی کارآفرینان ازبک و تاجیک به گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ۲ کشور کمک کند.

قهارزاده گفت: ازبکستان و تاجیکستان از ظرفیت استفاده نشده بسیاری برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل برخوردار هستند. امروز در این نمایشگاه از ۲ کشور بیش از ۵۰۰ شرکت حضور دارند.

هم اکنون در ازبکستان ۲۴ شرکت از جمله یک شرکت با ۱۰۰ درصد سرمایه سرمایه‌گذاران تاجیک و در تاجیکستان نیز ۹ شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران ازبک فعالیت می‌کنند.

نمایشگاه کالاهای صنعتی تاجیکستان در ازبکستان تا ۱۳ اکتبر برابر با ۲۱ مهر ادامه دارد.

ارسال نظر