|
کدخبر: 14294

در گفتگوی اختصاصی گسترش با مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران مطرح شد

ربع قرن با رویداد بزرگ فرش ایران

از امروز تا هفتم شهریور ماه به مدت یک هفته، تمام فضای برگزاری سایت تهران در اختیار متولیان صنعت فرش دستباف است تا آخرین دستاوردها و به بیان درست تر، دست بافته‌های این حوزه در معرض دید علاقه مندان داخلی و خارجی قرار بگیرد.

نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، برای مدت بیست و پنج سال خانه امنی برای برگزاری مهمترین رویداد فرش دستباف در کشور بوده است. «استقبال از این نمایشگاه مهم سال به سال رو به افزایش گذاشته و تشکیل مستمر آن در بیش از ربع قرن گواه صادقی بر موفقیت و موثر بودن نقش آنها در توسعه صادرات فرش ایران محسوب می‌شود.» این نکته ای است که معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس هیات مدیره و با مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران در گفتگو با ما بر آن تاکید می کند و البته جایگاه این رویداد را هم ردیف مهمترین ها در اروپا ارزیابی می‌کند. با پدر صنعت نمایشگاهی ایران از هر دری سخن گفتیم. از ارزش فرش دستباف ایرانی در موزه های مهم جهان تا تلاش هایی که برای بازپس گرفتن جایگاه این هنر صنعت ارزشمند در بازارهای بین المللی نیاز است. در ادامه گفتگوی مفصل پایگاه خبری گسترش را با حسین اسفهبدی می‌خوانید:

KIMY.JPG

نقش دستگاه‌های دولتی در تقویت بازار فرش را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فرش دستباف به سبب ارزش افزوده بالا، میزان اشتغالزایی و کسب درآمد ارزی برای کشور، از دیرباز مورد حمایت دولت قرارداشته است. ارزش هنری فرش دستباف ایران که قرنها زینت بخش موزه‌های معروف دنیا بوده است. بر اهمیت این فرآورده مهم تجاری و فرهنگی می‌افزاید. در حال‌ حاضر نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی متعددی به درجات مختلف در حد توانایی خود از صنعت فرش‌بافی حمایت می‌کنند. سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از طریق معرفی فرش ایران در نمایشگاه‌های گوناگون به بازاریابی برای آن کمک می‌کنند.

در اغلب نمایشگاه‌هایی برون مرزی و اختصاصی که ایران در آنها مشارکت کرده است فرش دستباف بعنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی عرضه شده است. مرکز ملی فرش ایران که ۱۴ سال از تاسیس آن می‌گذرد از طریق انجام مطالعات کاربردی، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و ساماندهی امور مربوط به مواد اولیه فرش به این صنعت کمک می‌کند و در حفظ، احیاء و ارتقای جنبه‌های هنری و فرهنگی فرش تلاش می‌کند.صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی از حمایت‌های قانونی برخوردارند و اخیراً نیز موضوع بیمه فرش‌بافان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. نقش دستگاههای دولتی در تقویت فرش دستباف در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود، اما باید به خاطر داشت که این صنعت با چالشها و مشکلات متعددی روبه‌روست که برخی از آنها مانند تحریم‌های اقتصادی و تشدید رقابت بین‌المللی منشاء خارجی دارد.

حضور شرکت‌های فعال فرش دستباف در نمایشگاه‌های بزرگ جهانی، نظیر دموتکس آلمان به چه شکل می‌تواند دارای اهمیت باشد؟

بدون شک نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش از جمله نمایشگاه تخصصی دموتکس آلمان عرصه بسیار وسیعی برای رقابت و نشان دادن توانمندی‌های تولیدی و تجاری و هنری فعالان صنعت فرش، گلیم و انواع کفپوش هستند. از آنجا که هزاران نفر از بازرگانان سرشناس فرش و نمایندگان و فروشگاههای بزرگی که عرضه‌کننده این دستبافت هنری تجاری هستند در این قبیل نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، صادرکنندگان ایران به خوبی می‌توانند در این نمایشگاه‌های کم نظیر، برای صنعت فرش بازاریابی نمایند. موفقیت در نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش اعم از این که در داخل کشور برگزار شوند یا خارج به عوامل متعددی بستگی دارند از جمله:

- شناسایی ذوق و سلیقه متقاضیان فرش در بازارهای هدف ( از لحاظ طرح، نقشه، ابعاد فرش، رنگهای مورد علاقه، ...)

- تنوع فرشهای عرضه شده

- مناسب بودن نرخ با توجه به سطح درآمد اقشار متوسط و کم درآمد

- ایجاد فروشگاههای صنایع دستی و فرش در کشورهای منتخب

- برقراری ارتباط با شبکه‌های توزیع

- حضور فعالتر در نمایشگاه‌های تخصصی منسوجات، فرش و صنایع دستی

- شناسایی مناسب‌ترین روشهای تبلیغ در رسانه

- برخورداری از یک تیم مذاکره‌کننده و بازاریابی فعال و آگاه با شرایط کشوری که نمایشگاه در آن دایر شده است.

نمایشگاه فرش دستباف تهران در طول سال‌های برگزاری تا چه حد در ارتقای کیفی صنعت فرش نقش آفرین بوده است؟

نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران که هرسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، برگزار می‌شود امسال بیست و ششمین سال برپایی خود را در پیش دارد. استقبال از این نمایشگاه مهم سال به سال رو به افزایش گذاشته و تشکیل مستمر آن در بیش از ربع قرن گواه صادقی بر موفقیت و موثر بودن نقش آنها در توسعه صادرات فرش ایران محسوب می‌شود.

برپایی این نمایشگاه را می‌توان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری، فرهنگی و اقتصادی کشور تلقی کرد زیرا در خلال برپایی نمایشگاه بین‌المللی فرش گنجینه‌ای از بهترین، نفیس‌ترین و ارزشمند‌ترین فرشهای بافت کشور ما که تعدادی از آنها در زمره شاهکارهای هنری جهان محسوب می‌شوند، در معرض دید هزاران نفر بازدید‌کننده قرار می‌گیرد. حضور بیش از ۷۰۰ شرکت تولیدی صادراتی در این نمایشگاه اختصاصی عظمت آن را به خوبی نشان می‌دهد.

کیفیت برپایی این نمایشگاه که متاثر از عرضه دست بافته‌های کم نظیر، زیبا، جذاب از جمله تابلو فرش‌های گوناگون و نوآوری و ابتکار در طراحی برخی از انواع فرش‌هاست در چهار سال اخیر به مراتب چشمگیر تر از سال‌های قبل بوده است. اگرچه صادرات فرش ایران درحال‌حاضر رقمی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار در سال است اما پیش‌بینی می‌شود که با توجه به بازاریابی‌های انجام شده و حضور هیات‌های بازرگانی متعدد از کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی، امریکای لاتین، روسیه، آسیای مرکزی، چین و... در زمان برپایی نمایشگاه انتظار می‌رود که ارزش صادرات فرش ایران، از رشد معتدل و مناسبی برخوردار شود.

نقش اتحادیه‌ها و فعالان بخش خصوصی را در زمینه ارتقای صنعت فرش دستباف چطور ارزیابی می‌کنید؟

بخش عمده‌ای از صادرات فرش توسط اتحادیه‌ها و تشکلهای صنفی و به طور کلی بخش خصوصی و تعاونی انجام می‌گیرد. چنانچه اتحادیه‌های ذی‌ربط مورد حمایت قرار گیرند و جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور بیابند بدون شک قادر خواهند بود در نظارت بر تولید فرش و دستیابی به مواد اولیه مرغوب نقش فعال تری ایفا نمایند. از آنجا که صنعت فرش درحال‌حاضر متولی مشخصی ندارد نظارت کیفی مناسب و در حد مورد انتظار بر تولید فرش عمدتاً به سبب پراکندگی واحدهای تولیدی اعمال نمی‌شود.

برای باز پس گیری سهم ایران در فضاهای بین‌المللی فرش چه راه کارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

تعدادی از رقبای صادراتی فرش ایران در بازارهای بین‌المللی به دلایلی تولید خود را کاهش داده و نقش آنها کمرنگ شده است. مهم‌ترین رقیب تولیدکنندگان ایرانی از لحاظ نرخ و حضور فعال در بازارها و نه از لحاظ کیفیت یا مرغوبیت کشور هندوستان است. تقاضای جهانی برای فرش دستباف، به سبب تغییر ذوق و سلیقه نسل جوان در کشورهای صنعتی و رکود اقتصادی متمادی و رقابت شدید فرش‌های ماشینی در بازارهای جهانی، نسبت به سال‌های گذشته رشد چندانی نداشته است.

افزایش صادرات فرش ایران به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله:

( الف ) اجرای برنامه‌های تبلیغاتی وسیع در کشورهایی که درآمد سرانه آنها بالاست و اقتصادهای نوظهور

( ب ) تولید فرشهایی که با ذوق وسلیقه بازارهای مصرف همخوانی داشته باشد

( پ ) برقراری ارتباط با شبکه‌های توزیع فرش در کشورهای مختلف

( ت ) تعیین متولی کارآمد و شایسته برای صنعت فرش ایران

( ث ) تدوین استراتژی جامع برای توسعه صادرات فرش کشور

( ج ) طراحی سیستمهای تشویق صادرات موثر برای رونق این صنعت

( چ ) استاندارد کردن مواد اولیه مورد مصرف در صنعت فرش

( ح ) تلاش به منظور ایجاد کارگاه‌های بزرگ و متمرکز فرشبافی به گونه‌ای که نظارت بر آنها امکان‌پذیر باشد و این کارگاه‌ها بتوانند ذوق و سلیقه خریداران فرش را در طرح و نقشه فرشهای تولیدی اعمال نمایند.

به‌طور کلی وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های فرش در کشور از نظر کیفی و تخصصی به چه شکل است و کدام استان‌ها در این زمینه بهتر عمل کرده اند؟

کیفیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش تهران و نحوه عرضه و معرفی فرش ایران در نمایشگاه‌های اختصاصی که با اخذ مجوز در خارج از کشور برگزار می‌شوند مطلوب و رضایت بخش است. در مورد نمایشگاه‌های متعددی که در مراکز استانها در سال‌های اخیر اختصاصاً برای فرش دستباف برگزار شده است تاکنون بررسی جامعی که به همه ابعاد موضوع توجه داشته باشد انجام نگرفته است.

ضرورت ایجاب می‌کند که مرکز ملی فرش با برخی از مؤسسات پژوهشی مرتبط با دانشگاهها، بررسی و ارزشیابی نمایشگاه‌های اختصاصی فرش را در برنامه‌های پژوهشی خود بگنجانند تا تصویر روشنی از نقاط قوت یا ضعف احتمالی آنها در دسترس مقامات مسئول و رسانه‌ها قرار گیرد.

ارسال نظر