|
کدخبر: 29275

تاثیر روانی افت شاخص‌های بازار جهانی بیشتر است

دلایل افت بازارهای جهانی و تاثیر بر بازار سهام ایران

افزایش نرخ بهره اوراق قرضه امریکا باعث شد سرمایه‌ها در بازار بورس این کشور به سمت بازار اوراق قرضه گرایش پیدا کند و تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: این اتفاق از جمله دلایلی است که تحلیلگران برای افت بازار سهام امریکا و متاثر از این وضعیت، افت شاخص سهام سایر کشورها مانند ژاپن عنوان می‌کنند که از هفته گذشته ریزش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. همچنین، رونمایی امریکا از طرح۵۰۰ میلیارد دلاری زیرساخت‌هایش منجر به تقویت کامودیتی‌ها از قبیل مس و فولاد شده و از سوی دیگر منجر به تضعیف ارزش دلار این کشور می‌شود. شاخص بازار سهام کشور نیز متاثر از افت نرخ کامودیتی‌ها در جریان معاملات شنبه ۲۱ بهمن با افت ۵۱۶ واحدی به ۹۷ هزار و ۷۸۲ واحد رسید. به گفته تحلیلگران با بهبود وضعیت کامودیتی‌ها، سهم‌های تاثیرگذار و بزرگ بازار سهام کشور که بیشتر متاثر از این وضعیت هستند نیز رشد دوباره‌ای را تجربه می‌کنند و پس از یک روند اصلاحی، بازار سهام دوباره روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. اما به گفته کارشناسان، افت شاخص‌های بازار سهام جهانی بر بازار سرمایه کشور بیشتر از نظر روانی تاثیرگذار است تا اینکه بخواهد منجر به اتفاق تاثیرگذاری بر بازار سهام کشور شود چراکه بورس ایران بین‌المللی نیست.

نگرانی‌ها از احتمال افزایش نرخ بهره امریکا

شاخص‌های سهام آسیایی جمعه گذشته از بورس نیویورک تاثیر پذیرفته و به روند نزولی خود ادامه دادند. در پایان معاملات، شاخص بورس شانگهای با ۴ درصد کاهش، ضعیف‌ترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد تا به سطوحی بازگردد که آخرین بار در ماه مه سال گذشته میلادی(اردیبهشت ۱۳۹۶) تجربه کرده بود. گروه بیمه با حدود ۶ درصد افت، ریزشی‌ترین گروه بود و شاخص‌ها در کره‌جنوبی و ژاپن کاهش بیش از ۲ درصدی را به ثبت رساندند.

براساس تحلیل کارشناسان کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، در اروپا نیز شاخص‌های مطرح با افت بیش از یک درصدی روبه‌رو شدند تا بازارهای اروپایی با حدود ۴ تا ۶ درصد کاهش در یک هفته، بیشترین نزول هفتگی را از ماه فوریه(بهمن۱۳۹۵) ۲۰۱۶ میلادی تجربه کنند. نگرانی‌ها از احتمال افزایش نرخ بهره امریکا و تداوم خروج سرمایه‌ها از بازار سهام، مهم‌ترین دلیل کاهش ادامه‌دار شاخص‌ها در اروپا به‌شمار می‌رود. در حالی‌که در وال‌استریت شاخص‌ها تا ساعات میانی معاملات در حال نزول بود، در ادامه با رشد روبه‌رو و در پایان در ارقامی بیشتر از روز قبل بسته شدند. شاخص S&P۵۰۰ با رشد ۱/۵ درصدی، بیشترین رشد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت. با وجود این رشد نسبی، شاخص‌های سهام بورس نیویورک در این هفته با حدود ۵ درصد کاهش، بیشترین نزول هفتگی در دو سال گذشته را تجربه کردند.

افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه امریکا

تغییراتی که در وضعیت اوراق قرضه امریکا رخ داد باعث شد نرخ این اوراق در معاملات افزایش پیدا کند و سرمایه‌ها قدری به آن سمت گرایش پیدا کرده و تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام کاهش پیدا کند و همین مسئله باعث ریزش شدید بورس‌های امریکا شد.ولید هلالات، تحلیلگر بازارهای جهانی با بیان این مطلب گفت: بورس سایر کشورها هم مانند همان رویه پیش رفتند و بورس کشورهایی مانند ژاپن نیز به دلیل ریزش بورس سهام امریکا شروع به افت کرد اما داده‌های فاندامنتالی (تحلیل‌های بنیادی) مانند آمار اشتغال، رشد اقتصادی و تورم در اقتصادهای بزرگی مثل امریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا مثبت بوده و از این‌رو افتی که در بورس سهام این کشورها شاهد هستیم به‌دلیل مشکلات ساختار اقتصادی آنها نیست.

وی افزود: درحال‌حاضر بورس سهام این کشورها واقعیت‌های اقتصادی‌شان را نشان نمی‌دهد، وضعیت اقتصادی بسیار خوب است اما به‌دلیل افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه، این افت را شاهد هستیم. به‌طور قطع این وضعیت نمی‌تواند ادامه‌دار باشد؛ هفته‌ای که گذشت شاهد بودیم برخی کامودیتی‌ها مثل مس، روی و نفت شروع به افت کردند. یکی از دلایل افت این کالاها این است که سرمایه‌ها در امریکا از بازارهایی مانند مس بیرون آمد و با توجه به اینکه در بازار سهام افتی ۱۰ درصدی اتفاق افتاده بود، سرمایه‌ها به آن سمت رفتند؛ بنابراین اینطور نیست که بگوییم بازار کامودیتی دچار مشکل شده، بلکه برخی منابع به دلیل افتی که در سهام اتفاق افتاده بود، جذب این بازار شد.

هلالات با اشاره به اینکه افت بازار سهام جهانی ادامه‌دار نیست، تاکید کرد: در هر صورت ادامه یا توقف روند کاهشی بازار سهام جهانی برای بازار سهام کشور نگران‌کننده نیست. از این جهت که ارتباطی بین بورس کشور با سایر کشورها وجود ندارد و از سوی دیگر افت بازار سهام جهان تاثیری بر بازارهای کالایی ندارد زیرا اقتصادشان دچار مشکل نشده است. از این رو به نظر می‌رسد رشد منفی بازار سهام کشور نیز مقطعی است و در روزهای و هفته‌های آینده این وضعیت به‌طور کامل جبران می‌شود. ضمن اینکه بازار سهام جهانی نیز بهتر خواهد شد.

به گفته این تحلیلگر بازارهای جهانی، اتفاق مثبتی که بر بازارهای جهانی تاثیرگذار است، رونمایی امریکا از طرح ۵۰۰ میلیارد دلاری برای زیرساخت‌های این کشور است. این اتفاق منجر به تقویت کامودیتی‌ها از قبیل مس و فولاد می‌شود و از سوی دیگر شاخص دلار امریکا را ضعیف می‌کند زیرا مبنای توسعه زیرساخت‌ها برای امریکا بدهی ایجاد کرده و منجر به ضعیف شدن ارزش دلار امریکا می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد اوضاع بازارهای کالایی بهتر شود. اگر بورس ایران هم یکی، دو روز گذشته به همین دلیل افت داشته، بهتر می‌شود و به نقطه‌ای که بودیم برمی‌گردیم.

وی تصریح کرد: شنبه ۲۱ بهمن هم این افت را در بازار سهام مشاهده کردیم زیرا بیشتر اهالی بازار کشور نگران هستند افت بازار سهام به بازارکالایی سرایت کند؛ بیشتر هم روند مس را دنبال می‌کنند. اما واقعیت این است که این روزها بسیاری از بازارهای کالایی مانند فولاد، متانول و اوره هیچ افتی نداشته‌اند. از این رو، نسبت دادن این وضعیت به بازار ما و اینکه بازار داخلی متاثر از وضعیت جهانی باشد، درست نیست. بازار سهام کشور قدری احساسی عمل کرد، از این رو به نظر می‌رسد در روزهای آینده قدری روند اصلاحی داشته باشد.

هلالات در پیش‌بینی از وضعیت بازارهای جهانی، گفت: با توجه به اینکه دوشنبه، امریکا از طرح ۵۰۰ میلیارد دلاری طرح‌های زیرساختی خود رونمایی می‌کند به نظر می‌رسد پس از سخنرانی‌هایی که جزییات این طرح را مشخص می‌کند، واکنش بازار جهانی در کامودیتی‌ها مثبت باشد. از این رو، به نظر می‌رسد در بازار سهام امریکا نیز قدری شرایط بهتر شده و اوضاع از نظر معاملاتی بهبود یابد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها