|
کدخبر: 17480

عوامل داخلی و خارجی موثر در شکل‌گیری روند بازار

بازار سرمایه و شهریوری متفاوت

هفته گذشته شاخص کل بورس با ثبت ۲۳۰۸ واحد رشد به ۸۵۸۳۱ واحد رسید؛ بازارسرمایه درحالی بازدهی ۲/۸ درصدی را ثبت کرد که برخلاف شهریور سال‌های گذشته که همزمان با موعد تسویه اعتباری‌ها شاهد افول روند معاملات در بازار بودیم.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: امسال در شهریورماه، با ثبت بازدهی ۴ درصدی شرایط متفاوتی دنبال شد؛ به گفته تحلیلگران در ماه‌های آینده نیز می‌توان به ادامه رشد بازدهی برای سهامداران فعال در بورس کشور امیدوار بود. نگاهی به ارزش خالص معاملات در یک ماه گذشته نیز به افزایش ۳ درصدی اشاره دارد، همچنین میانگین روزانه خالص معاملات نسبت به ماه مرداد با افزایش ۳ درصدی به ۱۶۰۰ میلیارد ریال رسید، از سوی دیگر با ورود به مهر و نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش عملکرد ماهانه (شهریور) و عملکرد ۳ ماهه دوم سال، انتظار می‌رود شرایط برای ادامه افزایش حجم و ارزش معاملات و رشد شاخص سهام بیش از پیش فراهم شود. در ماه‌های آینده در کنار صنایعی مانند فلزات اساسی و کانه فلزی که از محل رشد قیمت‌های جهانی و افزایش حجم صادرات در معرض تعدیل‌های با اهمیت قرار دارند، می‌توان به گروه فرآورده‌های نفتی به واسطه رشد نرخ نفت، افزایش نرخ ارز، برگشت ذخایر و.... نیز برای تعدیل‌های با اهمیت خوشبین‌تر بود.

ابزار موثر در روند صعودی بازار برای شکل‌گیری روند صعودی در بازار سهام، ابزاری ازجمله بهبود عملیات شرکت‌ها از نظر فروش و سودآوری نیاز است، این دو موضوع مهم، به ابزاری ازجمله اجرای سیاست‌های انبساطی دولت، رشد متوازن نرخ ارز، کنترل و یا کاهش نرخ سود بانکی و ثبات و رشد قیمت‌های جهانی نیاز دارد، در عین حال برای پایداری این نکات نیاز به فضای باثبات سیاسی نیز خواهیم داشت. سیدسلمان نصیرزاده مدیرتحلیل یک موسسه اقتصادی با بیان این مطلب به صمت گفت: بر این اساس در بخش عملیات فروش، شاهد رشد مثبت فروش شرکت‌های منتخب بورسی هستیم به طوری که آمار نشان می‌دهد شاخص تولیدات کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سه ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، معادل ۵/۵ درصد رشد داشته است؛ ضمن اینکه عملکرد فروش شرکت‌های منتخب بورسی در ۱۵ رشته فعالیت مختلف در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹/۳ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ به طوری که در فصل نخست امسال، تنها رشد فروش ۲ گروه از ۱۵ رشته فعالیت منفی بوده است، در حالی که در فصل مشابه سال گذشته، عملکرد رشد فروش ۸ رشته فعالیت منفی بوده است. وی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته و خروج از فضای انقباضی، افزود: انتظار می‌رود با مشخص شدن تیم اقتصادی در هفته‌های آینده شاهد صدور مجوز افزایش نرخ محصولات و کالاهای تولید داخل باشیم، این مهم در حالی است که برآیند نرخ ارز نیز روند صعودی به خود گرفته که می‌تواند تحریک‌کننده صدور مجوز افزایش نرخ از یک سو و رونق‌دهنده صنایع صادرات‌محور باشد. نصیرزاده افزود: در ارتباط با نرخ سود بانکی از ۱۱ شهریور شاهد کنترل نرخ سود سپرده‌ها بودیم، این شیوه‌نامه در بیشتر بانک‌ها رعایت شد و نرخ موثر سود اوراق مالی و بدهی ازجمله اجاره، مشارکت، صکوک، خزانه و... نیز به مرز ۱۸ درصد کاهش یافت. از این‌رو می‌توان امیدوار بود رفته‌رفته نرخ سود تسهیلات نیز تعدیل شود که این مهم می‌تواند بر کاهش هزینه‌های مالی صنایع و شرکت‌ها موثر باشد.

رویدادهای جهانی تاثیرگذار او با بیان اینکه در بازارهای جهانی سیاست‌های باز اقتصادی دولت چین مهم‌ترین عامل به‌حساب می‌آید، تاکید کرد: در هفته‌های گذشته شاهد تعدیل سیاست‌ها بودیم، به نحوی که در سه ماهه گذشته شاهد کاهش رشد سرمایه‌گذاری و کاهش رشد تولیدات صنعتی این کشور بودیم و در عین حال با تشدید مقررات زیست‌محیطی و پیش‌بینی کاهش تولید چین در فصل زمستان به نظر می‌رسد دوباره تعادل بین عرضه و تقاضا شکل گیرد و در هفته‌های بعد شاهد تعدیل هیجان‌های مثبت در بازار جهانی و حتی تعدیل و تقلیل نسبی قیمت‌ها باشیم. در فصل زمستان فعالیت‌های زیرساختی و ساخت‌وساز در پکن متوقف خواهد شد تا از آلودگی‌های زیست‌محیطی کاسته شود. از این رو توقف فعالیت‌ها از دو ماه دیگر آغاز می‌شود و تا ۴ ماه ادامه پیدا خواهد کرد، انتظار می‌رود از ماه‌های پایانی سال دوباره سطح تقاضا در چین تقویت شده و شرایط مثبت به بازارهای جهانی بازگردد. این کارشناس بازارسرمایه، از ماه مهر به عنوانی ماهی یاد کرد که باید منتظر اتفاق‌های تاثیرگذار دیگری با تصمیم ترامپ درباره برجام بود و افزود: خبرها حاکی از آن است که ترامپ رییس‌جمهوری امریکا تصمیم نهایی دولت خود را در قبال برجام خواهد گرفت، به طور مطمئن این تهدید می‌تواند بر روند بازار موثر باشد؛ شواهد نشان می‌دهد به واسطه اجماع جهانی و آثار سوء خروج امریکا از توافق برجام، موضع ترامپ پایبندی به این توافق باشد اما به‌طور مطمئن موضع سخت‌گیرانه‌ای را در ادامه در پیش خواهد گرفت.

حقوقی‌ها و بازدهی ۱۵ درصدی نصیرزاده با بیان اینکه این روزها شاهد نقش پررنگ حقوقی‌ها در بازار سهام و به‌ویژه در معاملات نمادهای بزرگ هستیم، تصریح کرد: این مهم با تاثیر مثبت بر روند شاخص همراه شده است، شاهد این ادعا مقایسه شاخص کل و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ است، به طوری که در ۲ ماه گذشته شاخص کل ۸ درصد افزایش یافته و شاخص ۳۰ شرکت، ۱۵ درصد بازدهی به سهامدارانش داده است که رخداد مهم و قابل تاملی است. او ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در بیش از ۶۰ تا ۹۰ درصد معاملات شکل گرفته در نمادهای این شرکت‌های بزرگ، نقش حقوقی پررنگ بوده است. به نظر می‌رسد حضور نهادهای حقوقی پالس (نشانه) مثبت به بازار است، بازگشت حقوقی‌ها به معاملات می‌تواند برای کل جریان بازار اعتمادساز باشد، اعتماد بازار در ۳-۲ سال گذشته زمانی از دست رفت که معامله‌گران شاهد خروج حقوقی‌های بزرگ و بی‌تفاوتی آنها در حمایت از بازار بودند، از این رو به نظر می‌رسد رفته‌رفته با جریان شکل‌گرفته فعلی بتوان خوشبین‌تر به آینده نگاه کرد. نصیرزاده ابراز امیدورای کرد، با خروج از تردید و بازگشت اعتماد به سهامداران رفته‌رفته شاهد توجه بیشتر معامله‌گران و سهامداران به کل صنایع فعال در بورس باشیم. او افزود: در ماه‌های آینده در کنار صنایعی مانند فلزات اساسی و کانه فلزی که از محل رشد قیمت‌های جهانی و افزایش حجم صادرات در معرض تعدیل‌های با اهمیت قرار دارند، می‌توان به گروه فرآورده‌های نفتی به واسطه رشد نرخ نفت، افزایش نرخ ارز، برگشت ذخایر و.... نیز برای تعدیل‌های بااهمیت خوشبین‌تر بود. در گروه پتروشیمی تاثیر مثبت افزایش نرخ ارز در کنار رشد هفته‌های گذشته قیمت‌های جهانی پتروشیمی، در گروه خودرو انتظار از افزایش سطح تولید، فروش و کنترل هزینه‌ها در سایر گروه‌ها و نیز احتمال دریافت صدور افزایش نرخ محصولات می‌تواند فضای مناسبی برای سهامدارانش رقم بزند.

نشانه‌های مثبت اثرگذار بر بازار باتوجه به اینکه بازارهای جهانی در حوزه کالاهای اساسی رشد داشتند و شرکت‌های بزرگ بازارسرمایه هم کالامحور هستند، همین عامل مهم‌ترین دلیل رشد بازارسرمایه در هفته‌های گذشته است. حامدستاک کارشناس بازارسرمایه، با بیان این مطلب به صمت گفت: اتفاقی که در بازارسرمایه در هفته‌های آخر شهریور می‌افتد این است که به طور سنتی بازار به واسطه تسویه اعتبار شرایط خوبی ندارد اما میزان رشد کالاهای اساسی به قدری بود که این اتفاق منجر به رشد شاخص شد. این رشد نیز به واسطه رشد قیمتی سهام شرکت‌های بزرگ بود که تاثیر زیادی بر شاخص دارند. وی افزود: شاید بیشتر سرمایه‌گذاران بازارسرمایه به میزان رشدی که شاخص از خود نشان داد، رشد را در پرتفوی خود نداشتند. در مجموع عواملی از قبیل کاهش نرخ بهره در بلندمدت و رشد نرخ دلار نقش بیشتری خواهد داشت و در کوتاه‌مدت نیز این موضوع از نظر روانی بر جو بازار تاثیرگذار است.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه، درحال‌حاضر نمادهای شاخص‌ساز از قبیل فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و به طور عمده گروه‌های پتروشیمی، به‌طور تقریبی هر روز روبه‌رشد هستند که این موضوع عاملی برای مثبت شدن شاخص کل است. به نظر می‌رسد درحال‌حاضر، نشانه‌های مثبتی در بازار دیده می‌شود. ستاک با اشاره به نقش پررنگ شرکت‌های حقوقی، افزود: در هفته‌های گذشته بیشتر سهام شرکت‌های بزرگ مورد توجه حقوقی‌ها قرار گرفته است. به طور معمول بازار باید حرکتش را با گروه‌های بزرگ شروع کند و اگر قرار بر رشد بازار و شروع رونق باشد، این اعتمادسازی باید در گروه‌های بزرگ شکل بگیرد.

وی افزود: بازار در هفته‌های گذشته چند نشانه مثبت دریافت کرد، نرخ سود بانکی یکی از این نشانه‌ها بود که برخلاف دوره‌های پیشین، بانک مرکزی نظارت بیشتری بر عملکرد بانک‌ها داشت و تاثیر این شیوه‌نامه در بازارهای رقیب دیده شد. اما درحال‌حاضر شاهد هستیم که نرخ‌های موثر کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۷ درصد رسیده است. همین موضوع نشان می‌دهد نرخ سود که به‌عنوان مهم‌ترین مولفه رقیب بازارسهام بود درحال کنترل است. از این رو، قدری فضای رقابتی که متاثر از سودها بود درحال کاهش است. ستاک تاکید کرد: رفتن به سمت سپرده‌گذاری در حساب‌های کوتاه‌مدت نشان می‌دهد نقدینگی آماده ورود به سایر بازارها است. حالا این بازار می‌تواند بورس یا سایر بازارها با بهبود سیاست‌های تولید، وارد این بخش شود. این اتفاق نشان می‌دهد نقدینگی درحال ورود به سایر بازارها است.

وی درباره تبعیت سهم‌های کوچک از سهم‌های بزرگ گفت: این روند از بازارهای جهانی و حرکت گروه فلزات اساسی و کانه فلزی شروع شد، به نظر می‌رسد بعد از این رشد گروه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و خودرو در چند هفته شکل بگیرد و سایر گروه‌ها از قبیل سیمانی، انبوه‌سازی، کانه‌های غیرفلزی و کاشی و سرامیک نیز به این حرکت می‌پیوندند. این فعال بازارسرمایه با پیش‌بینی وضعیت بازار در این هفته تاکید کرد: پایداری عوامل تاثیرگذار در رشد شاخص، باعث می‌شود این رشد پایدار باشد و بعد از این شاهد رشد حجم معاملات خواهیم بود.

ارسال نظر